Lukijoilta

Sähköautoilun ympäristöhyödyt saadaan raskaiden ympäristöhaittojen kautta

On pelottavaa seurata, miten akkuautoista on tullut yhteiskunnallinen pakkomielle. Sivuvaikutukset, niin ympäristöhaitat kuin kustannuksetkin, unohdetaan.

Nyt rakennetaan innolla latauspisteitä. Eiköhän lasku lankea meidän kaikkien piikkiin riippumatta siitä, liikummeko jalan tai jonkin sortin ajopelillä. Näin isoja investointeja harvoin tehdään ilman tarkkaa, pitkän aikavälin kokonaiskustannusten arviointia. Vai onko sellainen tehty?

Akkuauton markkinoinnissa ostajille uskotellaan, että he ovat ympäristönsuojelun edelläkävijöitä. Luuloa vahvistetaan kertomalla, että lähes 100 prosenttia auton materiaaleista on kierrätettäviä, eli juuri mitään ei mene haaskuun. Tahallaan unohdetaan, että auton materiaalit eivät ihan omia aikojaan väänny uusiksi pelleiksi, moottoreiksi tai muiksi osiksi. Siinä tarvitaan valtava määrä energiaa ja työtä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Samaan aikaan verotuksella ja muilla tuilla kannustetaan siirtymään akkuautoiluun.

Kaikkein pelottavin asia tässä on se, että akkuautojen ympäristöhyödyt saadaan erittäin raskaiden ympäristöhaittojen kautta. Suurimpia hyötyjiä tässä kehityksessä ovat autoteollisuus ja akkuteollisuus sekä niille raaka-ainetta toimittava ilman, vedet ja maiseman pilaava kaivosteollisuus.

Toisin sanoen sähköistymisen hyödyt menevät kansainvälisille yrityksille ja suuri enemmistö maksaa viulut sekä rahassa että ympäristöhaittoina.

Kannattaa tsekata Yle Areenasta dokumentti Likaista vihreää energiaa. Se voi herättää unelmistaan ainakin jonkun akkuautosta haaveilevan.

Kun päästöttömät polttoaineet kehittyvät ehkä kymmenen, kahdenkymmenen vuoden sisällä niin, että me kaikki pääsemme niistä nauttimaan, valtava akkuautokalusto ja infra on jo myyty meille.

Tulee mieleen muutamien vuosien takainen operaatio, jossa meille myytiin digiboksi, joka tuli turhaksi muutamassa vuodessa. Kuka uskoo, että elektroniikkateollisuuden päättäjät eivät tienneet näin käyvän? Silloin oli digi-innostus, nyt on tämä paljon vaarallisempi akkuautoinnostus.

Joku aina hyötyy, mutta tavalliselle kuluttajalle akkuautot merkitsevät kallista ympäristön tuhoamista.

Tuomas Valve

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (42)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Bimbo
Niin
Liittyy sarjaan, jossa - vähän niin kuin siellä kuuluisassa Hölmölässä - päätetään jotain ja seurauksista tai seurauksia lieventävistä korvaavista keinoista ei ole niin väliä, niitä ei ole tarpeeksi tai ne ovat vasta kehitteillä. Ilmaston hyötyminen ei korvaa maaperän pilaamista. Jotenkin pitäisi löytää tasapaino.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ande
Vuosisadan huijaus käynnissä?
Tietoviikko julkaisi marraskuun lopulla mielenkiintoisen uutisen:

"Volvo vertaili: Sähköautotuotannon hiilidioksiditase jopa 70 prosenttia polttomoottoria suurempi. ...
Volvon tekemä vertailu huomioi autojen koko elinkaaren."

Ja tämän päälle pitää miinussarakkeeseen lisätä lapsityövoima ja nuo kaikki ympäristömurheet: mm. luonnon pilaaminen ja myrkyt.

Ts. polttomoottoriautoilu olisikin ympäristöteko. Jokainen voi miettiä mikä taho tämän lyhyen ajan akkuautokiimasta lopulta hyötyy. Maapalloko? Ihmiskunta? Heh.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
T.S.
Kysymys
Tuomas Valve kirjoitti: "Akkuauton markkinoinnissa ostajille uskotellaan, että he ovat ympäristönsuojelun edelläkävijöitä. Luuloa vahvistetaan kertomalla, että lähes 100 prosenttia auton materiaaleista on kierrätettäviä, eli juuri mitään ei mene haaskuun. Tahallaan unohdetaan, että auton materiaalit eivät ihan omia aikojaan väänny uusiksi pelleiksi, moottoreiksi tai muiksi osiksi. Siinä tarvitaan valtava määrä energiaa ja työtä."

Nyt kysymys, Tuomas; Vääntyvätkö polttomoottoriauton materiaalt ihan omia aikojaan uusiksi pelleiksi ja moottoreiksi? Vai olisiko niin että siihenkin tarvitaan rutkasti työtä ja energiaa.

Oletko muuten Tuomas perehtynyt tekniikkaan? Minulla on sähköauto eikä siinä ole vaihdelaatikkoa, ei jäähdytintä ja se moottorikin on huomattavasti yksinkertaisempi kuin polttomoottori. Tuollainen jo säästää luontoa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Kysymys
T.S. "on huomattavasti yksinkertaisempi kuin polttomoottori. Tuollainen jo säästää luontoa."
No kun sinä olet perehtynyt tekniikkaan ja tyypillisesti "tiedät" asiat aina renkaista alkaen, niin käy ihmeessä kertomassa Volvolle "tietosi", etteivät turhaa osaamattomuuttaan/tietämättömyyttään sitten tuhlaa luonnonvaroja 70% enempää sähköautoa tehdessään kuin tehdessään polttomoottoriautoa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Kysymys
Minä siis kirjoitin että sähkömoottori "on huomattavasti yksinkertaisempi kuin polttomoottori. Tuollainen jo säästää luontoa."

Tuohon 1350 vastasi: "No kun sinä olet perehtynyt tekniikkaan ja tyypillisesti "tiedät" asiat aina renkaista alkaen, niin käy ihmeessä kertomassa Volvolle "tietosi", etteivät turhaa osaamattomuuttaan/tietämättömyyttään sitten tuhlaa luonnonvaroja 70% enempää sähköautoa tehdessään kuin tehdessään polttomoottoriautoa."

Kumma juttu ettei 1350 tuota hyväksy.
Minun sähköautossani kun ei ole esimerkiksi vaihdelaatikkoa, ei jäähdytintä, ei monimutkaista polttoaineen syöttöjärjestelmää eikä elektroniikkaa hoitamassa sekoitussuhteita ja valvomassa polton tuloksia. Kyllä minä sanoisin edelleen että sähkömoottori on yksinkertaisempi tehdä.

Nykyisin 1350 laittaa jatkuvasti lainausmerkit yksittäisten sanojen ympärille. Nyt ne olivat sanan tiedät ympärillä, siis osoittamassa että 1350:n mielestä minä en tiedä.
No kuitenkin koulutuksen yhden, sanoisiko sivuaineen, vaatimuksiin kuului se että kävi oppilaitoksen sähkölaboratoriossa onnistuneesti kytkemässä tahtikoneen valtakunnanverkkoon. Kun minä tuon tietysti selvitin niin enköhän minä jotain sähkökoneistakin tiedä.


Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Kysymys
Tuli tuo 1800 merkin raja vastaan joten tässä jatkoa.

1350 ottaa taas esiin myös auton renkaat. No hänen oma 'opinkappaleensa' niihin liittyen oli tällainen: "Tämä voi tulla sinulle uutena tietona, mutta sellainen käsite kuin renkaan profiili selittää tämän käsittämättämän ilmiön, ettei 20" rengas olekaan isompi halkaisijaltaan kuin 19" rengas."

Niin sanottu tavan tallaaja ymmärtää oitis että jos vannekokoa kasvatetaan niin pyörän halkaisijakin kasvaa. Tuon ongelman 1350 sitten sivuutti ryhtymällä kikkailemaan renkaan profiilisuhteilla.
Tässäkin muuten 1350 taas joutui turvautumaan pikku vilppiin. Hän otti nyt omaan vertailuunsa 19- ja 20-tuumaiset pyörät.

Koko keskustelu lähti liikkeelle siitä sähkömersu jutusta jossa kirjoitettiin Skodasta: "Silmiin pisti vannekoko 21"."
Saa nyt sitten nähdä että todistaako 1350 myös 21-tuumaiset 19-tuumaisia pienemmiksi.

Joka tapauksessa tuosa kävi niin että 1350 osoittautui täysin tietämättömäksi fysiikasta. Minä silloin kirjoitin noista isoista pyöristä näin: "Jos nyt kyseiseen autoon päädyn niin valintani on 19-tuuman renkaat. Isommathan 'syövät' suorituskykyä ja heikentävät taloudellisuutta."

1350 on nyt sitten ladannut kaikki paukkunsa vain tuohon renkaan halkaisijaan ja autuaasti unohtanut pyörän painon.
Niin se vain edelleen on fysiikan lakien mukaan että isomman massan saaminen pyörimään vaatii enemmän energiaa, ja siis heikentää suorituskykyä ja taloudellisuutta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Kysymys
T.S. Ei sinun minulle olisi tarvinnut vastata, mutta kiitos siitä kuitenkin.

Ehdotin vain, että kerro toki Volvolle "tietosi", etteivät turhaa osaamattomuuttaan/tietämättömyyttään sitten tuhlaa luonnonvaroja 70% enempää sähköautoa tehdessään kuin tehdessään polttomoottoriautoa.
Kun kerran paremmin "tiedät" kuin Volvo.
Samalla voit opastaa heitä rengaskoko-asioissakin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Kysymys
T.S. Kokeilepa mennä rengasliikkeeseen tuon "tietosi" kanssa;
"Niin sanottu tavan tallaaja ymmärtää oitis että jos vannekokoa kasvatetaan niin pyörän halkaisijakin kasvaa"
...niin nauravat sinut ulos liikkeestä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Kysymys
!350: "T.S. Ei sinun minulle olisi tarvinnut vastata, mutta kiitos siitä kuitenkin."

Tämä on siis keskustelupalsta. On aivan luonnollista siis vastata keskusteluun osanjistuneille.
Mutta yksi kysymys 1350. Alunperin oli kyse 21-tuumaisista renkaista. Miksi muutit omassa kommentissasi ne 20-tuumaisiksi?

!350: "Ehdotin vain, että kerro toki Volvolle "tietosi", etteivät turhaa osaamattomuuttaan/tietämättömyyttään sitten tuhlaa luonnonvaroja 70% enempää sähköautoa tehdessään kuin tehdessään polttomoottoriautoa."

Jälleen kerran 1350 käyttää lainausmerkkejä osoittamaan että tieto ei olekaan tietoa vaan valetta.
Mutta tilanne on se että Volvo ei ole mukana tässä keskustelussa. Siksi en heille kommentoi. Eivät he kuitenkaan edes näitä paikallislehden keskusteluja lue.

Mutta tilanne on myös se että sinä joskus aiemmin nostit esiin nuo Volvon laskelmat.
Jos oikein muistan niin se oli nimimerkki Masa_Pasa joka silloin jo huomautti että olit jälleen kerran siteerannut artikkelia kovin valikoivasti.
Jätän tämän asian omalta osaltani tähän, saat 1350 jatkaa Masan kanssa korrektista siteeraamisesta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
_J_
Vast: Kysymys
70% enempää sähköautoa tehdessään kuin tehdessään polttomoottoriautoa.
------------------------------------------------------
Niin, ja tämä kohskee yhtä, yli 2000 kiloa painavaa maastoautomallia, joka valmistetaan Belgiassa. Ja tässä numeromerkki koettaa yhden tilastopisteen pakottaa sopimaan kaikkiin kuviteltavissa oleviin tilanteisiin ainoana totuutena. Sitä sanotaan muuten Cherry Pickingingiksi ja sehän tuttuun tapaan on numeromerkiltä yksi hänen monista argumentointivirheistään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Kysymys
T.S.
No, muistatkos kuinka paljon isommat (halkaisijaltaan/vierintäkehä) ne Skodan 21" tuumaisilla vanteilla olevat renkaat sitten lopulta olivat verrattuna 19" tai 20" vanteilla oleviin? "Unohtuiko" siteerata se kohta?
Ai olivatkin yllättäen samankokoisia? Vain vannekoko eri.

Jonka tietämättömyytesi johdosta erehdyit kirjoittamaan "Jos nyt kyseiseen autoon päädyn niin valintani on 19-tuuman renkaat. Isommathan 'syövät' suorituskykyä ja heikentävät taloudellisuutta.""

Ja kun vihdoin ymmärsit tietovajeesi/kömmähdyksesi, lähdit tyylillesi uskollisena harhautus/hämäyslinjalle; "Niin se vain edelleen on fysiikan lakien mukaan että isomman massan saaminen pyörimään vaatii enemmän energiaa, ja siis heikentää suorituskykyä ja taloudellisuutta."
Sen myötä ymmärrän täysin keskutelusta vetäytymisesikin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Kysymys
_J_ Oletko muuten Ignoratio elenchi:ä havainnut kenenkään nimimerkin hyödyntävän?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Kysymys
Nimimerkillä 1350 on tapana aina ottaa aineksia muista keskusteluista. Nyt hän otti eräästä toisesta keskustelusta vetäytymisen ja kirjoitti: " Sen myötä ymmärrän täysin keskutelusta vetäytymisesikin."

Mutta kuten tavallista niin 1350 iski tässäkin kirveensä kiveen.
Tuo kyseinen uutinen Mersusta julkaistiin 31.10. kello 13:53 Minun viimeisin viestini oli 30.11. kello 01:05.
Tuon jälkeen 1350 laittoi vielä yhden viestin 30.11. kello 10:38.
Nämä keskusteluthan pysyvät tuossa etusivulla näkyvissä kuukauden ajan. Siinä viimeisessä viestissään 1350 taas meni reippaasti henkilökohtaisuuksien puolelle.
En minä siitä keskustelusta mihinkään vetäytynyt, se on 1350:lle tyypillistä vääristelyä. Vastata toki piti mutta tuo kuukauden aikaraja ehti täyttyä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Kysymys
T.S. Ihan tässä samaisessa Kysymys-keskustelu-threadissa tänään 16.12. klo.12:42 kirjoitat;
"Jätän tämän asian omalta osaltani tähän"

No, kun et kerran ollut sanojesi mittainen, ja arkistoistasi tuntuu löytyvän kaikkea iänikuista, niin kaivapa samalla ne tiedot Skoda Kodiaqin renkaiden halkaisijoista 19", 20" ja 21" vanteella.
Palataan sitten keskustelemaan "isommista renkaista".
Tosin, oletin sinun jo siinä aiemmassa keskustelussa kyenneen täydentämään tietovajeesi aihepiiristä.
Mutta kuten usein, haluat näemmä käydä samat keskustelut aina uudelleen ja uudellen.
Onko syytä olla huolissaan?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Kysymys
T.S. ""Jos nyt kyseiseen autoon päädyn niin valintani on 19-tuuman renkaat. Isommathan 'syövät' suorituskykyä ja heikentävät taloudellisuutta.""
19" 255/50 (halkaisija 73,8cm) ja ne isommat, jotka "syövät tehoa" ovat siis 20" 255/45 (halkaisija 73,8cm)

Tarkkaavaisimmat (ja renkaista mitään ymmärtävät) varmaan huomaavat pointin ilman selittämistä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Kysymys
1350: "T.S. Ihan tässä samaisessa Kysymys-keskustelu-threadissa tänään 16.12. klo.12:42 kirjoitat;
"Jätän tämän asian omalta osaltani tähän"
No, kun et kerran ollut sanojesi mittainen,...."

Kyllä minä olin sanijeni mittainen. Tässä nyt taas jälleen kerran kävi niin että 1350 jäi kiinni epärehellisestä siteeraamisesta.
Jos 1350 olisi siteerannut rehellisesti niin sitaatti olisi kulunut:
"Mutta tilanne on myös se että sinä joskus aiemmin nostit esiin nuo Volvon laskelmat.
Jos oikein muistan niin se oli nimimerkki Masa_Pasa joka silloin jo huomautti että olit jälleen kerran siteerannut artikkelia kovin valikoivasti.
Jätän tämän asian omalta osaltani tähän, saat 1350 jatkaa Masan kanssa korrektista siteeraamisesta."

Mitenkä sinulle 1350 aina käykin noin että jäät kiinni epärehellisestä siteeraamisesta.
Mutta sen suhteen lupaukseni edelleen pitää että tuon asian saat hoitaa ilman minua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Kysymys
1350 kirjoitti eilen minusta: "Mutta kuten usein, haluat näemmä käydä samat keskustelut aina uudelleen ja uudellen."

Jos sitten katsoo mitä 1350 kirjoitti 08.12. niin se oli näin:
"No kun sinä olet perehtynyt tekniikkaan ja tyypillisesti "tiedät" asiat aina renkaista alkaen,..."

Eli kuten näkyy niin se olikin 1350 joka halusi uudelleenlämmittää rengasasian.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Kysymys
TS:n alkuperäinen kysymys on asian vierestä. Miksi takertua vain joidenkin osien kierrätykseen? Koko jutun pahis on sähköauton akusto. TS ei halua ymmärtää, että sähköauto ei ole sähköauto ilman akustoa. Sähköauto on ehkä ympäristöteko, muttei merkittävästi. Itse ympärivuotisena polkupyöräilijänä olen sortunut nykyään enimmäkseen sähköllä kulkevalla hybridilläni ajelemaan eräitä matkoja, joita ei tullut mieleenikään ajaa vanhalla bensarosvolla. Sähkö kun on niin halpaa. Ahkerana polkupyöräilijä pidän silti itseäni riittävän ympäristöihmisenä, vaikka sähköautoiluni auton hankkimisineen ei ole ympäristöteko.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Kysymys
T.S. Siihen nähden kuinka opastat muita "rehelliseen siteeraamiseen", sujuu se sinulta itseltäsi luokattoman heikosti, sillä kun kirjoitin;
"Ehdotin vain, että kerro toki Volvolle "tietosi", etteivät turhaa osaamattomuuttaan/tietämättömyyttään sitten tuhlaa luonnonvaroja 70% enempää sähköautoa tehdessään kuin tehdessään polttomoottoriautoa.
Kun kerran paremmin "tiedät" kuin Volvo.
Samalla voit opastaa heitä rengaskoko-asioissakin."

...eli en pyytänyt sinua täällä kommentoimaan mitää kummastakaan aiheesta, sillä ne ovat toisissa keskusteuissa jo niin moneen kertaan loppuunkäsitelty.
Ehdotin vaan, että kerro ihmeessä Volvollekin "tietosi".
Siis suoraan heille, ei tänne palstalle; sillä jokainen tiedämme, ettei Volvo niitä täältä lue.
Eikö?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Kysymys
T.S. "Kyllä minä olin sanijeni mittainen. Tässä nyt taas jälleen kerran kävi niin että 1350 jäi kiinni epärehellisestä siteeraamisesta.
Jos 1350 olisi siteerannut rehellisesti niin sitaatti olisi kulunut:
"Mutta tilanne on myös se että sinä joskus aiemmin nostit esiin nuo Volvon laskelmat.
Jos oikein muistan niin se oli nimimerkki Masa_Pasa joka silloin jo huomautti että olit jälleen kerran siteerannut artikkelia kovin valikoivasti.
Jätän tämän asian omalta osaltani tähän, saat 1350 jatkaa Masan kanssa korrektista siteeraamisesta.""

Vaikka en koko kappaletta siteerannutkaan, niin edelleen siinä mielestäni lukee "Jätän tämän asian omalta osaltani tähän" 16.12. klo.12:42 kirjoitettuna. Vaikka sen alkuun kiistit ja nyt vaihteeksi vetoat "epärehellisestä siteeraamiseen". Sisältö/merkitys ei muutu ympäröivän kontekstin myötä lainkaan

No, niin tai näin.
Otapa talteen nämä Skoda Kodiagin rengasvaihtoehto-faktat sinne copy-paste-kirjastoosi:
19" 255/50 (halkaisija 73,8cm) ja ne isommat, jotka "syövät tehoa" ovat siis 20" 255/45 (halkaisija 73,8cm)
...jatketaan niistä aina niin halutessasi, vaikkapa puolentoista kuukauden päästä, taas ihan uutena loppuunkeskustelemattomana asiana.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Kysymys
Esko: "TS:n alkuperäinen kysymys on asian vierestä. Miksi takertua vain joidenkin osien kierrätykseen? Koko jutun pahis on sähköauton akusto. TS ei halua ymmärtää, että sähköauto ei ole sähköauto ilman akustoa."

Minun, T.S., kysymys ei ollut asian vierestä. Se pohjasi hyvinkin tarkkaan tähän mitä Tuomas Valve kirjoitti:
"Akkuauton markkinoinnissa ostajille uskotellaan, että he ovat ympäristönsuojelun edelläkävijöitä. Luuloa vahvistetaan kertomalla, että lähes 100 prosenttia auton materiaaleista on kierrätettäviä, eli juuri mitään ei mene haaskuun. Tahallaan unohdetaan, että auton materiaalit eivät ihan omia aikojaan väänny uusiksi pelleiksi, moottoreiksi tai muiksi osiksi. Siinä tarvitaan valtava määrä energiaa ja työtä."

Hän nyt otti nimenomaan esille pellit ja moottorit.
Eli tässä oli taas yksi sähköauton demonisointijuttu, näitähän piisaa. Itse en tiedä millaista sähköä mistäkin töpselistä tulee mutta moni demonisoija tuntuu tietävän että sähköauto imuroi juuri kivihiilisähköä verkosta.
Siksi oli ihan perusteltua kysyä: "Vääntyvätkö polttomoottoriauton materiaalt ihan omia aikojaan uusiksi pelleiksi ja moottoreiksi? Vai olisiko niin että siihenkin tarvitaan rutkasti työtä ja energiaa."
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Kysymys
T.S. "Siksi oli ihan perusteltua kysyä: "Vääntyvätkö polttomoottoriauton materiaalt ihan omia aikojaan uusiksi pelleiksi ja moottoreiksi?"
Vakavissasiko kysyt? Mitäpä itse arvelisit?
Toisaalta onko kukaan moista edes väittänyt (muut kuin siis sinä näissä harhautuksissasi)?

Vai pyritkö vain vihjailemaan, että kun Volvo ilmoittaa
"Volvo vertaili: Sähköautotuotannon hiilidioksiditase jopa 70 prosenttia polttomoottoria suurempi. Volvon tekemä vertailu huomioi autojen koko elinkaaren."
...niin polttomoottoriauton peltien ja moottorien osuutta Volvo ei olisi huomioinut?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Kysymys
Nimimerkki 1350 kummastelee kysymystäni:
"Vakavissasiko kysyt? Mitäpä itse arvelisit?"

Siinä mielessä kysyin vakavissani että halusin kiinnittää huomiota yhteen liiankin yleiseen ilmiöön, sekä mielipidekirjoituksissa että näissä keskusteluissa. Ollaan liian tiukkoja ja liitetään kaikki negatiivinen omaan inhokkiin, omassa suosikissa ei nähdä mitään negatiivista. Erityisesti tämä näkyy sähköautojutuissa. Ja myös ratikkajutuissa, viimeksi juuri ratikka kirskui kovasti, rakennetaan mutapohjalle ja lehtikelikin tuntuu olevan ympärivuotinen.
Siksi on siis edelleen hyvä herätellä ihmisiä. Aika ajoin joku saattaa ryhtyä miettimäänkin asiaa.

1350: "Vai pyritkö vain vihjailemaan, että kun Volvo ilmoittaa
"Volvo vertaili: Sähköautotuotannon hiilidioksiditase jopa 70 prosenttia polttomoottoria suurempi. Volvon tekemä vertailu huomioi autojen koko elinkaaren."
...niin polttomoottoriauton peltien ja moottorien osuutta Volvo ei olisi huomioinut?"

Kirjoitit 1350 tähän ketjuun eilen: "Mutta kuten usein, haluat näemmä käydä samat keskustelut aina uudelleen ja uudellen."

Kuinka moneen ketjuun oletkaan 1350 nyt ujuttanut tuota Volvo juttua. Moitit siis minua sellaisesta jota itse koko ajan teet.
Itse tilanne ei ole kuitenkaan muuttunut. Kun ensimmäisen kerran otit asian esiin niin täällä esitettiin varteenotettava väite että siteerasit taas hyvin niukasti ja jätit itsellesi epämieluisat asiat pois. Siksi päätin jättää sinut jonkun toisen kanssa setvimään asiaa. Tai voithan sinä tietysti itsekin perustella väitettäsi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Kysymys
MTV 25.11.2021 "Volvo laski: Sähköauton valmistuksen päästöt 70 prosenttia suuremmat kuin vastaavalla polttomoottoriautolla"
"Volvon tekemä vertailu huomioi autojen koko elinkaaren. Tämä piti sisällään raaka-aineiden hankinnan ja jalostuksen, tuotantoprosessin sekä autojen polttoainetalouden seurannen aina 200 000 ajokilometriin saakka.
Vertailua tehtiin polttomoottorilla varustetun XC40-katumaasturin ja sen täyssähköisen rinnakkaismallin, coupemaisen C40-crossoverin välillä. Tulokset olivat varsin hämmentäviä, sillä Volvon mukaan täyssähköisen C40-mallin tuotannossa syntyi päästöjä 70 prosenttia enemmän kuin polttomoottorimallin kohdalla, Autotrader kertoo.
Vertailua helpotti se, että mallivalikoiman autoja rakennetaan samassa tehtaassa ja samalla tuotantolinjalla Belgian Ghentissä. Mallit jakavat myös saman pohjalevyn ja mittavan määrän komponentteja.
Ero näyttää syntyvän sähköautojen akkupakettien tuotantoprosessin yhteydessä. Akkujen valmistus tuottaa noin kolmanneksen C40- ja XC40 Recharge -mallien tuotantovaiheen hiilidioksidipäästöistä.
Tätä alleviivaa myös se, että Volvo pyrki huomioimaan kaikki laskelmiin vaikuttaneet tekijät aina raaka-aineiden hankintaa ja jalostusta myöten."

T.S. pakenee keskusteluissaan, aina väärässä oltuaan, että on epärehellisesti siteerattu.
Miekenkiinnolla jään odottelemaan, että mikä tälläkertaa on "väärin"?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Kysymys
Ja T.S. siis kysyy
"Vääntyvätkö polttomoottoriauton materiaalt ihan omia aikojaan uusiksi pelleiksi ja moottoreiksi?"

"Vertailua helpotti se, että mallivalikoiman autoja rakennetaan samassa tehtaassa ja samalla tuotantolinjalla Belgian Ghentissä. Mallit jakavat myös saman pohjalevyn ja mittavan määrän komponentteja."
Itse hahmottaisin kylläkin, tämän luettuani, että saatetaanpa tehdä samassa tehtaassa ja samalla tuotantolinjalla Belgian Ghentissä.

Kerrotko T.S. mistä sinulle on edes syntynyt mielikuva, että polttomoottoriautoissa materiaalt vääntyvät ihan omia aikojaan uusiksi pelleiksi ja moottoreiksi?
Onko useinkin ja monissakin asioissa sellainen tunne että asioita tapahtuu ihan itsekseen ja omia aikojaan?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Kysymys
T.S.; "Ollaan liian tiukkoja ja liitetään kaikki negatiivinen omaan inhokkiin, omassa suosikissa ei nähdä mitään negatiivista"
Taitaapa T.S. kerrankin tietää mistä kirjoittaa, omalla rautaisella kokemuksellaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Kysymys
Nimimerkki 1350: "No, niin tai näin.
Otapa talteen nämä Skoda Kodiagin rengasvaihtoehto-faktat sinne copy-paste-kirjastoosi:
19" 255/50 (halkaisija 73,8cm) ja ne isommat, jotka "syövät tehoa" ovat siis 20" 255/45 (halkaisija 73,8cm)"

No ei minulla mitään copy-paste-kirjastoa tietenkään ole, käyn aina vain hakemassa tietoa, esimerkiksi vanhoista keskusteluista.
Enkä tietenkään ryhdy mitää Skoda Kodiaqin arvoja keräämään. Se on kaiketi jonkin sortin maastoauto ja vieläpä polttomoottorilla, minä olen vaihtamassa sähköautosta dähkäautoon.

Mutta kun sinä 1350 sanoit että minut naurettaisiin ulos rengasliikkeestä niin kerropa että onko tämä sinun matematiikkasi yleispätevää. Eli kun vanteen halkaisijaa suurennetaan tuuma kerrallaan 19 - 20 - 21 niin pyörän halkaisija ei kasva. Tuleeko kenties jossain raja jonka jälkeen pyörän koko kasvaa?
Itse tietysti lähdin siitä että niille erikokoisille vanteille laitettaisiin samanlaiset renkaat.

1350: "...jatketaan niistä aina niin halutessasi, vaikkapa puolentoista kuukauden päästä, taas ihan uutena loppuunkeskustelemattomana asiana."

Eiköhän tuo ole sinusta itsestäsi kiinni, sinähän olet nyt lähipäivinä taas kaivellut esiin vanhoja juttuja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Kysymys
T.S.:"Itse tietysti lähdin siitä että niille erikokoisille vanteille laitettaisiin samanlaiset renkaat."
Silloin puhutaan eri autoista, eli jos sinulla olisi tietty auto, johon haet renkaita, niin naurettavaksi olisit isesi tehnyt puhuessasi renkaan halkaisijasta. Austin Mini oli aikanaan auto, josta sanottiin, että siinä on kottikärryn pyörät. Se olisi varmaankin sinun ihanneautosi. Valitettavasti autojen pyörien halkaisijat pakkaavat vain jatkuvasti kasvamaan. Saat ihan itse selvittää miksi?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Kysymys
T.S. "Enkä tietenkään ryhdy mitää Skoda Kodiaqin arvoja keräämään."
Totta, meni tosiaan Skoda-mallit sekaisin. Tarkoitin luonnollisestikin Enyaqia, josta keskustelu aikoinaan alkoi ja jonka rengasmittojakin tuossa esitin.
Hieman rengastietoa tässä nyt tarjoan kun tuntuu, että melko lailla lähtötelineistä lähdet tähän aiheeseen.
"Rekisteriotteen teknisestä osasta löytyy autosi rengaskoko. Tätä rengaskokoa voit muuttaa 30 mm kapeampaan tai leveämpään (rengaskoon ensimmäinen luku, esim. 155, tarkoittaa, että kyseessä on 155 mm leveä rengas). Tuumakokoa (vanteen kokoa) voi muuttaa tuumalla ilman muutoskatsastusta laillisesti. Renkaan ympärysmitta (vierintäkehä) saa muuttua max 5 %."

Eli kun kysyt "Tuleeko kenties jossain raja jonka jälkeen pyörän koko kasvaa?", vastaus on että totta kai tulee. Ja silloin nuo esittämäsi ja kaikkien tuntemat fysiikan laitkin vasta astuvat voimaan. Että esittämissäsi fysiikan laissa ei sinällään ollut mitään vikaa, jos niin luulit tulkitun. Eivät vaan liity nyt keskusteltavaan aiheeseen. Sillä nythän käytiin nimenomaan keskustelua, siitä että sinä ottaisit Skoda Enyaqiin 19" 255/50 (halkaisija 73,8cm) rengastuksen, "isompien" 20" 255/45 (halkaisija 73,8cm) sijaan, jotka syövät mielestäsi tehoa.
...eli renkaan todellinen koko (vierintäkehä) ei kasva, koska on säännelty, ettei se voi kasvaa kuin max 5%, ellei sitten halua lähteä muutoskatsastamaan autoaan. Ja harva haluaa. Eli valtaosa autoilijoista, jotka ajavat "isommilla renkailla", ajavat siis melko samankokoisilla renkailla. Ainoastaan vannekoko ja renkaan profiili vaihtelee.

Yksinkertaista loppupeleissä. Eikö?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Kysymys
No nyt tästäkin asiasta voidaan taas jatkaa kun 1350 nosti esiin tuon MTV:n uutisen.
1350 sitten viestinsä lopuksi kysyy: "Miekenkiinnolla jään odottelemaan, että mikä tälläkertaa on "väärin"?"

Pitää aloittaa tärkeimmästä, eli perusasetelmasta. Se näkyy hyvin tästä lauseesta:
"Tulokset olivat varsin hämmentäviä, sillä Volvon mukaan täyssähköisen C40-mallin tuotannossa syntyi päästöjä 70 prosenttia enemmän kuin polttomoottorimallin kohdalla, Autotrader kertoo."

Tuota 1350 on koko ajan korostanut; tuotannon päästöt.

Mutta tuotannon päästöt eivät ole kokonaiskuva. Siirrytään siihen mitä 1350 jätti siteeraamatta tuosta MTV:n uutisesta. Tässä näitä;
– Ruotsalaisvalmistaja kuitenkin muistuttaa, että vaikka sähköauton valmistamisesta syntyvät päästöt ovat polttomoottoriautoa suuremmat, ovat elinkaaripäästöt ne, mitkä oikeasti ratkaisevat.
– Ero alkaa luonnollisesti kuroutua umpeen autojen käytön myötä. Jokainen ajokilometri lisää polttomoottoriauton hiilidioksiditasetta, kun sähköauton kohdalla tilanne on päinvastainen.
– Volvon laskelmien mukaan täyssähköisen C40-mallin päästöt ovat 198 000 kilometrin kohdalla jääneet 15 prosenttia polttomoottorimallien alle. Voimalinjojen päästökäyrät leikkaavat toisiaan 110 000 kilometrin kohdalla.
Mikäli C40-mallin saa ladattua pelkästään uusiutuvasta energiasta tuotetulla sähköllä, autojen päästötaseet leikkaavat toisiaan jo 48 000 kilometrin kohdalla."

Jos tuota samaa artikkelia vähän laajemmin siteeraa niin kokonaiskuva muuttuu rajusti. Alkutilanne; tuliterä polttomoottoriauto on 70 % johdossa.
Mutta kuka nyt jättäisi sen uuden auton siihen eikä ajaisi.
Riippuen siitä millaista sähköä käytetään menee sähköauto jopa 48 000 kilometrin kohdalla ohi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Kysymys
T.S. "Riippuen siitä millaista sähköä käytetään menee sähköauto jopa 48 000 kilometrin kohdalla ohi."

Niinhän se menisi jos sitä uusiutuvasta energiasta tuotettua sähköä oikeasti olisi. Onnistuu se näemmä sinultakin tuo valikoiva "epärehellinen" lainaaminen, josta muita aina syytät. Uutisessahan siis luki;
"Mikäli C40-mallin saa ladattua pelkästään uusiutuvasta energiasta tuotetulla sähköllä, autojen päästötaseet leikkaavat toisiaan jo 48 000 kilometrin kohdalla."

"Volvon laskelmien mukaan täyssähköisen C40-mallin päästöt ovat 198 000 kilometrin kohdalla jääneet 15 prosenttia polttomoottorimallien alle. Voimalinjojen päästökäyrät leikkaavat toisiaan 110 000 kilometrin kohdalla."
Eli ajettua lähemmäs 200 000 ollaan päästöissä vasta 15% alle. Tarkoittaa siis sitä, että esim. 15tkm vuodessa ajava (ellei onnistu jollain ihmeellä ajamaan pelkästään uusiutuvasta energiasta tuotetulla sähköllä) joutuu ajamaan sen 10 vuotta, ennen kuin alkaa mitään päästösäästöjä realisoitumaan. Auto onkin jo siinä vaiheessa kierrätysvalmis vähintäänkin akustojen suhteen.
Ei häikäise "vihreydellään" tuo konsepti ainakaan toistaiseksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Kysymys
T.S. "Nämä keskusteluthan pysyvät tuossa etusivulla näkyvissä kuukauden ajan."
ja "En minä siitä keskustelusta mihinkään vetäytynyt, se on 1350:lle tyypillistä vääristelyä. Vastata toki piti mutta tuo kuukauden aikaraja ehti täyttyä."
Alkujaan ihmettelin, mihin nämä "meriselitykset" liittyvät, mutta kun niihin on niin tottunut en uhrannut ajatusta niihin. En tiedä millä laitteella ja selaimella sivustoa käytät, mutta itselläni ei tuommoista "kuukauden aikarajaa" ole. Voin itse valita, näenkö; kaikki, kuukausi, viikko tai päivä.

Mutta yllättävän pitkään on keskustelu jatkunut ilmoitettuasi 16.12. "Jätän tämän asian omalta osaltani tähän".

Itse puolestani jätän tämän nyt tähän ja toivotan Hyvää Joulua!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Kysymys
Tilanne on siis se että nimimerkki 1350 jäi kiinni. Hän loi mielikuvaa siitä että sähköauton päästöt olisivat 70% suuremmat kuin polttomoottoriauton. Tuon hän teki siten että keskittyi vain valmistusprosessiin päästöihin.

Ja nyt hän sitten yrittää pelastautua syyttämällä minua epärehellisestä siteeraamisesta:
"Onnistuu se näemmä sinultakin tuo valikoiva "epärehellinen" lainaaminen, josta muita aina syytät. Uutisessahan siis luki;
"Mikäli C40-mallin saa ladattua pelkästään uusiutuvasta energiasta tuotetulla sähköllä, autojen päästötaseet leikkaavat toisiaan jo 48 000 kilometrin kohdalla.""

Nyt ei voi kuin ihmetellä nimimerkin 1350 kykyä ymmärtää lukemansa. Nimittäin tuossa tämänaamuisessa viestissäni kyllä luki:
"Volvon laskelmien mukaan täyssähköisen C40-mallin päästöt ovat 198 000 kilometrin kohdalla jääneet 15 prosenttia polttomoottorimallien alle. Voimalinjojen päästökäyrät leikkaavat toisiaan 110 000 kilometrin kohdalla."

Mitenkä tuo siis jäi nimimerkiltä 1350 huomaamatta?
Eikö ymmärrä lukemaansa vai yrittääkö tahallaan venkoilla?

Mutta tilanne on nyt sitten selvä. Sähköauton hiilijalanjälki on polttomoottoriautoa parempi, joko 48 000 kilometrin tai 110 000 kilometrin jälkeen, käytetystä sähköstä riippuen.
Ja suuntahan on selvä, koko ajan pyritään siihen että sähköä tuotetaan yhä enemmän uusiutuvilla polttoaineilla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Kysymys
Minä kirjoitin: "Nämä keskusteluthan pysyvät tuossa etusivulla näkyvissä kuukauden ajan. En minä siitä keskustelusta mihinkään vetäytynyt, se on 1350:lle tyypillistä vääristelyä. Vastata toki piti mutta tuo kuukauden aikaraja ehti täyttyä."

Nyt sitten 1350 esittää: "Alkujaan ihmettelin, mihin nämä "meriselitykset" liittyvät, mutta kun niihin on niin tottunut en uhrannut ajatusta niihin. En tiedä millä laitteella ja selaimella sivustoa käytät, mutta itselläni ei tuommoista "kuukauden aikarajaa" ole. Voin itse valita, näenkö; kaikki, kuukausi, viikko tai päivä."

No minulla on viisi laitetta ja selaimiakin ihan tarpeeksi. Ja minäkin voin valita ajan funktiona että näenkö kaikki, kuukauden, viikon vaiko päivän verran viestejä.
Mutta 1350 ei tajunnut että ratkaiseva rooli tässä on Turun Sanomilla. Lehti on päättänyt asettaa perusasetukseksi tuon kuukauden ajan. Tämä juttu julkaistiin 3.12. ja kun tätä nyt kommentoi ja valitsee vaihtoehdon 'Uusimmat kommentit' niin sinne se tulee etusivulle näkyviin.
Jos tätä juttua kommentoi vuodenvaihteen jälkeen 4.1. niin kommentti menee läpi, jos on asiallinen, ja se julkaistaan mutta se ei tule näkyviin etusivulle. Se pitää erikseen hakea Kaikki-vaihtoehdolla.
Käytännössä siis kaikki keskustelut 'kuolevat' kuukauden vanhoina.

1350: "Mutta yllättävän pitkään on keskustelu jatkunut ilmoitettuasi 16.12. "Jätän tämän asian omalta osaltani tähän"."

Niinpä niin. 1350 loi mielikuvaa että sähköautojen päästöt ovat 70% suuremmat. Jo heti silloin joku huomautti että 1350 oli kertonut vain osan asiasta. Ja kun se on niin että kahden kauppa on kolmannen korvapuusti niin jätin asian noiden kahden ratkaistavaksi.
1350 kuitenkin päätti itse laittaa tänne sen MTV:n uutisen ja sitä myötä selvisi että hän oli jättänyt olennaisia osia pois.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Kysymys
Esko: "Silloin puhutaan eri autoista, eli jos sinulla olisi tietty auto, johon haet renkaita, niin naurettavaksi olisit isesi tehnyt puhuessasi renkaan halkaisijasta. Austin Mini oli aikanaan auto, josta sanottiin, että siinä on kottikärryn pyörät. Se olisi varmaankin sinun ihanneautosi."

No en minä kyllä oikeastaan puhunut halkaisijoista. Se oli ihan toinen kirjoittaja joka alkoi kikkailla profiilisuhteilla.
Minä halusin puhua hitausmomenteista ja esitinkin yhden saksalaisesta autolehdestä muistamani esimerkin.
Mutta esitän siis toisen nyt kun profiilisuhteilija vetäytyi joulun viettoon.
Eli aikoinaan työkaverini osti japanilaisen pikkusportin. Sitä silloin mainostettiin huikeilla 102 hevosvoimilla. Ne olivat niitä SAE mainoshevosvoimia. Saksalaisissa autolehdissä tuolle autolle luvattiin 79 hv, siellä kun mitattiin DIN standardin mukaan.
No kaveri sitten osti sinne auton taakse levitys- ja korotuspalat ja julmetun isot ja leveät pyörät. Olihan tuo hulppean näköinen mutta niin siinä kävi että turhan paljon meni energiaa ihan vain siihen että alitehoinen moottori sai nuo jättipyörät pyörimään.
Kaverilla ei ollut varaa virittää itse moottoria, niinpä hän tuunasi pakoputkeen messevät äänet.

Silloin oli siis näitä kevytmetallivanteita, paino sanalla kevyt. Mutta kun silloin ei oikein aina kunnolla osattu niin 'kevyt'metallivanne saattoikin painaa enemmän kuin hyvä teräsvanne.
Usein kuitenkin mentiin ulkonäkö edellä, ostettiin menevän näköiset isot leveät rillat. Ja lopputuloksena suorituskyky vain heikkeni.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Kysymys
Nimimerkillä 1350 on ilmiömäinen kyky puhua itsensä pussiin.
Me olemme nyt siis molemmat vetäytyneet keskustelusta, ja vieläpä saman aiheen tiimoilta.
Minä vetäydyin siksi että oli jo kahden kirjoittajan erimielisyys enkä halunnut siihen liittyä.
1350 sitten moitti minua näin: "Sen myötä ymmärrän täysin keskutelusta vetäytymisesikin."

Tuossa oli kuitenkin tilanne että aioin kommentoida mutta tuli se kuukauden aikaraja vastaan.
1350 tuohon vastasi kovin ivalliseen tyyliin: "En tiedä millä laitteella ja selaimella sivustoa käytät, mutta itselläni ei tuommoista "kuukauden aikarajaa" ole. Voin itse valita, näenkö; kaikki, kuukausi, viikko tai päivä."

Mutta mitenkähän asia on. Näköjään myös 1350 on huomannut että sillä kuukauden aikarajalla on iso merkitys.
Vai miksi 1350 ei ole jatkanut aloittamaansa Volvo / 70 % suuremmat päästöt alkuperäisessä ketjussa eli: "Sähköautoa ladattiin alle kaksi tuntia ja lasku oli 90 euroa – latausasemien hintaviidakko ihmetyttää"
No syy on selvä, tuo uutinen oli marraskuun alussa ja niinpä sitten joulukuun alkupuolella kun kuukausi tuli täyteen niin juttu ei enää päivity keskustelujen etusivulle.

Tämän 1350 tietysti huomasi ja kun asia oli hänelle tärkeä niin hän sitten otti tuon asian esille ties kuinka monessa muussa yhteydessä.

Toinen ilmiömäinen 1350:n kyky on tuo heikko luetun ymmärtäminen. Hän kirjoitti: "Melko vihreältä vaihtoehdolta tosiaan kuulostaa, jos vaatii lähes sen 200 000km ajoa, ennen kuin aletaan edes olemaan tasoissa hiilidioksidipäästöjen suhteen."
Oikeastaan teksti kuului näin: "Volvon laskelmien mukaan täyssähköisen C40-mallin päästöt ovat 198 000 kilometrin kohdalla jääneet 15 prosenttia polttomoottorimallien alle. Voimalinjojen päästökäyrät leikkaavat toisiaan 110 000 kilometrin kohdalla."
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
1350
Täyssähköautojen osuus Suomen henkilöautokannasta on tällä hetkellä vielä 0,74 prosenttia
IL 20.12.2021 "Kolme neljästä maaseudulla asuvasta sanoo, että sähköauto ei ole vaihtoehto seuraavaksi autoksi, käy ilmi tuoreesta tutkimuksesta"
Ihan ymmärrettävää kun autojen range ja latausinfra on ihan lasten kengissä.
Se mikä aavistuksen yllätti, että vaikka median luoma mielikuva muuta antaisikin olettaa, on tilanne kuitenkin seuraava;
"60 prosenttia kaupunkien keskustoissa asuvista ilmoittaa kuitenkin, että sähköauto ei ole heille todellinen vaihtoehto tulevaisuudessa."
"Taajamissa jo 71 prosenttia sulkee sähköauton pois tulevaisuuden suunnitelmistaan ja maaseudulla prosentti nousee 75:een."
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Täyssähköautojen osuus Suomen henkilöautokannasta on tällä hetkellä vielä 0,74 prosenttia
Melko merkillisiä tuloksia tuossa oli.
Mutta kyselyjen rinnalla on aina myös ihmisten todellinen käyttäytyminen.
Helmikuussa tässä lehdessä oli juttu: "Sähköautosta tulossa kansanauto – täyssähköautojen myynti tuplaantui viime vuonna"

Siinä todettiin: "Tänä vuonna myytävistä uusista henkilöautoista jo lähes joka kymmenes kulkee vain sähköllä."

Jokainen on varmaan pistänyt merkille miten 1350 vannoo dieselin nimeen. Mutta ihmisten ostokäyttäytyminen muuttuu. Tuossa uutisessa mainittiin: "Joulukuussa Suomessa myytiin yli tuhat täyssähköistä henkilöautoa. Samaan aikaan dieseleitä rekisteröitiin vajaat 900 kappaletta."

Jutun loppupuolella sitten vielä pohditaan tulevaisuutta:
"Viime vuonna sähköautojen myynti kaksinkertaistui. Tänä vuonna täyssähköautojen määrä ylittänee jo dieselien myynnin. Jos tahti jatkuu samana, ei bensamoottorien syrjäyttämiseen ykköspaikalta menee monta vuotta."

Nimimerkki 1350 mainitsee vallitsevan tilanteen, 0,74%, Autotuojien ja teollisuuden toimitusjohtaja Tero Kallio taas arvioi että tämän vuoden päätteeksi osuus olisi kahdeksan prosenttia.

Kun tässä itse olen autoa vaihtamassa niin on sellainen tunne että ehkä tuohon kahdeksaan prosenttiin ei tänä vuonna päästäisi. Syynä on tämä koronakriisin mukanaan tuoma komponenttipula. Toimitusajat ovat nyt tolkuttoman pitkiä. No tietysti sitten vuodelle 2022 on odotettavissa melkoinen piikki kun autoja alkaa saada.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Täyssähköautojen osuus Suomen henkilöautokannasta on tällä hetkellä vielä 0,74 prosenttia
T.S. "Helmikuussa tässä lehdessä oli juttu: "Sähköautosta tulossa kansanauto – täyssähköautojen myynti tuplaantui viime vuonna""

Totta tuokin. Noista "tuplaantui" tilastoista saadaan aina niin suureellisen-kuuloisia kun myyntimäärät ovat olleet niin naurettavan pieniä.
Miltä kuulostaisi sinällään ihan totuudenmukainen otsikko; "täyssähköautojen myynti on yli neljäsataakertaistunut kymmenessä vuodessa"
Vuonna 2010 oli siis 23 täyssähköautoa.

Johtopäätelmä?; Sähköautosta tulossa kansanauto.

Tilanteessa, jossa vuoden 2020 lopussa Suomessa oli liikennekäytössä yhteensä 2 748 448 henkilöautoa.


Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Täyssähköautojen osuus Suomen henkilöautokannasta on tällä hetkellä vielä 0,74 prosenttia
Minä olin varma että 1350 jotain keksisi. Ja niin hän keksikin tällaisen vähättelyn:
"Totta tuokin. Noista "tuplaantui" tilastoista saadaan aina niin suureellisen-kuuloisia kun myyntimäärät ovat olleet niin naurettavan pieniä.
Miltä kuulostaisi sinällään ihan totuudenmukainen otsikko; "täyssähköautojen myynti on yli neljäsataakertaistunut kymmenessä vuodessa"
Vuonna 2010 oli siis 23 täyssähköautoa."

Ja tuon jälkeen tuli sitten 1350:n oma kannanotto:
"Johtopäätelmä?; Sähköautosta tulossa kansanauto."

Aika surkeaa selittelyä nimimerkiltä 1350.
Nyt ei ollut kyse siitä että miten myynti on kehittynyt kymmenessä nyt oli kyse selvästä vertailusta.
Täyssähköautoja myytiin tiettynä ajanjaksona yli tuhat, dieseleitä alle 900. Näköjään kuluttajat ovat valintansa tehneet. Suunta on selvä ja muutosvauhti on kiihtyvä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Täyssähköautojen osuus Suomen henkilöautokannasta on tällä hetkellä vielä 0,74 prosenttia
T.S. "Suunta on selvä ja muutosvauhti on kiihtyvä."
Totta tuokin.
Tilastoista voi helposti katsoa edellisten täysien vuosien 2019 ja 2020 ensirekisteröintitilastot.
2019: Diesel 18,30%, Bensa 59,30%, Täyssähkö 1,70%
2020: Diesel 13,25%, Bensa 47,29%, Täyssähkö 4,40%
Ja toden totta, siellä on kautta historian ensimmäinen tilastopiikki 12/2020, jossa täyssähköautoja rekisteröitiin enemmän kuin dieseleitä. Ja tuplaantuihan se täysautojen myyntimäärä edellisestä vuodesta vuodelle 2020. Eli kokonaiset 4 244 kpl täyssähköautoa saatiin Suomen 2 748 448 liikennekäytössä olevan auton joukkoon (dieseleitä 12 777 kpl).
No, onhan tuo ihan huikeaa. Hip Hurraa!

ps. ei nämä T.S. ole mitään "vähättelyä". Ihan olemassaolevia tilastoja siteeraan ja jaan neutraalilla toteamistyylillä teidän muiden iloksi.
Se, että jos täyssähköautojen osuus Suomen henkilöautokannasta on tällä hetkellä vain 0,74 prosenttia, niin sille en vaan voi sitten mitään. Pahoittelut siitä. Ihmiset varmaankin hankkivat edelleenkin autonsa ensisijaisesti käyttöterpeidensa mukaan. Joillekin sopii sähköauto 100km rangella nurkka-ajoon ja joillekin sitten ei.
Se on sitä diversiteettiä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Täyssähköautojen osuus Suomen henkilöautokannasta on tällä hetkellä vielä 0,74 prosenttia
Nimimerkki 1350: "ps. ei nämä T.S. ole mitään "vähättelyä". Ihan olemassaolevia tilastoja siteeraan ja jaan neutraalilla toteamistyylillä teidän muiden iloksi."

Niinpä, ihan virallisista tilastoista sekin tieto oli peräisin että sähköautoja rekisteröitiin yhden kuukauden aikana enemmän kuin dieseleitä. Aika raskaasti tunnuit 1350 tuon ottavan ja sitten annoit vähän pidemmän aikavälin rekisteröintitilastoja kuten sanoit 'teidän muiden iloksi'.
Mutta noista luvuistasi sitten kuitenkin näkyy että dieselien rekisteröinnit ovat pudonneet viisi prosenttia, bensa-autojen luvut pudonneet 12 prosenttia ja sähköautojen rekisteröinnit kasvaneet 2.5 kertaiseksi.

1350: "Pahoittelut siitä. Ihmiset varmaankin hankkivat edelleenkin autonsa ensisijaisesti käyttöterpeidensa mukaan. Joillekin sopii sähköauto 100km rangella nurkka-ajoon ja joillekin sitten ei."

Korostit 1350 erikseen ettet vähättele.
Kerro siis onko myynnissä sähköautoja joiden toimintamatka olisi vain 100 kilometriä.
Jos tuollaisia ei markkinoilta löydy niin voidaan korvata vähättely toisella v-alkuisella sanalla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.

Lue myös nämä yhteistyö­kumppanimme artikkelit