Lukijoilta

Kaupunkipyörien kausiluontoisuudella haetaan säästöjä väärästä paikasta

Iloitsin aidosti ja avoimesti, kun kuulin Turun tehneen kaupunkipyöriä koskevan hankintapäätöksen. Asemia ja pyöriä tulee lisää – samalla käyttäjiä.

Päätöksen miinuksena oli tietysti palvelun ympärivuotisuuden muuttaminen kausiluontoiseksi. Kuvittelin tämän valinnan takana olleen jonkinlainen pakottava tekijä. Huomasin nopeasti olleeni pahasti väärässä, kun salaisesti kaupunkiympäristölautakunnassa käsitellyn asian päätöksentekotapa tuli julkisuuteen. Pyöräilyn edistäminen ei edelleenkään tunnu olevan kaupungille mieluisaa, tämä on käsittämätöntä tässä liikkumattomuuden ja ilmastokysymysten kontekstissa.

Turulle ei kelvannut tarjouspyynnön valmisteluun ulkopuolinen apu. Tarjouspyynnön tiukat ehdot karkoittivat alan toimijat ja tuloksena oli tyytyminen vain yhteen tarjoukseen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Säästöjä. Niitä uskotaan tulevan, kun kaupunkipyörät vedetään pois käytöstä viideksi kuukaudeksi. On tietysti totta, että pyörien käyttöaste vähenee noin kolmasosaan pimeyden ja kylmyyden saapuessa. Mutta samalla on hyvä muistaa käyttöasteen olleen alhainen edellisten pyörien suhteen, koska niiden toimintakyky oli arvaamaton – tähän haettiin muutosta uusilla pyörillä.

Turku satsaa myös tulevaisuudessa enemmän pyöräväylien talvikunnossapitoon. Kaupunkipyöriä auratuille väylille ei ilmeisesti haluttu. Joten jää arvoitukseksi, mihin suuntaan talven käyttöaste olisi kehittynyt.

Kun kaupunkipyörien käyttöä rajataan kausiluontoiseksi, ovat kärppänä paikalla yksityisten firmojen sähkölaudat. Operaattorit tekevät rahaa Fölin kustannuksella. Samalla laskut jäävät kaupungin ja sairaanhoitopiirin maksettavaksi.

Tähän kilpailuun voidaan vastata tulevaisuudessa paremmin sähköisillä kaupunkipyörillä, jotka ovat olleet menestys esimerkiksi Kuopiossa.

Palataan säästöihin. Jos me emme tunnusta kunnolla aktiivisten liikkumismuotojen moninaisia mahdollisuuksia sekä luovutamme liian heppoisin perustein katutilan ei-aktiivisille liikkumismuodoille, niin säästöt kiertävät meidät kyllä kaukaa.

Ympärivuotinen pyöräilykulttuuri on ilmastoteko sekä terveyden edistäjä vailla vertaa. Turulla oli maine ympärivuotisten kaupunkipyörien edelläkävijänä Suomessa. Tämä ykkössija haluttiin kuitenkin antaa ilmaiseksi pois – asenteellisista syistä.

Timo Furuholm

ympärivuotinen pyöräilijä

(vas)

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (4)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Akka65
Kaupunkipyörät
Kaupunkipyörät ympäri vuoden käyttöön ja sähköpotkulaudat pois kokonaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Heiskalaine
Kenen vastuulla?
Furkka, lähestyt asian ydintä mutta et näe oleellisinta asiaa. Poliitikoilla siis myös sinulla on valta päättää voivatko sähköpotkulautoja vuokraavat firmat ylipäätään toimia Turussa tai jos toimivat, millä ehdoilla. Jos Turku kieltäisi nykymuotoisen sähköpotkulautojen vuokraamisen, fölläreiden suosio kasvaisi. Jos Turku vaatisi samanlaisia vuokraus- ja palautuspaikkoja kuin fölläreillä on, laudat eivät lojuisi ympäri kaupunkia harmia aiheuttaen vaan kilpailu olisi ”samalla viivalla”. Sinulla, Furkka, poliitikkona on mahdollisuus vaikuttaa asioihin paljon tavallista kaduntallaaja paremmin. Käytä sitä!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
credo
Vast: Kenen vastuulla?
Lautojen lojuminen siellä sun täällä, on ongelma.Siksikö pitäisi niiden vuokraus ja käyttö kieltää. Olisiko se ratkaisu. Enpä usko. Enkä sitä, etteikö tähän saada toimiva ratkaisu. Suurempi huoli pitäisi olla se, että nuorten omaehtoinen arkiliikunta vähenee, millä voi olla ja onkin vaikutuksensa: nuoren fyysisten ominaisuuksien heikkenemisenä. Ja sillä on omat huonot seurauksensa.Elleivät nuoret sitten viisaina korvaa tätä puutetta omien liikuntasuoritusten lisäämisellä. Tästä pitäisi Furkan ja muiden liikuntavaikuttajien puhua. Ja ehkä siitä ja kysyä: mitä sitten kun kaupunkipyörät sähköistyvät ja niiden käyttö korvaa " vanhan malliset " pyörät. Ja että julkisten käyttö sen kuin vähenee nuorten parissa. Tämä pitäisi kiinnostaa kaupunkia ja päättäjiä. Ja löytää tähän tasapainoinen malli ja toimintatapa, ilman kieltoja ja rajoitteita. Unohtamatta ratkaisujen ilmastovaikutuksia. Kokonaisvaikutteisesti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pyöräilijä
Niin
"Pyöräilyn edistäminen ei edelleenkään tunnu olevan kaupungille mieluisaa"

Tämä kannattaa muistaa kun kaupunki tekee päätöksen pyöräilyväylien kehittämisestä. Kaupunkilaiset ovat jo useaan otteeseen ilmaisseet tahtonsa että pyörätiet >> pysäköintipaikat. Ilmeisesti päättäjät eivät tästä ole pitäneet koska kyseilyitä tulee kyselyjen perään ilmeisesti sillä oletuksella että jossain vaiheessa ihmiset kyllästyvät vastaamaan kun mitään ei niiden pohjalta tapahdu. Ja sitten saadaan se haluttu tulos että turkulaiset muka haluavat autokeskustan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.