Lukijoilta

Kaakelitehtaalla muistettiin lepakot, mutta unohdettiin ihmiset

Kaakelitehtaan mittavan rakennushankkeen lupaprosessit ovat lehtitietojen (TS 19.9.) mukaan edistyneet ilman valituksia ja alueelle alkaa nyt ripeässä tahdissa nousta komeita asuintaloja. Hyvä niin. Selvityksen mukaan edes alueen lepakot eivät ole aiheuttaneet ongelmia. Lupaprosessin etenemistä edesauttoi varmasti osapuolten välinen diili siitä, että kaakelitehtaan rakennushanke irrotettiin Kähärin Puistotien rakennussuunnitelmista.

Ei voi olla niin, että lepakkoselvityksiä kyllä tehdään, mutta samalla unohdetaan lähialueen ihmiset, joilla on ehdoton oikeus oman asuinalueensa kotirauhaan. Kuinkas olikaan nuo lainsäädäntömme peruspilarit kirkkorauha, käräjärauha ja kotirauha!

Kähärin ja Karjalaiskylän alueella asuu suuri määrä perheitä lapsineen, koirineen ja kissoineen, eikä alueen rajalle nouseva 3000 asukkaan asuinalue voi olla vaikuttamatta alueen arkeen. On aivan käsittämätöntä, että voimakkaasti muuttuvan ympäristön aiheuttamien haittojen huomioon ottaminen lykätään käden heilautuksella hamaan tulevaisuuteen, sillä kysymyksessä on nyt omakotialue, jonne järkevän kaupunkisuunnittelun mukaan liikenne ei kuulu. Liikenteelle on luonnollisesti varattava omat väylänsä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Naantalintien ja Satakunnantien välinen poikittaisliikenne on jo nyt aivan liian vilkasta ja häiritsevää. Ruohonpäänkadun läpikulkuliikenne on yhtämittaista, samoin Ylikyläntien ja Itäpellontien läpikulkuliikenne on pahasti asukkaita häiritsevää.

Mikä onkaan tilanne muutaman vuoden kuluttua, kun kaakelitehtaan alueelle alkaa muuttaa uusia asukkaita autoineen?

Ratkaisu liikenneongelmiin on kuitenkin helposti järjestettävissä. Aloitetaan Kähärin Puistotien rakentaminen välittömästi ja ilman valituksia. Se, joka kyseisen tien rakentamisesta vielä haluaa sorvata valituksia, luopukoon omista pyyteistään yhteisen asuinalueemme suuren enemmistön hyväksi. Asummehan kuitenkin kaupungissa, jossa usein tapahtuu suuriakin muutoksia, kuten nyt.

Kirjoitin tammikuussa 2019, että tien rakentaminen on aloitettava samanaikaisesti kaakelitehtaan alueen rakentamisen kanssa. Nyt on se aika. Luulisi tuollaisen tienpätkän suunnittelunkin olevan jo valmis toteutettavaksi. Tielinja on leveä, suora ja esteetön ja meluvallit suureksi kasvaneine puineen ovat jo kauan odottaneet tarkoitustaan.

Osoittaa harkintakyvyn puutetta, kun sanotaan, että tie rakennetaan, mikäli se tulevaisuudessa nähdään välttämättömäksi. Ei tämän alueen tuntumaan koskaan voi tulla mitään vastaavan kokoista ympäristömuutosta, joten kyllä suunnittelijan pitäisi se jo osata ”nähdä”, sillä tie on jo nyt aivan välttämätön. Myös sen voi jo selvästi nähdä, että satama-alueen voimakas rakentaminen tulee lisäämään poikittaisliikennettä tällä alueella.

Alueen asukkaat ja varmasti myös alueen läpi säännöllisesti ajavat autoilijat toivovat varmasti, että uusi suora ja sujuva, riittävän etäällä asumuksista kulkeva liikenneväylä rakennetaan nyt eikä joskus tulevaisuudessa. Muussa tapauksessa – ja ehkä muutenkin – Karjalaiskylän kulmiin, samoin kuin muiden läpiajoteiden päihin on laitettava liikenne-esteet ja läpiajon kieltävät liikennemerkit.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Markus von Weissenberg

Karjalaiskylä

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vanhimmat ensin
Vastaa
kulta
Nimby
Herra von Weissenbergillä taitaa olla vaan ketunhäntä kainalossa ja tarve siirtää ajoliikenne pois oman talonsa edustalta yhteiseen etuun naamioituna. Kun iso ja leveä baana Naantalintieltä Satakunnantielle avattaisiin, niin Ruohonpäänkatukin siinä ihan sattumalta rauhoittuisi liikenteeltä.

Jos kartasta katsoo, niin lukuunottamatta Vätin vinttikoiraradan ympäristöä, ei vapaata niittymäistä aluetta ole enää missään lähiseuduilla vaan kaikki on rakennettu täyteen ja pinnoitettu asfaltilla sekä betonilla. Siksi viimeisistä niityistä tulee pitää kiinni entistäkin kovemmin jo ihan luontoarvojensakin puolesta. Tämä on se perimmäinen syy, miksi itse vastustan tien rakentamista lähiseudun asukkaana. Edes jossain vielä keskustankin tuntumassa on maa-alaa, jonka pinta saa kasvaa oman tahtonsa mukaisesti ilman ihmisen sekaantumista.

Varsinaiseen läpiajo-ongelmaan näkisin ratkaisuna ennemmin läpiajoliikenteen katkaisun kokonaan kuten Nummen alueellakin tehtiin, ihan vaan jo tasapuolisen omakotitaloalueiden kohtelun suhteen. Ohjataan liikennevirrat vaan isommille poikkikaduille, kuten Vakka-Suomentie, Suikkulantien ja Köydenpunojankatu. Varmasti aiheuttaa itkua ja hampaidenkiristelyä kuten aiheutti Nummessakin, mutta kummasti se autoilijakin vaan taipui pakon edessä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Aleksi
Onko Pukkilan maankäyttö kestävää kasvua?
Vaikka ymmärrän kirjoittajan huolen, kehitys Turussa ei voi jatkua niin, että henkilöautoliikenne lisääntyy ja kaupunki joutuu panostamaan kasvavaan ja autonfraan. Liikennemelu, henkilöautojen vaatima tila ja kustannus, sekä pienhiukkaspäästöt ovat ongelma, johon autokannan sähköistäminen ei tuo ratkaisua.

Pukkilan alueen pitäisi noudattaa strategiaa, jossa kaavoitetaan keskustan läheisyyteen oletuksilla, että asukkaat silloin kulkisivat ensisijaisesti pyöräillen, kävellen ja joukkoliikenteellä. Mutta jos alue on kaavoitettu niin raskaasti että se kasvattaa autoliikennettä ja joudutaan rakentamaan tie, onko se silloin kaavoitettu oikein?

Eikö tehokkain kaavoitus pitäisi keskittää raitiotien varrelle?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.