Lukijoilta

Elämme vaaran aikaa liikenteessä – heijastimet ja valot kuntoon!

Laittakaa nyt, ystävät rakkaat, niitä värikkäitä ja mieluummin vielä valoa heijastavia vaatteita/turvalaitteita päällenne.

Olin torstaina 4. marraskuuta alkuillasta autolla Liedon keskustassa. Hyvättyläntie Nuolemontien ja terveyskeskuksen välillä on hyvin valaistu, mutta silti yhtäkkiä näin syrjäsilmällä, aivan kuin olisi joku harmaa vilahtanut silmänurkassani. Kysyin kyydissäni olleelta puolisoltani, oliko siinä joku jalankulkija? Hän sanoi, että oli. Onneksi kävelijä oli jalkakäytävällä, sillä näin pari harmaata tossua vilahtavan vasta, kun olimme jo aivan kohdalla.

Entä sitten, kun samanlainen tilanne tulee niin, että kävelijä tai pyöräilijä onkin ajotien reunassa ja sattuu se vahinko? Minä olen tietysti syypää sellaiseen onnettomuuteen, jota minun on mahdoton välttää sen takia, että pimeys kätkee sen uhrin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Eikä se riitä, että sinä näet lähestyvän auton, vaan välttääkseen onnettomuuden myös auton kuljettajan täytyy nähdä sinut.

Jo pelkästään hämärä sateinen päivä saa tummiin vaatteisiin pukeutuneen kävelijän ja pyöräilijän katoamaan taustoihin niin, että vasta joku pieni sivuttainen liike herättää kuljettajan huomion. Toivottavasti se huomio ei tule liian myöhään.

Ja pyöräilijät: Kun asennatte pyöräänne valoja, älkää laittako sellaisia valoja, jotka värisevät. Värisevä valo tai kuva voi helposti aiheuttaa esimerkiksi migreeniä sairastavalle kohtauksen. Myös minun silmäni sellainen sokaisee niin, etten kykene näkemään selvästi sen valon ohitse.

Rauhallisesti, muutaman sekunnin välein vilkahtava valo on (ehkä) paras.

Jarmo Ilmonen

Lieto

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (20)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Alf
Näkymätöntä ei voi nähdä
https://extrat.liikenneturva.fi/heijastin/

Tuossa em. osoitteessa voi käydä katsomassa, että kuinka huonosti ihminen oikein näkyykään auton valoissa pimeällä ilman heijastinta...ja myös sen kuinka paljon jalankulkijan näkyvyys sitten paranee heijastinta tai huomioliiviä käyttämällä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pyöräilijä
Vain yksi sääntö
Jos et näe, et aja.

Helppoa ja yksinkertaista.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
KooVee
Vast: Vain yksi sääntö
Pyöräilijä, kannattaisi joskus istua auton ratin takana ja ymmärtää miten huonosti valoton tai ilman heijastimia kulkeva näkyy. Vaikka jalankulkija havaitsee auton jopa kilometrien päästä, auto ei välttämättä havaitse pimeää kulkjaa kuin vasta 10-20 m päästä, jos silloinkaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Justus
Vast: Vain yksi sääntö
Ja kuka se tässä yksinkertainen on..?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Vain yksi sääntö
Kylläpä taas pyöräilijän elämä on helppoa ja yksinkertaista, voisiko kaikista muistakin ajoneuvoista jättää valot pois?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Akka65
Vast: Vain yksi sääntö
Pyöräilijä, maailma ei ole noin mustavalkoinen. Jos on noin vaikea käyttää valoja pyörässä tai heijastimia kävellessä, niin voi pysyä kotona.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Alf
Vast: Vain yksi sääntö
"Kaikki on helppoa sille jonka ei tarvitse sitä itse tehdä."
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Vain yksi sääntö
Kannatan Pyöräilijää siinä, että ellei näe, ei pidä ajaa. Se on ehkä hieman ääritilanne, ja tavallisempi lienee kuitenkin se, että jos tarpeeksi hidastaisi, ehtisi nähdä enemmän ja reagoida paremmin. Kun autoilijat valittavat, etteivät näe, niin mielestäni he vain alleviivaavat sitä, että tarvittaessa tulee hidastaa vaikka kävelyvauhtiin. Varsinkin taajamassa. En ole huomannut pimeydellä ja sateella olevan juuri mitään vaikutusta nopeuksiin, ehkä aivan kamalimpia myräköitä lukuunottamatta. Se on aivan pieleen, sillä oikea tilannenopeus on äärimmäisen tärkeä asia.

Silti on selvää, että kaiken kevyen liikenteen tulee ehdottomasti huolehtia näkyvyydestään. Mutta tiettävästi heijastinkaan ei anna 100-prosenttista turvaa autoilta, ja toisekseen aina voi olla liikkeellä pimeitä kulkijoita, kuten eläimiä, vallattomia lapsia, muistisairaita harhailijoita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: Vain yksi sääntö
Voisihan se kevytkin liikenne joskus hidastaa, ainakin risteyksiin tullessa. Toki se harmittaa, kun on juuri saanut reisistä kaiken irti ja pitäisi menoa haaskata jarruilla. Mutta kuntohan siitä kasvaa ja eliniänodote kohenee, kertovat pyöräilijät.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Vain yksi sääntö
KooVee ei näytä ymmärtävän. Minä olen ajanut autolla enemmän kuin pyöräillyt ja tiedän tasan miltä sieltä näyttää. Jos en näe, en aja.

Se on kumma juttu että autoilevat sokeat tulevat heti neuvomaan jotain valojen laittamisesta pyörään kun valo on siinä ollut viimeiset 30 vuotta. Mutta koska heistä on hyväksyttävää ajella autolla sokkona niin syyllinenhän ei todellakaan voi olla se sokea siellä ratin takana.

Muistan kun totesin että ei riitä että 'ketään ei näy' vaan pitää nähdä että ketään ei ole. Autoilevat tumpelot olivat saman tien karvat pystyssä että pitäisi muka oikein katsoa kun ajaa kolmion takaa suojatielle tai kääntyy risteyksessä, sehän ei ole enää Sujuvaa Autoilua :D

Sama jatkuu edelleen, eli muista piittaamattomat autoilijat pillastuvat täysin kun joku huomauttaa että ei pidä ajaa jos ei näe. Nimittäin katsomalla näkee. Jopa valottoman pyöräilijän. Tämän tietävät kaikki ne, jotka katsovat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Vain yksi sääntö
"Voisihan se kevytkin liikenne joskus hidastaa, ainakin risteyksiin tullessa."

Aina se kevyt liikenne hidastaa kun tulee väistämisvelvollisena risteykseen. Kun muut ovat väistämisvelvollisia, ei ole tarvetta hidastaa sen enempää kuin ei-väistämisvelvollisena autolla reilusti alle rajoitusnopeutta risteykseen ajettaessa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Vain yksi sääntö
Mutta otetaanpa kysely. Eli kun ajat autolla 100km/h alueella risteykseen jossa risteävillä teillä on väistämisvelvollisuus, montako % hidastat vauhdistasi? Eli mikä on sopiva nopeus risteykseen ajettaessa?

Entä käytätkö tätä samaa % -periaatetta kaupungissa 40km/h alueella? Eli hidastat vauhtisi samaan %:iin rajoitusnopeudesta jokaisessa risteyksessä jossa muut ovat väistämisvelvollisia?

Sitten miksi ihmeessä jo hitaammin ajavan pyöräilijän pitäisi vielä hidastaa enemmän siitä rajoitusnopeudesta?

Nimittäin kun itse ajan 40km/h alueella risteykseen 25km/h vauhdilla, autoilijat ajavat ihan risteysalueellakin ohi. Ajavat ohi risteysalueellakin myös 30km/h alueella kun vauhtia on 25km/h.

Eli tässä on asia mitä edes poliisi ei ole tajunnut, ei pyöräilijän tarvitse hidastaa erikseen risteyksissä koska vauhtia on jo valmiiksi vähemmän kuin mitä autoilijoilta koskaan edellytetään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Vain yksi sääntö
"Kaikki on helppoa sille jonka ei tarvitse sitä itse tehdä."

Vielä helpompaa kaikki on sille, joka osaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Vain yksi sääntö
Rauhoitu hyvä nimimerkki Pyöräilijä, jos et kotona, niin ainakin liikenteessä. Kukaan ei aja toisten päälle tahallaan, mutta kaikkien on tehtävä parhaansa estääkseen onnettomuudet. Jos et halua parantaa näkyvyyttäsi liikenteessä se on vaan omaa tyhmyyttä, onneksi moni haluaa, get over it.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Vain yksi sääntö
"Kukaan ei aja toisten päälle tahallaan"

Kyllä ajaa. Minun päälleni on autolla ajettu yrittämällä jo kolme kertaa. Ja sitten tahallaan väistämisvelvollisuutta rikkoen kymmeniä kertoja. Joten älä päästele sammakoitasi. Ja kaikki kerrat ovat muuten olleet päivänvalossa eli puheesi näkyvyydestä kertovat vain siitä, että sinäkään et edes yritä katsoa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Vain yksi sääntö
Pyöräilijä, olethan tehnyt rikosilmoitukset kertomistasi päälleajoyrityksistä? Ellet, vastaisuudessa kutsu poliisit paikalle ja/tai pyydä lausunnot silminnäkijöiltä. Lain vastaista toimintaa ei pidä hyväksyä, oikeudessa asiat selvitetään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Vain yksi sääntö
Ai ai, ArvoTasa, nyt saatoit avata Pyöräilijän patoluukut. Tältä palstalta on nimittäin käynyt jo moneen kertaan ilmi, että hän on kyllä asioinut poliisin kanssa ilmeisesti useitakin kertoja liikenneasioissa.

Yleisesti ottaen tilanne ei ole ihan yksinkertainen, kun joku yrittää ajaa päälle tai on ajamassa päälle rikollisesta välinpitämättömyydestä (tätä olen itse kokenut Turussa kaksi kertaa). Itse ainakin säikähdin pahanpäiväisesti. Ei tullut juuri sillä hetkellä mieleen katsoa rekkaria ja painaa se mieleen. Silminnäkijöitäkään ei toisessa tapauksessa ollut - siis kevyttä liikennettä, en sentään ajatellut autoja pysäytellä todistajanlausuntoja saadakseni, enkä olisi ehtinytkään ensi pelästyksestä toivuttuani. Toisella kertaa samaa suojatietä oli kyllä ylittämässä muitakin, mutta en tajunnut siinä alkaa heitä pysäytellä tai juosta kiinni (jouduin harppaamaan takaisin jalkakäytävälle, muut etenivät vihreillä; minä olin vasemmanpuoleisin ja siksi päälle ajavan auton ensimmäiseksi uhkaama). Jouduin odottamaan seuraaviin vihreisiin, jolloin muut olivat jo edenneet kauas ja hajaantuneet. (Kun nyt varsinaisesti keskustellaan heijastimista yms., todettakoon, että molemmat tapaukset sattuivat päivänvalolla.)

Eli neuvosi on hyvä, mutta epäkäytännöllinen. Huomattavasti parempi ratkaisu olisi, että autoilijat noudattaisivat liikennesääntöjä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Vain yksi sääntö
Tietenkin olen tehnyt rikosilmoitukset. Se vain on aika turhaa kun autosta ei ole muuta tuntomerkkiä kuin väri. Ja sen kerran kun oli niin asiasta ei ole mitään kuulunut. Ja sitten nuo tahalliset väistämisvelvollisuuksien laiminlyönnit tosiaan menevät kastiin "kukaan ei loukannut, meitä ei kiinnosta joten rikosta ei tapahtunut - ja pyöräilit liian lujaa vaikka ehditkin hyvin pysähtyä ennen törmäystä".

Oleellista kuitenkin on se, että useat autoilijat todellakin ajavat tahallaan päälle. Ja useat myös fantasioivat asiasta useammallakin FB-palstalla.

Toki vielä useampi autoilija ajaa päälle koska ei tiedä liikennesäännöistä yhtään mitään ja oikeasti luulee vielä että suojatiellä pyöräilevän päälle saa ja pitääkin aina (eli myös käntyessä) ajaa koska suojatiellä ei muka saa pyöräillä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Vain yksi sääntö
En edelleenkään usko tahallisuuteen, huolimaton, välinpitämätön tai tarkkaamaton voi kuljettaja olla.
En myöskään usko että pyöräilijät tai skoottailijat yrittäisivät juuri minua tarkoituksellisesti vahingoittaa, niitäkin läheltäpititapauksia on sattunut useita kertoja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Vain yksi sääntö
Saat olla uskomatta mutta älä väitä että uskosi tarkoittaisi että tahallaan päälle autolla ajavia ei muka ole kun todellisuus kertoo ihan muuta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.