Lukijoilta

Taloyhtiö voi jäädä ilman sähköautojen latauspisteavustusta

Taloyhtiöt ovat innostuneet toteuttamaan sähköautojen latauspisteitä, mutta rakentamiseen myönnettävät valtion tukirahat uhkaavat loppua kesken. Tukihakemukset ovat jo ylittäneet tälle vuodelle varatut määrärahat.

Asumisen ja rahoituksen kehittämiskeskus ARA arvioi, että loppuvuodelle tukirahoja tarvittaisiin lisää 3,0–3,5 miljoonaa euroa, jotta kaikille tänä vuonna tukihakemuksensa jättäville voitaisiin myöntää tuet nyt voimassa olevien avustusehtojen mukaan. Erityisen tärkeää tämä on siksi, että ensi vuonna latauspisteiden rakentamiseen myönnettävän tuen ehdot kiristyvät.

Tänä vuonna avustuskelpoisista hankkeista kaikki eivät saisikaan tukea ensi vuoden ehdoilla. Nyt hakemuksensa jättäneet taloyhtiöt voivat saada avustusta ensi vuoden ehtojen mukaan joko vähemmän kuin ovat suunnitelmissaan varautuneet saamaan tai eivät saa avustusta lainkaan. Tämä aiheuttaa vaikeuksia vireillä oleville sähköautojen latauspistehankkeille.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tilanteen korjaamiseksi Kiinteistöliitto esittää, että valmisteilla olevaan valtion neljänteen lisätalousarvioon otettaisiin 3,5 miljoonan euron lisämääräraha asuinrakennusten sähköisen liikenteen infrastruktuurin edistämiseen. Lisäksi vuodelle 2022 varattavaa määrärahaa tulisi korottaa 3,5 miljoonaa euroa.

Avustusten tempoilevuus ja jatkuva avustusehtojen muuttaminen vaikeuttavat kiinteistönomistajien suunnitelmallista toimintaa ja liikenteen sähköistämistä. Tämä hidastaa osaltaan hallituksen ilmastotavoitteiden toteutumista.

Juuso Kallio

toiminnanjohtaja

Kiinteistöliitto Varsinais-Suomi

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.