Lukijoilta

Ajonopeuksien laskeminen on kunnille sekä turvallisuus- että vetovoimatekijä

Timo Jakonen
Nopeus vaikuttaa sekä kykyyn ehkäistä onnettomuuksia että mahdollisen onnettomuuden seurauksiin, muistuttaa kirjoittaja.
Nopeus vaikuttaa sekä kykyyn ehkäistä onnettomuuksia että mahdollisen onnettomuuden seurauksiin, muistuttaa kirjoittaja.

Kunnat ovat keskeisessä roolissa siinä, miten turvallisia liikenneratkaisuja kunnan katuverkolla toteutetaan. Niin kotikadut kuin koulujen ja palvelutalojen lähikadut ovat usein kunnan hallinnassa. Eli juuri ne alueet, joilla eri-ikäiset kulkevat paljon jalan ja pyöräillen.

Suomessa kuntien kaduista keskimäärin neljäsosassa on 30 km/h nopeusrajoitus. Nopeuksien rauhoittaminen on tehokas turvallisuustoimi alueilla, joissa kävellään ja pyöräillään paljon.

Nopeus vaikuttaa sekä kykyyn ehkäistä onnettomuuksia että mahdollisen onnettomuuden seurauksiin. Onnettomuustilanteessa on sanomattakin selvää, että törmäysnopeus vaikuttaa suoraan esimerkiksi jalankulkijan selviytymismahdollisuuksiin.

Enimmäisnopeuksien laskeminen on kunnalle myös vetovoimatekijä. Useampi kuin kuusi kymmenestä Liikenneturvan kyselyyn vastanneesta luonnehti 30 km/h nopeusrajoitusta sanalla turvallinen. Se, millaisena liikenne koetaan, vaikuttaa myös liikkumistapavalintoihimme.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kun tarkastellaan Varsinais-Suomea ja Satakuntaa, tilanne on vaihteleva. Turussa kolmenkympin rajoituksia on sama osuus kuin maassa keskimäärin. Porissa prosentuaalinen osuus on alle 16 ja Raumalla 15, vaikka Porin ja Rauman ydinkeskustat saivat 30 km/h rajoitusalueet paljon Turun keskustaa aikaisemmin. Salossa lähestytään 35 prosenttia, Kaarinassa kolmenkympin katuja on kuusi prosenttia. Tiedot selviävät Digiroad-aineistoon perustuvasta Liikenneturvan selvityksestä.

On toki huomattava, että pelkkä liikennemerkki ei ole ratkaisu kaikkeen. Nopeusrajoitusta on myös noudatettava. Tarvitaan uskottavaa valvontaa, minkä lisäksi liikenneympäristön tulee tukea asetettua rajoitusta.

Jos lasketaan mainituissa kaupungeissa tapahtuneita henkilövahinkoon johtaneita onnettomuuksia, Turussa sataa tuhatta asukasta kohden tapahtuu vuosittain 58 onnettomuutta. Porissa lukema on lähes 80. Salossa alle 20, Raumalla 56 ja Kaarinassa hieman yli 20 onnettomuutta.

Liikenneturvan kyselyssä kahdeksan kymmenestä toivoi uudelta kunnanvaltuustolta aktiivista liikenneturvallisuuden edistämistä kotikunnassa.

Haluamme Liikenneturvassa nyt kannustaa tuoreita kuntapäättäjiä keskusteluun liikenteen turvallisuudesta, alhaisemmista ajonopeuksista ja niitä tukevista muista toimista.

Elias Ruutti

yhteyspäällikkö

Liikenneturva Turku

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (44)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Tepa
Vetovoima tekijä?
Ihan oikeasti, nyt valot päälle. Vetovoimatekijä 30km/h rajoitukset? Kyllä ne on palvelut ja muut asiat. Hiukan miettimistä mitä kirjoitetaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
W.Palmu
Vast: Vetovoima tekijä?
Olen samaa mieltä.

Tuo nopeuksien alentaminen ei todellisuudessa aiheuta mitään muuta, kuin ylinopeuksien rajua lisääntymistä, ja tämä tuskin on turvallisuutta lisäävä muutos.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Joopajoo
Vast: Vetovoima tekijä?
Samaa mieltä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Yrittäjä
Vast: Vetovoima tekijä?
Tepan ja muiden kanssa samaa mieltä. Ennemminkin iso osa kokee nuo negatiivisenä. Moni perheellinen nytkin kiroaa hölmöjä ja tarpeettomia uusia matalampia rajoituksia lastenharrastusporukoissa, ja harva niitä noudattaakaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Vetovoima tekijä?
Eri mieltä.

Eihän se RAJOITUS sinänsä varmaan houkuttelekaan ihmisiä mielinmäärin. Sen sijaan rauhallinen, puhdas, selkeä alue, jolla voi liikkua turvallisesti ja helposti, saattaa hyvinkin houkuttaa. Tällainen keskusta on miellyttävä, samoin asuinalueet ovat turvallisempia ja puhtaampia. Kyllä näillä on merkitystä!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Vetovoima tekijä?
Palmun kommentti ei oikein auennut minulle. Ymmärrän vielä sen, että jos rajoitusta lasketaan 40:stä 30:en, osa 40:ä ajaneista laskee nopeuttaan vain 35:en, lisäten ylinopeuksia. Moinen ajatus tosin vaikuttaisi olevan ristiriidassa joidenkin palstan autoilijoiden näkemyksen kanssa siitä, ketkä liikennesääntöjä noudattavat. Mutta vaikka ylinopeuksien määrä tässä tapauksessa kasvaisi, eikö turvallisuus paranisi nopeuksien silti laskiessa? Jotta turvallisuus heikkenisi, Palmun täytyy siis olettaa, että nykyisin 40:ä ajavat eivät ainoastaan jättäisi noudattamatta uusia rajoituksia vaan jopa alkaisivat ajaa 45-50 km/h (jolloin em. ristiriita olisi räikeämpi). Onko moisesta kehityksestä näyttöä vai onko kyseessä Palmun oma ajatus?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jannis_H
Vast: Vetovoima tekijä?
Se voi olla myös loitontava tekijä. Ja onkin sitä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Vetovoima tekijä?
Vain vähemmistölle se on loitontava tekijä. Eikä se vähemmistö asu siellä missä rajoitusten alentaminen lointontaa heitä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
S.F.
Hymyilytti
"Ajonopeuksien laskeminen on kunnille sekä turvallisuus- että vetovoimatekijä"
- vetovoimatekijästä on tullut uusi hassu muotisana, jolla voidaan perustella mitä tahansa ilman, että pitää esittää mitään konkretiaa. Mutta sen käyttäminen 30km/h nopeusrajoitusten perusteluun on kyllä lennokkainta, mitä olen vähään aikaan kuullut.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Hymyilytti
Kannattaa miettiä asiaa kun seisoskelet tuolla kadun varressa. Eli jos sinulla on etäisyyttä ajoradan ajoneuvoihin 1m, onko mielestäsi 80km/h miellyttävä ajonopeus? Vai onko 30 tai jopa 20km/h sittenkin vetovoimaisempi?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Hymyilytti
Pyöräilijä: "Kannattaa miettiä asiaa kun seisoskelet tuolla kadun varressa. Eli jos sinulla on etäisyyttä ajoradan ajoneuvoihin 1m, onko mielestäsi 80km/h miellyttävä ajonopeus?"

Näköjään Pyöräilijällä ei oikein ymmärrystä liikenneympäristöstä.
Jos nopeutta lasketaan 30km/h niin siinä on aiemmin ollut 40 tai 50km/h.
80km/h on niin sanottu perusnopeus ja sitä käytetään vain taajamien ulkopuolella. Olisi luullut Pyöräilijän tuon tietävän.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Hymyilytti
T.S. taas ei ole näköjään liikenteessä juuri ollut ja siitäkin yrittää siirtää syytä muille. 80km/h on aika tyypillinen turkulaisen autoilijan vauhti 50km/h alueella. Ainoastaan ruuhka-aikaan eivät pysty ja sekös heitä kismittää. Puhumattakaan kameratolpista.

Lisäksi kysehän oli rajoitusten alentamisesta eli juurikin 50km/h -> 30km/h tai jopa 20km/h vauhtiin.

80km/h onkin kolikon toinen puoli, eli jos alentamiselle nauraa niin silloin vihjaa että korkeammat rajoitukset olisivat vetovoimaisempia. Mutta T.S. viis veisaa koska häntä ei asia kiinnosta vaan vain nimimerkkiin kohdistuva ad hominemien viljely koska hänen ideologiansa sitä vaatii.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Hymyilytti
Pyöräilijä: "...80km/h on aika tyypillinen turkulaisen autoilijan vauhti 50km/h alueella."
Ei ole, se on erittäin harvinaista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Asko Ojala
Itsekkyys
Vielä kun valvottaisiin! Suurin osa tuntuu olevan näitä itsekkäitä minäminä-autoilijoita jotka painaa kaasu pohjassa kaupungissakin. Pois alta mummot ja lapset minulla on kiire!!! (Kotiin kahvia keittämään…)
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Itsekkyys
Niinpä. Ei niillä rajoituksilla mitään saada aikaiseksi, ellei niitä valvota. Eikä sillä valvonnallakaan, jos rangaistukset ovat olemattomia. Parin kerran ylityksestä rikoksentekoväline valtiolle – vaikkapa vuodeksi ja mikäli törkeä ylitys, kokonaan.
Ei ne muutaman kympin sakot pelota, mutta Bemarin menetys saattaa jo sattuakin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Itsekkyys
Asko Ojala: "Suurin osa tuntuu olevan näitä itsekkäitä minäminä-autoilijoita jotka painaa kaasu pohjassa kaupungissakin. Pois alta mummot ja lapset minulla on kiire!!! (Kotiin kahvia keittämään…)"

Somekeskusteluihin kuuluu tietysti kärjistäminen ja liioittelu.
Nyt vain Askolla meni todella pahasti överiksi.
Vai että ihan suurin osa painaisi kaupungissakin kaasu pohjassa. Täyttä soopaa, Itse olen täällä kymmeniä vuosia ajanut enkä vielä ole tuollaista kaasu pohjassa hurjastelua tavannut.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Alf
Olisiko jo aika kohdentaa fokus onnettomuuksien perimmäisiin syihin?
"On toki huomattava, että pelkkä liikennemerkki ei ole ratkaisu kaikkeen. Nopeusrajoitusta on myös noudatettava. Tarvitaan uskottavaa valvontaa, minkä lisäksi liikenneympäristön tulee tukea asetettua rajoitusta."

Niinpä niin...tuskinpa ne toistuvasti ylinopeutta ajavat, suojatiestä, kärkikolmiosta, STOP-merkistä ym. väistämissäännöistä piittaamattomat, rattijuopot, huumekuskit ja kännykkäänsä keskittyvät, punaisia liikennevaloja päin uhmakkaasti puskevat tienkäyttäjät välittävät tuon taivaallista myöskään niistä alennetuista nopeusrajoituksista.

Miksi ihmeessä juuri se alennettu nopeusrajoitus tekisi heistä yhtäkkiä lainkuuliaisia?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Olisiko jo aika kohdentaa fokus onnettomuuksien perimmäisiin syihin?
Olisi. Eli ajokortti ja auto pois noin 80%:lta autoilijoista. Eli niiltä, jotka vaaraa liikenteessä muille aiheuttavat.

Jos tätä ei tehdä, pitää puuttua seurauksiin ajonopeuksia alentamalla. Kaikkiin autoihin pakolliseksi GPS-pohjainen nopeudenrajoitin joka estää ajamasta ylinopeutta ja jonka kautta voidaan myös säätää tien ajonopeuksia reaaliajassa jos tarve on.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Akka65
Vast: Olisiko jo aika kohdentaa fokus onnettomuuksien perimmäisiin syihin?
Pyöräilijä Voidaanko soveltaa myös pyöräilijöihin eli pyörä pois kaikilta jalkakäytävillä ajavilta pyöräilijöilta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Olisiko jo aika kohdentaa fokus onnettomuuksien perimmäisiin syihin?
En näe mitään syytä että miksi ei voisi. Edellyttäen siis että jalkakäytävällä pyöräilyn seurauksena kuolisi 60 ihmistä vuosittain kuten ylinopeuden seurauksena.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jannis_H
Vast: Olisiko jo aika kohdentaa fokus onnettomuuksien perimmäisiin syihin?
Liikennesuoritteeseen ja kansantaloudelliseen hyötyyn nähden joka ainoa pyöräilijän kaatuminen/törmäily on tappio, jos ei sitten ajatella, että se on eduksi puhtaasti evoluutiomielessä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Olisiko jo aika kohdentaa fokus onnettomuuksien perimmäisiin syihin?
Jannis taas vääristelee asioita omaan maailmankuvaansa sopivaksi. Pari vuotta sitten 20 % työmatkoista pyöräiltiin ainakin osan vuodesta. Mitäköhän kansantaloudelle tapahtuisi, jos 20 % työläisistä kaatuisi ”evoluutiomielessä”, kuten Jannis asian muotoili? Näihin 20 % kuuluu muuten mm. eräs J. Halla-aho.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Olisiko jo aika kohdentaa fokus onnettomuuksien perimmäisiin syihin?
Mutta ei niin suuri tappio kuin jokainen autolla kuljettu metri.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää