Lukijoilta

Ei liian nuorena ja vähäisellä koulutuksella liikenteeseen

Jori Liimatainen
Kirjoittajan mielestä B-luokan ajokortin vähimmäisikävaatimusta ei pidä laskea 17 vuoteen.
Kirjoittajan mielestä B-luokan ajokortin vähimmäisikävaatimusta ei pidä laskea 17 vuoteen.

Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi ajokorttilain muuttamisesta sisältää kirjauksen, että henkilöauton kuljettamiseen vaadittavan B-luokan ajokortin vähimmäisikävaatimus olisi jatkossa 17 vuotta.

Esitys tuntuu todella oudolta, kun nykyiset tutkimukset, onnettomuustilastot ja Poliisin tilastot liikennerikkomuksista osoittavat, että nuorempien kuljettajien asenteet eivät ole kypsiä turvallisuushakuiseen autoiluun ja riskikäyttäytyminen liikenteessä on yleistä. Ikärajan alentaminen ei millään perusteilla edistä nuorten liikenneturvallisuutta.

Suomessa liikennekuolemia pitäisi vähentää ja puolittaa ne vuoteen 2030 mennessä. Ajokortin saannin helpottaminen eli nuorempana ja vähemmällä koulutuksella liikenteeseen pääseminen ei edistä tämän tavoitteen toteutumista.

Nuorten osuus liikenneonnettomuuksissa tulee laaja-alaisilla liikenneturvallisuustoimenpiteillä saada vähenemään siten, että vuonna 2030 heidän osuutensa liikenneonnettomuuksista lähestyy ikäluokan osuutta koko väestöstä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Vuonna 2020 nuorten 15–24-vuotiaiden osuus väestöstä oli noin 12 prosenttia ja heidän osuutensa henkilövahinkoon johtaneista onnettomuuksista oli noin 30 prosenttia ja liikennekuolemista 20 prosenttia.

Yksi syy ajokorttilain muutosehdotukselle ilmeisesti on poikkeuslupahakemusten ruuhkautuminen Liikenne- ja viestintävirastossa. Vuonna 2020 poikkeuslupia myönnettiin 17 vuotta täyttäneille yli 14 000. Tänä vuonna poikkeuslupia on myönnetty jo yli 12 000.

Tuntuu siltä, että vastakkain ovat jälleen kerran taloudelliset intressit ja liikenneturvallisuus. Nykyisten poikkeuslupahakemusten käsittelykustannusten minimoiminen ei voi olla peruste ikärajan muuttamiselle, ei ainakaan, jos kärsijänä on kansanterveys lisääntyvien nuorten kuljettajien liikenneonnettomuuksien kautta.

Ehdotan, että B-luokan ajokortin saantia 17-vuotiaana ikäpoikkeusluvalla jatketaan ja siihen liitetään erityisiä ja tiukempia ehtoja kuin nyt, kuten esimerkiksi alaikäisille määrätään USA:ssa, Kanadassa ja Australiassa.

Tutkimukset, onnettomuustilastot ja Poliisin tilastot liikennerikkomuksista osoittavat, että nuorempien kuljettajien asenteet eivät ole kypsiä turvallisuushakuiseen autoiluun ja riskikäyttäytyminen liikenteessä on yleistä.

Ajaminen tulee rajoittaa koskemaan ikäpoikkeuslupahakemuksen tarkoituksia, joita varten ajo-oikeus on saatu (esimerkiksi työ-, koulu- tai harrastusmatkat) ja maantieteellisesti sinne, missä ei ole toimivaa joukkoliikennettä. Lisäksi ehdotan ajamisen rajoittamista vuorokaudenajan ja viikonlopun ajalta seuraavasti: perjantai, lauantaina, sunnuntaina klo 00–05.

Muualla käytettyjä keinoja vaarallisen ajamisen vähentämiseksi on kielto alkoholista autossa. Tämä tarkoittaa sitä, että myöskään matkustajat eivät saa nauttia päihteitä. Yksi keino on myös kieltää ajaminen toisten nuorten ollessa matkustajina. Näillä rajoituksilla pyritään siihen, että sosiaalinen tilanne autossa ei muodostuisi kuljettajan riskikäyttäytymistä lisääväksi.

Meillä Suomessa on tehty liikenneopetuksen kehittämisessä jo vuosia laadukasta tutkimus- ja kehitystyötä, jota esimerkiksi Norjassa käytetään nyt nuorten kuljettajaopetuksessa. Suomessa tämä kehitystyö on unohdettu edellistä ajokorttiuudistusta tehtäessä ja kustannusten pienentämisestä tehtiin itsetarkoitus.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Norjassa ajokortin suorittaminen maksaa noin 2500–3000 euroa. Se on kalliimpaa kuin Suomessa tällä hetkellä, mutta hinta on pieni, jos sillä säästetään liikenteessä nuorten kuljettajien henkiä ja estetään vakavia loukkaantumisia.

Jokainen loukkaantuminen, erityisesti vakava loukkaantuminen ja liikennekuolema aiheuttaa inhimillisen kärsimyksen lisäksi myös merkittävät kustannukset kunnille ja valtiolle.

Kokeneen nuorisotyöntekijän ohje meille vanhemmille lasten kasvatukseen on rajat ja rakkaus. Tämän pitäisi päteä myös valtiolliseen lainsäädäntöön lasten suojelemiseksi liikenneonnettomuuksilta – eli ei liian nuorena ja vähäisellä koulutuksella liikenteeseen.

Jaakko Klang

liikenneturvallisuusinsinööri

liikenneonnettomuustutkija

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Angus
Niinpä
Veikkaan, että selvä enemmistö on samoilla linjoilla kirjoittajan kanssa - pois lukien tosin ikäluokan n. 15-18-vuotiaat ja osan heidän vanhemmistaan (ja ehkä sisaruksistaankin). Iso osa tuntemistani ei pidä 17-vuotiaiden ajokorttia hyvänä asiana.

Tosiaan tuntuu jotenkin siltä, että päättäjät haluavat päästä helpolla, laiskuuttaan tehdä ratkaisuja yhden joukon ehdoilla välittämättä kokonaisuudesta. Toki päättäjistä löytynee vakaumuksellisiakin sääntöjen löysääjiä. Lieneekö tätä kyselty esim. median taholta tai vaalikoneissa? Siis kuinka moni kannattaa ajokorttia 17-vuotialille varauksetta, kuinka moni nykyistä tiukemmin säännellysti ja kunka moni ei lainkaan? Kuinka moni on valmis ulottamaan ajo-oikeuden myös 16- ja miksipä ei myös 15-vuotiaisiin? Sekä päättäjien että kansalaisten osalta.

Mielenkiintoista olisi kuulla myös esim. ihmisen kehityksen asiantuntijoiden, nuorisopsykologien ja -psykiatrien tai nuorisotyöntekijöiden näkemyksiä. Ja ennen ajokortin ikärajan laskemista pitäisi varmastikin tarkastella jo kertynyttä tietoa 17-vuotiaiden ajo-oikeudesta (onnettomuudet ja rikkeet absoluuttisina lukuina sekä suhteutettuina muihin ikäryhmiin, ajo-oikeuden käyttö tarpeeseen/hupiin yms.).
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sivustaseuraaja
Joukossa tyhmyys tiivistyy
Tämän uudistuksen tarkoituksena alunperin piti olla tuoda helpotusta niille, joilla ei ole käytettävissään julkista liikennettä ja jotka joutuvat käyttämään pitkiä matkoja toissijaisia kulkuneuvoja (mopoja, traktoreita jne) tai vanhempia matkalla kouluun, töihin, harrastuksiin.
Sen piti olla poikkeus, vain todella tarvitseville.

Käytännössä siitä tuli kuitenkin sääntö, noin 95 prosenttia hakijoista saa kortin, eli poikkeus muuttui kumileimasimeksi.
Kaikki asiantuntijoiden lausunnot, joita itse olen lukenut ja pari päivää sitten Ylekin näytti uutisissa ovat sitä mieltä että 15-20 vuotias nuori, ilta/yöaika ja joukko kyytiläisiä (yksi jopa mainitsi ”joukossa tyhmyys tiivistyy”) on tappava yhdistelmä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Konsta
Ei ehkä ikä, mutta koulutusvaatimukset
Yksityisen lentolupakirjan saa nykyisin 17 vuotiaana ja muinoin ohjaajakurssille ilmavoimiin pääsi myös 17 vuotiaana. Tosin noin vuosi kului, ennekuin olit omasta mielestäsi valmis pilotti. Esimiehet taisivat olla eri mieltä valmiuden suhteen. Opettajat antoivat kuitekin lujat perusteet myös sääntöjen ja turvallisuuden noudattamiseen.

Ajo liikenteessä vaatii paljon samoja asoita kuin lentämien. 17 vuotiaana oppii kyllä helpostikin auton laitteiden hallinnan ja itse ajamisen tekniikan. Kuitekin on tiedettävä myös liikennesäännöt ja lait sekä asetukset ja osattava soveltaa niitä käytäntöön liikenteessä. On ajettava sääntöjen mukaan turvallisesti, huomioiden toisten tekemiset ja "törttöilyt". Juuri tähän valmiuteen vaikuttaa opetus ja sen tarkastus ja koulutettavan vastuun kasvatus.

Et ole yksin ilmassa tai liikenteessä. Olosuhteet ja säät vaihtelevat.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.