Lukijoilta

Kukaan ei ole yli-ihminen – pidä liikenteessä turvaväli

Timo Jakonen
Ymmärrys turvavälien merkityksestä on joidenkin autoilijoiden piirissä puutteellista. Asiaan saattaa liittyä luulo erityisestä omakohtaisesta taitavuudesta ja poikkeuksellisesta reaktionopeudesta, sanoo kirjoittaja.
Ymmärrys turvavälien merkityksestä on joidenkin autoilijoiden piirissä puutteellista. Asiaan saattaa liittyä luulo erityisestä omakohtaisesta taitavuudesta ja poikkeuksellisesta reaktionopeudesta, sanoo kirjoittaja.

Tavallisimpia liikenneonnettomuuksia ovat peräänajot ja ketjukolarit. Selkeä onnettomuushuippu on loka-marraskuussa ensimmäisten talvikelien yllättäessä autoilijat. Näiden onnettomuuksien syy on ilmeinen. Ajoneuvojen kuljettajat ajavat toisiinsa nähden liian lähekkäin ja turvallisuusväli eli arkikielessä tavallisemmin puhuttu turvaväli unohdetaan.

Laissa on säädetty, että etäisyys edellä kulkevaan ajoneuvoon on sovitettava sellaiseksi, ettei peräänajon vaaraa ole, vaikka tämä ajoneuvo pysäytettäisiin. Välimatka on siis pidettävä sellaisena, että ajoneuvon kuljettaja pystyy turvallisesti pysäyttämään ajoneuvon siinäkin tapauksessa, että edellä kulkeva ajoneuvo äkillisesti pysähtyy.

Turvaväleistä ei tiedoteta koskaan liikaa, koska asian ymmärrys joidenkin autoilijoiden piirissä on puutteellista. Asiaan saattaa liittyä luulo erityisestä omakohtaisesta taitavuudesta ja poikkeuksellisesta reaktionopeudesta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Vielä voidaan pitää mahdollisena ajatusta, että kuljettaja arvioi selviävänsä mahdollisessa häiriötilanteessa hidastamalla voimakkaammin kuin edellä ajava. Tämä on useimmiten mahdollista, mutta ei sovellu jonossa ajamiseen. Teoriassa on melko helppo päätellä, että jos jono etenee niin, että turvavälit – ajalla mitaten edellä ajavan perästä oman auton etuosaan – ovat kuljettajien reaktioaikoja lyhyemmät, niin mahdolliset pienetkin häiriöt voimistuvat jonoa pitkin taaksepäin edettäessä. Jos jonoa on riittävästi, niin seurauksena on ketjukolari, vaikka kukaan ei alun perin olisi tehnyt mitään äkkinäistä. Ilmiötä sanotaan shokkiaalloksi.

Selkeä onnettomuushuippu on loka-marraskuussa ensimmäisten talvikelien yllättäessä autoilijat.

Hyvissä ajo-olosuhteissa maantienopeuksissa turvavälin on oltava metreinä vähintään ajonopeuden verran eli 80 km/h ajonopeudella tulee turvavälin olla vähintään 80 metriä ja liukkaalla kelillä mielellään kaksinkertainen eli 160 metriä.

Taajamanopeuksissa turvavälin tulee olla metreinä vähintään puolet ajonopeudesta eli 40 km/h ajonopeudessa vähintään 20 metriä.

Ota jokin kiintopiste tienvarresta, esimerkiksi valaisinpylväs tai liikennemerkki, ja laske sen perusteella turvavälisi edellä ajavaan. Jos pituuden arviointi on hankalaa, voi turvavälejä mitata myös sekunneissa. Maantiellä turvavälin tulisi olla ainakin neljä sekuntia ja taajamissa kaksi sekuntia. Nämä ovat vähimmäisarvoja liikenteeseen keskittyneelle ja virkeälle kuljettajalle. Suuremmilla väleillä ajoneuvon kuljettamisesta ja liikennetilanteiden hallitsemisesta tulee edelleen helpompaa.

Jos edellä ajava ajaa esimerkiksi 77 km/h 80 km/h nopeusrajoitusalueella, on joillakin kuljettajilla tapana ajautua hyvin lähelle edellä ajavaa. Mikäli edellä ajava ajaa hitaammin ja ohitusta ei pysty liikennesääntöjä noudattaen toteuttamaan, on sovitettava ajonopeus edellä ajavan mukaan ja estettävä turvavälin katoaminen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Jaakko Klang

liikenneturvallisuusinsinööri, onnettomuustutkija

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (13)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Joku
B ja A
Parit auto merkit kykenee ainakin kuskien mielestä ihmetekoihin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ari Hyvönen
No
Onneksi luonnonvalinta edelleen toimii ja karsii hölmöimmät törttöilijät. Ikävä vain, että samalla muutama normaali autoilija joutuu kärsimään.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Angus
Niin ne turvavälit
Tätä nyt on testattu erinäistenkin kuskien osalta. Siis minä olen testannut. Keskivertokuski ei sen perusteella suunnilleenkaan hahmota, mitä on esim, 10 m, 100 m tai 1 km. Ihan todella!

Sitten kun siihen lisää sen, että ehkä 90 % kuskeista ei mitenkään noteeraa näitä virallisia suosituksia turvaväleistä, niin eipä ihme, että kolisee. Sanoisin, että hyvin suuri osa autoilijoista ei edes yritä pitää järkevää väliä edellä ajavaan. Tietämättömyydestä tai asenteesta. Luulen, että yli 95 % peräänajoista johtuu turvavälin noudattamattomuudesta. Ellei enemmän.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
DALIT
Vast: Niin ne turvavälit
Turvaväli onnistuu hiljaisen liikenteen aikana mutta vähäisenkin ruuhkaliikenteen aikana on turha luulo että se onnistuu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Niin ne turvavälit
Ja jos itse jätät turvaväliä edellä ajavaan, joku valopää nopeasti täyttää tämän välin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Niin ne turvavälit
Prosentit ovat omien havaintojeni mukaan toisinpäin. 90 % pitää kohtuullista turvaväliä ja alle 10 % ei siihen kykene tai halua. Joillekin seuraavan auton peräpää on niin houkutteleva, että sitä pitää päästä lähelle hypnotisoituneena tuijottamaan. Etäisyyden ylläpito on silloin vaikeaa, ja siksi autoilijan jalat polkevat vuorotellen jarrua ja kaasua. Turha kai mainita, että sekä kuskilla, että autolla kuluu siinä runsaasti energiaa. Itselle ei turvavälin pitäminen ole koskaan tuottanut isompia ongelmia. Mielessään voi hitaasti sanoa sanan "t u r v a v ä l i". Aikaa siihen menee n. 3 sekuntia. Tällä voi mitata etäisyyden edellä ajavaan. Jos joku ajaa tähän väliin, otetaan etäisyys vähitellen siihen. Ei niitä väliin tunkeutuvia lopulta kovinkaan montaa löydy. Rento ja sujuva liikenne onnistuu riittävällä turvavälillä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Yrittäjä
Vast: Niin ne turvavälit
Itselläni on tapana, jos tuntuu jonoa kertyvän taakse, väistää välillä bussipysäkille, jotta kiireellisemmät pääsee näppärästi ohi, jos muutoin ohittaminen on hankalaa. Hyvä tapa muillekin, varsinkin talvella kun joitakin pelottaa ajella edes lähellä rajoituksia, kun normaalitalvikeli. Välit myös mahdollistaa näppärästinturvallisemmat ohitukset auto tai kaksi kerralla, eikä tarvii vetää koko letkan ohi. Yhteispelillä siis.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Niin ne turvavälit
Eskon prosentit ovat kuin Stubbin :D

Toisaalta autoilijan mielestä 'kohtuullinen' turvaväli on kuitenkin oikeasti aivan liian pieni.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Niin ne turvavälit
Väittääkö joku, esim. Esko, tosissaan, että maantiellä 80 km/h-rajoitusalueella ajettaessa suurin osa autoilijoista pitää vähintään 80 metrin välin edellä ajavaan?! Tai 50 km/h-alueella noin 50 metriä? Ja tietenkin esim. huonolla kelillä selvästi enemmän. Jos joku ihan ihan oikeasti näin uskoo, niin kannattaa todellakin tarkistaa jotenkin, millainen matka esim. 50 metriä tai 80 metriä on.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jasse
Nykypäivään
Päivitä autosi nykyaikaan, siinä automatiikka hoitaa koko homman. Kunhan et itse säätele turvaväliä pienemmäksi. Ottaa myös huomioon nopeuden, pysähtyy tarvittaessa, ja lähtee jopa uudelleen matkaan. Tervetuloa 2000 luvulle.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
DALIT
Vast: Nykypäivään
Sivustaseuraaja on täysin oikeassa joten eipähän siinä paljon 2000 luvulle tulo auta jos aikoo eteenpäin sujuvasti päästä. Tervetuloa liikenteen arkipäivään !!!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ihan_sama
Vast: Nykypäivään
Kaikilla ei ole varaa tulla 2020 luvullle. Hyvä kun on jonkinlainen kulkuneuvo. Ja eihän sen auton vastuulle voi sitä ajamista jättää jotta voi räpeltää kännykkää
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää