Aluevaalit

Potilas pomoksi ja viiveettömästi hoitoon

Tammikuussa käydään Suomen ensimmäiset aluevaalit. Varsinais-Suomessa 79 aluevaltuutettua tulevat päättämään yli miljardin euron veropotin käytöstä sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluihin.

Jos kokoomus olisi saanut päättää, hallituksen maakuntahimmeliä ei rakennettaisi. Me olisimme keskittyneet suoraan palveluiden uudistamiseen kuntien kautta.

Uudistus on nyt kuitenkin nuijittu eduskunnassa, joten pulinat pois. Aiomme keskittyä tekemään hallituksen mallista mahdollisimman hyvän.

Potilaan viiveetön hoitoonpääsy eli toimivat palvelut ovat tärkein tavoite. Hallituksen mallin keskeinen – peräti ainut – hyöty on perusterveydenhuollon (terveyskeskukset) ja erikoissairaanhoidon (Tyks) saattaminen samoihin käsiin.

Ongelma on ollut, että terveysvaivoja hoidetaan liian myöhään, jolloin tarvitaan enemmän kallista erikoissairaanhoitoa. Tämän on nyt muututtava ja resursseja siirrettävä oikea-aikaiseen perusterveydenhuoltoon.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Hyvinvointialueet päättävät myös palveluverkostosta, eli siitä missä hoitoa jatkossa saa. Palveluverkoston pitää palvella koko maakunnan asukkaita.

Jotta hoitoon myös varmasti pääsee, kokoomus kannattaa palvelusetelien laajaa käyttöönottoa. Suomeksi sanottuna, jos et pääse ajoissa hoitoon, sinulla on oltava oikeus hakea palvelusi setelillä myös yksityiseltä tai järjestöltä. Tämä auttaa takaamaan kattavamman palveluverkoston koko maakunnassa.

Palvelusetelit eivät kuitenkaan muutu hoivaksi ilman tekeviä käsiä. Samoin hallituksen säätämä hoitajamitoitus on vain lain kuollut kirjain, jos hoitajia ei tosiasiallisesti ole.

Näemme nyt, miten hätäisesti tehty mitoituskirjaus uhkaa pahentaa entisestään kotihoidon ahdinkoa, kun hoitajia joudutaan siirtämään tehtävästä toiseen.

Hoitajapulan ratkaiseminen on hyvinvointipalveluille kohtalon kysymys. Tarvitaan useita toimenpiteitä, jotta hoitajan työpäivä saadaan mielekkääksi ja hoiva-ala houkuttelevaksi. Myös digitalisaation avulla voimme tehostaa palveluita niin, että terveydenhuollon ammattilaiset saavat enemmän aikaa keskittyä varsinaiseen hoitotyöhön.

Se mikä sote-uudistuksessa vielä huolettaa, on hallituksen asettama liian tiukka aikataulu. Arvaamaton pandemiatilanne luo omat haasteensa uudistamiselle.

Vaalien jälkeen uusilla päättäjillä on alle vuosi aikaa tehdä kehitystyötä. Onneksi kaikkea ei tarvitse saada heti valmiiksi. Kiireessä piilee kuitenkin iso riski sekasotkulle. Tämä ei käy.

Sote-uudistus voi onnistua vain, kun johtaminen ja päätöksenteko on kisakunnossa alusta lähtien.

Erikoissairaanhoito, perusterveydenhuolto, sosiaalityö ja pelastuspalvelut on hitsattava yhdeksi saumattomaksi kokonaisuudeksi, jossa potilas on pomo, ei pompotettava. Alueiden on tehtävä aikamoinen aikahyppy 2020-luvulle seuraavien vuosien aikana. Edessä on väistämättä muutoksia, mutta eiköhän niistä yhteistyöllä selvitä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Työtä on paljon, mutta niin on keinojakin. Tosin maakuntavero ei ole sellainen.

Petteri Orpo

Kokoomuksen puheenjohtaja

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Sivustaseuraaja
Kaikki levällään
Tunnustan rehellisesti, että en tiedä tästä taistelusta vielä paljon, mutta ehkäpä opin ennenkuin tie uurnille vie.

Lukijan kirjoituksessa kerrotaan: ”Varsinais-Suomessa 79 aluevaltuutettua tulevat päättämään yli miljardin euron veropotin käytöstä sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluihin.”
– Ensimmäinen kysymykseni (ja ihmetyksenaiheeni), jos V-S:ssa on 79 päättäjää ja jossain muussa x-määrä päättäjiä – onko heillä yhteinen agenda ja suhteellisesti jaetut varat?
Vai tuleeko Suomesta terveudenhuollon tilkkutäkki, jossa yhtäällä saadaan palveluita, toisaalla ei?

Toistaiseksi perustan käsitykseni Ruotsin vastaavaan ja siellä se on todettu katastrofiksi jo ajat sitten. Ja tilkkutäkiksi. Tästä ”hyvä” esimerkki nähtiin koronan hoidossa. Yhtäältä puuttui yhtä, toisaalta toista – eikä edes vauraan Tukholman seudulla ollut asiat sen paremmin.

Muuten, en tule äänestämään ketään kolmella poliittisella pallilla istuvaa (terveisiä Orpolle), ellei sairaan-, sosiaali-, ja vanhustenhoidosta ymmärtävää ole tarjolla, jätän äänestämättä. Silläkin uhalla, että joutuisin joskus Turun V1-tyyppiseen vanhus”hoitoon”. Antakaa meille vanheneville eutanasia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.