Lukijoilta

Linja-autoaseman tilapäinen kiertoliittymä on täyttänyt tehtävänsä

Jukka Penttinen pitää TS:ssä 1.10. Brahenkadun ja Läntisen Pitkäkadun kiertoliittymää vaarallisena ja kysyy sen suunnittelijaa, asioista vastaavaa ja asian kuntoon hoitavaa. Olen suurelta osin kirjoituksen kysymyksissä etsitty henkilö, vaikka en kiertoliittymän varsinainen suunnittelija olekaan.

Kyseinen kiertoliittymä on Kauppatorin työmaanaikainen tilapäinen liikennejärjestely, joka otettiin käyttöön syksyllä 2018 ja poistuu käytöstä vuonna 2022, kun keskustan linja-autoliikenne palaa pääosin entisille reiteilleen.

Kauppatorin työmaan aikana Aninkaistensillan suunnasta keskustaan tulevat linja-autot käyttävät Läntinen Pitkäkatu–Brahenkatu-reittiä. Vaihtoehtoina tilapäisissä liikennejärjestelyissä Läntisen Pitkänkadun ja Brahenkadun risteyksen osalta oli: 1) pitää se entisellään, jolloin Läntiseltä Pitkältäkadulta olisi tultu kärkikolmion takaa Brahenkadulle, 2) varustaa risteys liikennevaloilla tai 3) toteuttaa siihen väliaikainen kiertoliittymä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ensimmäisen vaihtoehdon katsottiin aiheuttavan liian paljon viivytyksiä linja-autoille. Toinen vaihtoehto olisi aiheuttanut Kauppatori-projektille noin 0,1 miljoonan euron lisäkulut sekä aiheuttanut myös melko runsaasti viivytyksiä. Kolmas vaihtoehto eli pieni kiertoliittymä aiheuttaa vaihtoehdoista vähiten viivytyksiä ja oli rakennuskustannuksiltaan edullinen.

Pieni kiertoliittymä on toki liikenneympäristönä hieman hämmentävä ja on ymmärrettävää, että se vaaralliseksikin koetaan. Liikenteessä koettu vaarallisuus ja toteutuvat onnettomuudet eivät kuitenkaan usein kulje käsi kädessä. Kiertoliittymän käyttöönoton jälkeen vuoden 2019 loppuun mennessä siinä tapahtui yksi poliisin tietoon tullut peltikolari.

Vertailun vuoksi vastaavat luvut Brahenkadun viereisissä risteyksissä olivat samalla ajanjaksolla seuraavat: Ratapihankadun risteys 6 onnettomuutta, linja-autoaseman pysäköintialueen liittymä 1 onnettomuus, Tuureporinkadun risteys – ei onnettomuuksia, Sibeliuksenkadun risteys 3 onnettomuutta, Maariankadun risteys 10 onnettomuutta.

Onnettomuustilastojen valossa tämä pieni, tilapäinen kiertoliittymä ei siis ole osoittautunut erityisen vaaralliseksi. Varovaisuus ja alhaiset ajonopeudet lienevät syynä toteutuneiden onnettomuuksien vähäisyyteen.

Matti Salonen

liikennesuunnittelupäällikkö

Turun kaupunki

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Quun
hyvä ympyrä
Ei ihan helppo risteys, mutta pakottaa kohteliaisuuteen. Aina sekään ei onnistu. Eikös tutkimukset esitäkin että kun laitetaan riittävän paljon vastuuta liikkujille, niin se vähentää törmäyksiä. Onhan se oma auto arvokas. Karjapuskurilliset autot tietenkään eivät välitä jalankulkijoista.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: hyvä ympyrä
Kiertoliittymät kunnolla tehtynä ovat faktojen ja todisteiden pohjalta sujuvin ja turvallisin ratkaisu. Euroopassa niitä myös rakennetaan ahkerasti.

Osa ihmisistä ei totuudesta välitä, vaan nojaavat tiukasti omiin subjektiivisiin mielipiteisiinsä sekä tunteisiin.. He voivat väittää jotain vaaralliseksi, faktoista piittaamatta.

Jos kaikki pyrkisivät selvittämään totuuden eivätkä väittäisi asioita mutu-pohjalta, demokratiakin toimisi huomattavasti paremmin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.

Lue myös nämä yhteistyö­kumppanimme artikkelit