Lukijan kolumni
Taisto Levo:

Ennen sai palvelua, nyt teemme itse ilmaistöitä

Nuorempi sukupolvi ehkä ei tiedäkään, että nykyisin meidät pistetään tekemään sellaisia töitä, joissa meitä ennen palveltiin. Onnellisuuden aika on meillä ohitettu ja syy on paljolti globaalin maailmanjärjestyksen, jossa kaikki maailmassa on tavallaan yhteen sidottua ja niputettua. Nykyisin teemme nöyrästi itse kaiken sen työn, minkä ennen suoritti siihen asetettu palkattu työntekijä.

Jos ostamme kaupasta kirjahyllyn tai muun vastaavan tuomme kotiimme paketin, jossa on kirjahyllyn osat sekä kokoamisohjeet. Joltain kokoaminen onnistuu pitkän työn tuloksena, mutta usealta ei. Alistumme nöyrästi tekemään huonekalukaupan suuren työn ilmaiseksi, ennen tuote oli valmiiksi koottuna.

Elintarvikekaupoista puhumattakaan; etsit itse tavarat ja jos ne löydät, punnitset, lastaat kärryt ja nostat tavarat hihnalle – kukahan taas teki työn?

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Se on mittaamaton ilmaistyö, jolla me asiakkaat kauppiasta autamme. Useimmat meistä muistavat, kuka nämä kaikki työt ennen meille teki, se oli kaupan henkilökunta.

Teemme ilmaistyötä myös baareissa, ruokaloissa, joissa on noutopöytäsysteemi. Viet kiltisti tarjottimen telineeseen, lajittelet veitset ja haarukat niille varattuihin astioihin, putsaat jätteet niille varattuun astiaan ja taas teet ilmaistyötä.

VR pakottaa sakkonsa uhalla palvelemaan itseään. Se on varustanut asemat peltisillä pömpeleillä, jos juna siinä vielä pysähtyy. Aikoinaan saattoi vielä ostaa junasta lipun, nyt sekin on mahdottomuus. Tosin on mahdollista varata junaan liput netistä, kellä se sitten on?

VR on myös sulkenut ja myynyt useimmat pienemmät asemarakennukset, kun lipunmyynti on ns. ulkoistettu. Inhimillistä lämmintä palveluakaan kireillä pakkasilla ei VR:ltä enää saa, kun asemahuoneista suurin osa on lukittu tai myyty.

Pankit aikanaan päättelivät, että asiakkaat vain likaavat lattioita ja alkoivat miettiä, miten niistä pääsisi eroon. Ja onnistuihan se, kun asiakas pistettiin itse töihin ja rahannosto etupäässä pankin ulkopuolelle automaateille. Laskujen maksun monet tekevät kotona tietokoneella ilmaiseksi, mutta paljon on heitä, jotka maksavat ne pankissa ja sekin nykyisin maksaa.

Aikanaan jos osti television haja-asutusalueelle, kuljetus kotiin oli selvä, kone laitettiin katselukuntoon ja haravakin katolle, se oli sitä palvelua.

Vaikka nykyisin teemme valtavan määrän ilmaistyötä, sen arvoa kauppa ei mitenkään hyvitä.

Kun elimme viimeisiä hyviä vuosikymmeniä, meitä palveltiin huoltoasemillakin. Kun ajoi huoltoasemalle ja ilmoitti, että tankki täyteen, katso öljyt, renkaiden ilmanpaineet sekä pese tuulilasi, silloin maksoimme vain polttoaineesta. Näin ei ole enää, joskin kunnon asemiakin vielä on. Huoltoasemat ovat pääasiassa muuttuneet kahvi-, olut- ja humpuukimyymälöiksi tai kylmäasemiksi.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (12)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Jurmalainen
Tämähän sujuu
. Kehitys kehittyy, sanoi joku viisas. Asiakaspalvelun työ esimerkiksi kaupassa on muuttunut. Ennen seistiin tiskin kahta puolta ja toinen pyysi ja toinen kertoi, että juuri loppui ja huimenna kuormassa tulee. Aina ei ollut loppu ja silloin tietenkin toinen leikkasi sopivan palan juustoa, makkaraa tai mitä ostettiinkin. Lopuksi laskettiin yhteen makulatuuripinkan nurkkaan ostosten summa ja maksun jälkeen kiitettiin. Ja joskus oli kaupassa hirveä jono, jota nyt ei ole ennen kuin korkeintaan kassoilla, joissa meitä vielä tovi palvellaan. itsepalvelukassat lisäävät suosiotaan, koska niihin ei useinkaan tarvitse jonottaa. Niin, eikä tarvitse minkään etiketin mukaan sanoa kenellekään, että päivää, kiitos tai heippa. Monille kun se on ihan kirottu tilanne, että pitäisi asiakastyössä olevaa kohdella ihmisen tapaan. Siitä on esimerkkejä monella keskustelupalstalla. Pankkien kautta tapahtuvan rahaliikenteen hoitaminen on tehty mahdollisimman automaattiseksi ja oikeastaan helpoksi. Me olemme viimeinen sukupolvi, jossa on pankin tiski-palveluja kaipaavia ihmisiä laskuja maksaessa. Lainaneuvottelutkin kuulemma onnistuvat jo etänä, eli miksi sinne pankkiin sitten pitäisi päästä. Monet toistuvat laskut voi liittää palveluun, jonka jälkeen ei ole muuta huolta, kuin rahan riittäminen tilillä. Me olemme itse halunneet hoitaa asiat niin, ettei meidän tarvitse tarpeistamme kertoa vieraille ihmisille. Ostetaan ja maksetaan ja painellaan nappeja ja ollaan moderneja ja tehokkaita. Eikä kiitellä.

Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Julle
Kolinaa kumpujen yöstä 😂
Kyl palvelua saa kun on valmis maksamaan. Pitää ymmärtää, että palkollisen pitää tehdä ”palvelu” kannattavasti. Se tarkoitaa sitä, kun palkollinen sujauttaa satasen taskuun nettopalkkana niin palkan maksajan kaikki kulut ovat kaksi sataa. Vielä kertaan !! Jos ja kun olet valmis maksamaan palvelusta 300€ josta ”palvelija”kostuu sen yhden satasen verran, ei mikään estä ostamasta palvelua kun lompsa on kunnossa. Tästä johtuu se, että teemme iloisena ”ilmaistyötä”. Mikä oli ongelma?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Alf
Ilmaistyön tekijä on myös osasyyllinen massatyöttömyyteen
Mitä enemmän ilmaistöitä tehdään niin sitä enemmän tulee olemaan myös työttömiä. Työnantajilla kun ei ole pienintäkään syytä palkata työntekijöitä jos asiakkaat tekevät ne samat työt aivan ilmaiseksi. Onhan tietenkin rehvakasta huutaa kuorossa "työttömälle keppiä" vaikka kepityksen tarpeessa olisivatkin itseasiassa ne nöyrät itsepalvelijat...jotka käytännössä siis syövät työttömien pöydistä.

Pakko vähän tarkentaa tuota: "Laskujen maksun monet tekevät kotona tietokoneella ilmaiseksi."
Ei se ihan ilmaista kuitenkaan ole, tarkistin vielä varmuuden vuoksi pankin viimeisestä hinnastosta:
"Verkkopankki/mobiilipankki 4€/kk"
"Ilmoitus saapuneesta e-laskusta 0,50€"
Eivätkä ne (ajan tasalla pysyvät...) digilaitteetkaan ilmesty sinne kotiin ilmaiseksi. Ainakaan rehellisin keinoin.

Ilmainenkin on siis hyvin suhteellinen käsite.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ladolcevita
Vast: Ilmaistyön tekijä on myös osasyyllinen massatyöttömyyteen
Itseäni huolestuttaa netissä joka paikassa vastaan tulevat asiakaspalvelurobotit jotka laitettu vastaamaan lähes kaikkeen. Silti Suomesta puuttuu julkinen keskustelu, kuinka paljon työttömyyttä nuo aiheuttavat!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Alf
Vast: Ilmaistyön tekijä on myös osasyyllinen massatyöttömyyteen
Niinpä...työttömyyskeskustelu Suomessa kohdistuu pääsääntöisesti vain työttömiin. Rakenteellisia ongelmia ei haluta ottaa esille koska liian monet hyötyvät taloudellisesti niistä rakenteellisista ongelmista. Haukkumalla työttömiä laiskoiksi saadaan kätevästi siirrettyä huomio rakenteellisten ongelmien seurauksiin...vaikka pitäisi keskittyä niihin työttömyyden perimmäisiin syihin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
KooVee
Nykyaikaa
Ymmärrän että nykyää asiakkaat suorittvat tehtäviä joita ennen tekivät esim kaupan työntekijät. Mutta, miten helppo on käyttää kuon itsepalvelukassaa pienten ostoksien yhteydessä. Tai maksaa laskut olohuoneen sohvalla verkkopankissa.

Huoltoasemien muuttuminen kahviloiksi ja ravintoloiksi johtuu vain siirä että nykyautojen huollon ja korjauksen tarve on huomattavasti vähäisempää kuin vaikkapa 80-luvun auton. Esim. uusissa autoiss ajovaloina on lähes poikkeuksetta ledit, ei niitä tatvitse vaihtaa 1-2 keetaa vuodessa kuten vanhoja hehkulankapolttimoita.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää