Lukijoilta

Opettajat ovat yksi yhteiskuntamme tärkeimmistä ammattiryhmistä

Turun opetusjohtaja Timo Jalonen vähättelee yhtä tärkeimmistä ammattiryhmistämme. Sähköasentajan, tarjoilijan ja hampurilaisten paistajan työt ovat hyviä ammatteja, mutta kun kasvatus- ja opetusjohtaja Timo Jalonen ilmoittaa, että kyseisistä työntekijöistä onkin pulaa, vastineeksi sille, että 57 prosenttia opettajista on miettinyt työn uuvuttavuuden vuoksi alan vaihtoa, asia saakin ihan toisenlaiset mittasuhteet.

Teki ihminen mitä työtä tahansa, yhteiskunnan täysipainoiseksi ja työtä tekeväksi jäseneksi kasvaminen vaatii tietyt perustaidot, kykyä toimia muiden kanssa ja terveet arvot elämään. Vuosia kasvatus- ja opetusalan ammattilaisiksi opiskelleet opettajat ovat merkittävä osa tätä kasvatustyötä ja siksi erittäin tärkeä ammattiryhmä yhteiskunnassamme.

Yhdenvertaisuuden kauniiseen kaapuun puettu inklusiivinen opetus on aiheuttanut sen, että luokissa on monesti useitakin haasteellisia, tehostetun tai erityisen tuen tarpeen oppilaita, joiden toiminnan vuoksi oppitunnit keskeytyvät lukemattomia kertoja yhden koulutunnin ja koulupäivän aikana.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

On meteliä, levottomuutta, luokassa ympäriinsä kulkemista, kyvyttömyyttä pysyä mukana opetuksessa, aggressiivisesti käyttäytyviä lapsia ja lisääntyvä määrä heikolla suomen kielen kielitaidolla luokassa olevia.

Muutama oppilas vie opettajan resurssista kohtuuttomasti aikaa, vaikka kaikilla lapsilla pitäisi olla yhtäläinen oikeus opettajalta saatuun opetukseen ja huomioon. Miten näissä luokissa toteutuu myöskään oppilaan oikeus koulurauhaan tai oikeus psyykkisesti ja sosiaalisesti turvalliseen koulunkäyntiin?

Kaikki osapuolet kärsivät. Erityistä tukea tarvitsevat lapset, kun ei ole riittäviä resursseja heidän ohjaamiseensa. Oppilaat, jotka pystyvät toimimaan ja opiskelemaan myös itsenäisesti ja annettujen ohjeiden mukaisesti, mutta eivät saa rauhaa opiskelulleen. Opettajat, jotka yrittävät repiä selkänahastaan sen kaiken, mitä heiltä edellytettäisiin.

Lasten ja nuorten lisääntyneet mielenterveyden ongelmat ovat myös asia, joka heijastuu koulunkäyntiin ja vaatii opettajilta lisääntyvää huomioonottamista.

Opettajakin on ihminen ja työn vaatimukset ovat menneet monesti lähes kohtuuttomuuksiin. Tulee pysyä määrätyssä opetussuunnitelmassa ja viedä se luokkakohtaisesti läpi, valmistella oppitunnit, korjata kokeita, pitää yhteyttä vanhempiin ja tavata heitä, kirjata tarvittavia tietoja Wilmaan, käydä kasvatuskeskusteluja, selvittää oppilaiden välisiä ongelmatilanteita.

Jalosen sanoma, että lisääntynyt dokumentointi aiheuttaa opettajille paljon työtä, pitää varmasti paikkansa, mutta kyllä merkittävä uupumista aiheuttava tekijä on myös sen opetuksen läpivienti koko ajan vaativammissa opetusolosuhteissa.

Jos ei johdolla ole arvostusta opettajien työhön, on selvää, että se vaikuttaa myös opettajien henkiseen jaksamiseen työssään.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Valmistun itse tässä kuussa koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajaksi ja alan haastavuutta seuranneena huolestuttaa opetusjohtajan vähättelevä ja jopa alentava suhtautuminen niin tärkeään työhön, kuin yhteiskuntamme lasten koulutukseen ja kasvatukseen.

Hannele Al-Hamzawi

kasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkielisen jaoston jäsen ja kasvatus- ja opetuslautakunnan varajäsen (ps)

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.