Lukijoilta

Vaikuttaako piilo-opetussuunnitelma kouluissa?

Pönkittääkö koulutuspolitiikka eriarvoisuutta, kysyivät professori ja tohtori mielipiteessään (TS 15.9.). He päätyivät toteamaan, että "yhteiskunnan on tuettava eniten niitä oppilaita, jotka ovat muita heikommassa asemassa."

Yhteiskunnallisille ilmiöille haetaan monasti selitystä poliittisesti sopivista syistä. Kun tutkitaan oppilaan jatko-opintovalintoja, käytetään laajoja makrotason muuttujia, kuten sosiaalinen tausta ja asema. Jos halutaan tutkia, miten perhe toimii ja vaikuttaa eriarvoistamalla lapsia, on selvitettävä tarkemmin ja syvällisemmin perheen toimintatavat eli käytettävä mikrososiologiaan kuuluvia tutkimusmuuttujia.

Mieleen tulee eräs radikaali Ruotsissa esitetty keino, eli koulussa ei tulisi antaa kotitehtäviä ja läksyjä, jotta vanhemmat eivät aiheuttaisi lasten oppimisessa eriarvoisuutta.

Esitän joitakin tutkimuksia ja näkökulmia tekijöistä, jotka aiheuttavat eriarvoistumista koulutuksessa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Useilla tutkimuksilla ja omassa lisensiaattijulkaisussani on osoitettu, että vanhempien, erikoisesti isän ammatti selitti merkittävää yhteyttä peruskoulun jälkeen tapahtuvaan lukiovalintaan. Oppilaista, joiden isällä oli korkeakoulututkinto, 93 prosenttia valitsi lukio-opinnot. Alemman tutkinnon omaavien isien lapsista 63 prosenttia ja työväestöammatin tai koulutuksen omaavien vain 31 prosenttia valitsi lukion. Tässä on havaittu ongelma, joka "tasa-arvon" nimissä halutaan poistaa.

Näyttää siltä, että perheellä on huomattava ja tärkeä sosiaaliseen vuorovaikutukseen perustuva väline. On havaittu, että isän korkea asema ja koulutus olivat yhteydessä nuorten käsityksiin yhteiskunnallisista velvollisuuksista isältä saatujen mallien ja käytyjen keskustelujen ansiosta.

Ydinperheen ohella yhteiseen verkostoon saattavat osallistua myös lähisukulaiset ja tuttavat. Vanhemmilla on halua ja kykyä motivoida, tukea ja avustaa oppilasta koulutehtävissä.

Koululaeissa on määritelty tavoitteet. Niiden mukaan kasvatuksessa pääosin uusinnetaan yhteiskunnassa vallitsevaa kulttuuria ja siihen sisältyvää arvo- ja normipohjaa. Arvot ovat standardeja, joilla määritellään toimia joko suotaviksi tai epäsuotaviksi. Normit ovat arkipäivän elämää sääteleviä sääntöjä, määräyksiä ja arvojen sovelluksia. Näistä alueista ehkä kotona keskustellaan ja niitä saatetaan pitää tärkeinä yhteiskuntaa koossa pitävinä tekijöinä.

Kasvatuksessa on huomioitava, että siihen osallistuvat muutkin toimijat kuin koulu. Vähemmistöt harjoittavat voimakasta sosiaalista kontrollia propagandallaan, kuten vallitsevassa huumekeskustelussa on havaittavissa. Ns. resistanssiteoria selittää, että suuri osa oppilaista hyväksyy ja omaksuu vallitsevan opetussuunnitelmaan sisältyvän kasvatuskulttuurin. Osa oppilaista hylkää tai torjuu heille välitettävää kulttuuria. Heillä on resistanssia opetusta kohtaan. He valitsevat joko neutraalimpia kohteita tai suorastaan vastakulttuurin arvoja.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Koulussa vallitsee myös ns. piilo-opetussuunnitelma. Koulussa käytetyt arvot, normit, tavat ja puhekieli eivät sisälly piilo-opetussuunnitelmaan.

Makrososiologit eivät pystyneet selvittämään riittävän luotettavasti koulusuoritusten eroja. Jos koulua haluaa ymmärtää, osa tutkijoista on sitä mieltä, että kouluissa tapahtuvia ilmiöitä on tarkasteltava arkipäivän tasolta. Opettajien havainnoilla on suurta merkitystä luotettavan reaalitiedon koonnissa.

Osmo Virrankoski

KT, dosentti (evp)

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Tasaarvo
Ansiokas kirjoitus
Tässä oli nyt asiaa koko artikkelin täydeltä. Muodissa nykyään on erittäin poliittisesti väritetty intersektionaalinen ajatusmalli tasa-arvosta, joka vääjäämättä ja tasa-arvon nimissä sortaa niitä joilla on oppimistahtoa sekä kodin ja kasvatuksen luomat edellytykset tähän. Lopputuloksena kaikki ovat sitten "tasa-arvoisia" eli yhtä lahjattomia. Ottakaapa oppia miten kommunistinen Kiina harjoittaa lahjakkaita oppilaita tukevaa koulutuspolitiikkaa. Suomi kulkee tässä vastavirtaan oman herätysliikkeemme eli vihervasemmiston opein. Tasapäistäminen kun ei luo tasa-arvoa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
S.F.
Jotain kommenttia
"Vaikuttaako piilo-opetussuunnitelma kouluissa?"
- kirjoittaja olisi voinut ottaa huomioon, että yleisönosastokirjoituksen lukijat ovat ihan tavallisia turkulaisia, eivät kasvatustieteen lisensiaatteja. Tuossa muodossa kirjoitus on eriarvoistava, koska suuri osa lukijoista ei välttämättä saa kiinni ns. pointista. Tarkoitan tässä myös itseäni.

Mutta joka tapauksessa, jos sitä pidetään eriarvoistavana, että osa vanhemmista välittää lapsistaan, kannustaa heitä opiskelussa ja auttaa menestymään elämässä, ollaan todella pahasti metsässä. Minusta tuo on normaalia ja pitäisi olla kaikkien vanhempien asenne ja tavoite. Eriarvoistavaa ja epänormaalia on se, että tehdään lapsia, mutta ei välitetä heistä sen jälkeen pätkän vertaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aimäävai?
Vast: Jotain kommenttia
@S.F.

"Eriarvoistavaa ja epänormaalia on se, että tehdään lapsia, mutta ei välitetä heistä sen jälkeen pätkän vertaa."

Ottamatta nyt sen enempää kantaa lastenkasvatuksellisiin kiemuroihin on todettava, että mainitsemasi "lasten tekeminen" on miehuullista ja palkitsevaa puuhaa an sich, mutta se lasten kasvatuspuoli on sitten yhtä kivireen vetämistä. Mutta näin on varmaan tarkoituskin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.