Lukijoilta

Jos syyllistät raiskauksen uhria, valmistaudu vastaanottamaan kritiikkiä

Turun Sanomien uutispäällikkö Rami Nieminen vetää kolumnissaan ”Kolonialistiset feministit” (TS 30.10.) hämäriä yhteyksiä raiskausuutisoinnin, transfobian ja Cult Cunth -feministiaktivistien välille.

Kolumnin kirjoittamisen motiivina on ollut Cult Cunthin, pienen feministisen aktivistiyhteisön, antama kritiikki Niemisen artikkelille ”Pelosta vapiseva raiskaaja pakeni hytistä ruotsinlaivalla – uhrin antama selkäsauna ei pelastanut tuomiolta” (TS 14.10.2020). Cult Cunth on antanut palautetta Niemisen syyllistä puolustavasta ja uhria syyllistävästä tavasta uutisoida rikoksesta.

Kuten Nieminenkin kertoo, Cult Cunth hakee räväköillä ja karnevalistisilla keinoilla huomiota yhdenvertaisuuden edistämiselle. Monet feministit ovat joutuneet toteamaan, että salonkikelpoisilla keinoilla muutosta ei tapahdu, joten on kokeiltava jotakin muuta ihmisten huomion herättämiseksi.

Se, että Cult Cunth herättää keskustelua naisten ruumiiden seksualisoimisesta näyttämällä naisrintoja muuallakin kuin miesten ilona elokuvissa tai mainoksissa, ei tarkoita, ettei se tekisi myös muuta tasa-arvotyötä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Yhteisö esimerkiksi kiinnittää huomiota siihen, miten monesti raiskausuutisoinnissa ja uutisoinnissa miesten tekemästä väkivallasta häivytetään rikoksen tekijää. Otsikoissa monesti ”nainen raiskattiin” tai ”perhe surmattiin”, aivan kuin uhri olisi ollut rikoksessa jotenkin aktiivinen ja rikoksen tekijä tuskin lainkaan osallinen. Lisäksi uutisoinnissa saatetaan yrittää tehdä raiskaajasta uhri, kuten Nieminen teki viimevuotisessa artikkelissaan.

Hän kyseenalaistaa vielä kolumnissaankin uhrin kertomuksen pahoittelemalla, miten ”naisen sana riitti passittamaan” raiskaajan vankilaan.

Suuri osa raiskausrikoksista ja niiden yrityksistä jää poliisilta piiloon, joten on tärkeää, että uhreja uskotaan. Jos raiskauksen uhrien kertomuksia kyseenalaistetaan mediassa, eivät uhrit uskalla ilmoittaa rikoksista.

Nieminen kirjoittaa ”Cult Cunthin kolonialismista”, jolla hän viitannee siihen, että hänen mielestään pieni yhdenvertaisuutta ajava feministinen aktivistiporukka valtaa ja alistaa julkisen keskustelun samalla tavoin kuin siirtomaita sortaneet valtiot alistivat tai alistavat ihmisiä.

Vertaus on tahditon, kun huomioidaan, miten kolonisaation seurauksena on kuollut kymmeniä miljoonia ihmisiä. On lisäksi absurdia ajatella, että Cult Cunthilla olisi merkittävää valtaa julkisessa keskustelussa.

Niemisen kolumni haiskahtaa kuluneelta ja perättömältä ”mitään ei saa enää sanoa” -valitukselta. Kaikkea saa edelleen sanoa, mutta mikäli toimittaja artikkelissaan puolustaa raiskaajaa ja syyllistää uhria, hänen täytyy olla valmis ottamaan vastaan palautetta kirjoituksestaan. Jos ei halua tulla kutsutuksi misogyyniksi, ei kannata käyttäytyä vihamielisesti naisia kohtaan.

Outi Lindström

Turku

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (9)

Vanhimmat ensin
Vastaa
S.F.
Retorista analyysia
"Jos syyllistät raiskauksen uhria, valmistaudu vastaanottamaan kritiikkiä"
- Alkuperäinen raiskaustuomion uutinen (TS 14.10.2020) oli lyhyt ja mielestäni sen kritiikkiä herättäneet ilmaisut oli poimittu todistajan lausunnosta ("Todistajan mukaan mies oli paniikissa ja tärisi") sekä käräjäoikeuden päätöksestä ("Oikeus katsoi, että mies tulee kaikesta tapahtuneesta huolimatta tuomita raiskauksesta"). Mielestäni toimittaja joutui tässä varsin köykäisin perustein kritiikin kohteeksi.

Mutta toimittaja olisi voinut olla tarkempi vastatessaan kritiikkiin omassa kolumnissaan (TS 30.10.). Puolustavassa tilanteessa paras tapa olisi ollut asiallisesti avata kirjoituksen motiiveja ja irtisanoutua mahdollisesta naisvihasta. Mutta jos feministejä vastaan rupeaa hyökkäämään, pitää retoriseen piippuun laittaa silloin absoluuttisesti järeintä mitä löytyy ja samalla varmistaa, ettei omassa puolustuksessa ole pienimpiäkään loogisia aukkoja. Lisäksi kirjoituksen pitää olla erityisen selkeä, jotta lukijat ymmärtävät sen ja asettuvat kirjoittajan puolelle. Kevyt epäselvä satiirinen pakina on tässä tilanteessa sama kuin lähtisi kiipeämään Mount Everestille shortseissa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Julle
Mistä löytyy viisaus??
Pyyhkii yli ymmärryksen, jutun terminologia, se ei aukea. Jo aikojen alusta on ollut raiskauksia, ne loppuu valitettavasti vasta sitten kun ihminen ei tallustele enää telluksella. Eli meidän on opittava elämään niin, että ennakoimme tilanteet ja toimimme niin, että vältämme vaaran. Jo tuhansia vuosia sitten saimme viisaan ja toimivan ohjeen; #Viisas näkee pahan, ja karttaa; taitamattomat juoksevat lävitse, ja saavat vahingon. Sananl. 27:12# Tämä on toimiva ohje erityisesti tähän aikaan. Vain omilla aivoillaan ajattelevat ymmärtävät tämän ikiaikaisen ohjeen. Ahdasmieliset eivät tätä ymmärrä vaan nostavat kiukkuisen älämölön 😎
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Mistä löytyy viisaus??
Olen kerta kaikkiaan kyllästynyt tapaan syyttää yhtään minkään rikoksen, onnettomuuden tms. uhria varomattomuudesta - ellei jopa uhriksi joutumisesta.

Se, että ihminen voi itsekin yrittää välttää vaaraa, ei yhtään lainkaan vähennä esim. väkivallan tekijän syyllisyyttä. Se ei myöskään yhtään lainkaan vähennä yhteiskunnan velvollisuutta pyrkiä tekemään Suomesta kaikin puolin turvallinen kansalaisille. Osa tätä on lainsäädäntö, järjestyksen ylläpito ja oikeudenkäyttö. Jos vaarat ja uhat voi aina välttää ihan vaan varomalla, niin mihin ylipäätään niitä tarvitaan?

Jos uhri voi välttää raiskauksen (!!!), niin sen ei siis tarvitse olla lainsäädännössä rikos, raiskaajia ei tarvitse ottaa kiinni ja rankaista, raiskausta ei varmaankaan tarvitse edes estää tai keskeyttää - koska uhrihan on ollut "varomaton"!!?? Ja sama koskee saman logiikan mukaan ihan mitä tahansa rikosta nakkivarkaudesta murhaan ja pedofiliaan (jossa tosin vastuu lapsen suojelusta on vanhemmilla - onhan).
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Mistä löytyy viisaus??
Jokainen on oman onnensa seppä. Joskus ei mikään varovaisuus olisi auttanut. On kuitenkin ihmisiä, joille tuntuu koko ajan sattuvan kaikenlaista. Aivan kuin he hakemalla hakeutuisivat vaikeuksiin. Jos heitä ei voi moittia viisauden puutteesta, niin miten heitä tulisi opastaa, etteivät he jatkuvasti joutuisi tilanteisiin, joita on jälkeenpäin vaikea ratkoa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Mistä löytyy viisaus??
Jos et Esko tiedä miten heitä voisi opastaa, mistä ihmeestä sitten voit tietää että syy on heissä eikä niissä oikeasti syyllisissä?

Jos tiedät että syy on uhrissa, silloin osaat myös opastaa että miten asialta olisi välttynyt ilman että ehdotuksesi on kaksinaismoralismia (kuten "vain mies voi kävellä yksin iltaisin puistossa") taikka parhaimmassa tapauksessa rikkoo ihmisoikeuksia (kuten "olisit pysynyt kotona").

Eli paljon tekevälle voi sattua paljonkin kaikenlaista ilman omaa syytään. Onko ehdotuksesi oikeasti uhrille että "tee vähemmän"?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Leo Lindstedt
Kiitos, Outi Lindström
Selkeä analyysi sellaisten miesten näkemyksistä, jotka eivät hyväksy naisten kieltäytymistä objektiksi tai välineeksi sen paremmin sängyssä kuin muussakaan vuorovaikutuksessa. Joillekin miehille lienee ilmeisen mahdotonta hyväksyä naisia itsenäisinä subjekteina,, kun "maan ja usein median tapa" on ollut alistettuja ja uhreja vähättelevää - syyttelevääkin - riippumatta lainsäädännön muuttumsessa esim. raiskauksen määrittelyssä.

Sananlaskuja siteeraavalle Jullelle suosittelen katsottavaksi Auli Mantilan elokuvan Pelon maantiede
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
JIJ
No jo on outoa
Outi Lindströmin mielestä otsikot ”nainen raiskattiin” tai ”perhe surmattiin” syyllistävät uhreja. Nehän ovat passiivimuodossa eivätkä viittää tekijäoletetun sukupuoleen millään tavalla.
Kirjoittamalla "Hän kyseenalaistaa vielä kolumnissaankin uhrin kertomuksen pahoittelemalla, miten ”naisen sana riitti passittamaan” raiskaajan vankilaan. " Lindström kyseenalaistaa tuomitun kertomuksen. Raiskaustapauksissa valitettavan usein on sana sanaa vastaan, koska silminnäkijöitä harvoin on. On helppo selvittää, onko esim yhdyntä tapahtunut, mutta paljon vaikeampi todistaa oliko se vapaaehtoista vai ei. Kolumnin tapauksessa syytetty - ja tuomittu- osapuoli oli käsittääkseni ainoa, josta löytyi väkivallan jälkiä. Lindström tuntuu olettavan, että naiset eivät koskaan valehtele.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ratamo
Vast: No jo on outoa
Mikä intressiryhmä tunnustaa omikseen katsomiensa tekemisissä ikinä mitään moitittavaa?

Oikeusvaltiossa syytetyt ovat syyttömiä, kunnes toisin todistetaan, joten todistajien – siis myös uhrin – sanaankaan ei voi suhtautua absoluuttisena totuutena. Tämä on väistämätön seuraus oikeusvaltiosta. Se, että tämä tekee joistakin rikoksista vaikeita osoittaa, ei voi johtaa siihen, että päämäärähakuisesti näissä jutuissa siirryttäisin kenguruoikeuksiin, jotta saataisiin myös enemmän rikollisia haaviin. Tyypillisesti suurta kuohuntaa herättävissä jutuissa päätöksestä kiukustuvat ovat jo etukäteen päättäneet, että syytetty on / ei ole syyllinen, ja raivo kohdistuu siihen päätökseen itseensä eikä niinkään mihinkään vääränä pidettyyn perusteeseen sen takana.

Sekä kolumnin että vastalauseiden lukemisen jälkeen varsinainen pihvi on kyllä jäänyt vähän ymmärtämättä. Passiivin käyttö on mielestäni ihan normaalia uutistyyliä ja on vaikea nähdä sen liittyvän erityisesti naisiin. Otsikointi on vähän kepeä, mutta kohonnutta herkkyyttä oman ryhmän kunnialle nähdä siinä jotain suurempaa vihamielisyyttä.

”Yhdenvertaisuuden” kanssa näillä on aika vähän tekemistä, ainakin jos sillä ymmärretään ihmisoikeuksiin kuuluvaa yhdenvertaisuutta lain edessä. Toisaalta yleensä voi kannattaa joko sitä tai olla feministi, muttei molempia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää