Lukijoilta

Mikroilmasto tuottaa vaarallisia yllätyksiä teillä

Syystalvi on Turun leveysasteella liikenteen piilovaaroja täynnä. Nollakelit tiedostetaan ja tunnetaan, mutta milloin ja missä tuottaa yllätyksen. Mikroilmasto yllättää, 100 kilometriä vesikeliä voi muutaman metrin matkalla muuttua märäksi pintajääksi, jota kokenutkaan kuljettaja ei pysty silmämääräisesti arvaamaan. Menetettyään pidon on täysin luojan armoilla.

Nopeusrajoituksen noudattaminen tai peltipoliisi ei auta, ellei ole ajanut ajankohtaan sopivalla tilannenopeudella. Tuuli avoimella paikalla, pellon vieressä ja maantiesillalla on nopea jäädyttäjä. Sama reitti, jolla kello 18 oli kesäkelillä voi jo kello 22 olla iljanteisen liukas. Vaikka aamuliukkaista varoitetaan, ovat iltayön yllättävät lämpötilan laskut edellä mainituista syistä aivan yhtä vaarallisia.

Syksyyn kuuluu myös lehtien kasautuminen teille, nyt tämä vaihe on jo täälläkin takana päin, mutta tuuli voi tuoda lisää liukkautta märkien lehtien myötä. Erityisesti tämä voi yllättää tiemerkintöjen, suojateiden ja risteyksien maalausten kohdalla, jotka lehtipeiton alla ovat yksi liukkauden syy.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Suojatie on jalankulkijan vaarallisin paikka, mikäli liikennekuolemien tilastoihin on luottamista. Tämä vuodenaika tuo kuitenkin aivan selvän ylimääräisen kaatumisriskin jokaiselle jalankulkijalle: suojatiemerkintöjen sileälle pinnalle kertyy nollakelillä ja samoin pakkasen lauhtuessa ohut huomaamaton, erittäin liukas kostea jääkerros.

Vaaran voi välttää astumalla muun pinnoitteen karhealle pinnalle, vaikka sekin voi olla jääriitteessä, ja hankkimalla liukuesteet kenkiin.

Paras keino liikenteessä on kuitenkin aina varovaisuus. Pimeä vaikeuttaa luotettavien havaintojen tekemistä, samoin märkien tienpintojen heijastus vastaantulijoitten valoista.

Tämän kaiken voi kokenut kuljettaja oppia viimeistään kantapään kautta, mutta pian seitsemän vuosikymmentä jatkunut ajo säässä kuin säässä antaa pontta tälle viestille.

Antti Jääskeläinen

oikeuslääkäri

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.