Lukijoilta

Varmistetaan kaikille kiva koulupäivä

Mistä on kyse, kun puhutaan koulurauhasta? Millainen on koulu, jossa on hyvä opiskella ja hyvä henki? Pelon kiusatuksi tulemisesta ei pitäisi kuulua kenenkään koulupäivään. Ensisijaisesti meidän aikuisten pitää herätä tähän asiaan.

Jokaisella oppilaalla on oikeus turvalliseen oppimisympäristöön. Se tarkoittaa jokaisen oppilaan oikeutta opiskella ilman, että hänen fyysistä tai psyykkistä koskemattomuuttaan loukataan.

Koulukiusaamiseen voi liittyä henkisen väkivallan lisäksi esimerkiksi tönimistä tai lyömistä, mikä on vakavasti otettavaa fyysistä väkivaltaa. Henkistä väkivaltaa on monenlaista ja eriasteista. Se voi olla eristämistä, välinpitämätöntä kohtelua ja haukkumista tai väkivallalla uhkailua ja pelottelua.

Henkisen väkivallan seuraukset ovat psyykkisiä; pelko väkivallan tekijöitä kohtaan, ahdistuksen, arvottomuuden ja syyllisyyden tunteet. Pitkään jatkuessaan se vahingoittaa syvästi turvallisuuden tunnetta sekä itsetuntoa ja vääristää minäkuvaa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Lapsen ja nuoren tasapainoinen hyvinvointi rakentuu turvallisista ihmissuhteista ja kasvuympäristöstä: vanhempien huolenpidosta, kuulluksi tulemisesta ja tunnetarpeisiin vastaamisesta. Lapsuudessa rakennetaan myöhemmän elämän hyvinvoinnin perusta.

Jokainen lapsi tarvitsee turvallisia ja luotettavia ihmisiä ympärilleen. Kodin ja koulun toimijoiden kanssa tehty yhteistyö tiivistää tätä turvaverkkoa.

Kiusaamisen muodot ovat myös vuosien saatossa muuttuneet ja välituntipihoilta kiusaaminen on siirtynyt puhelinten syövereihin: viestisovelluksiin ja sosiaalisen median alustoille. Puhelin on oppilaan yksityisyyden piirissä ja siellä voi olla aika kamaliakin asioita. Siksi sosiaalisessa mediassa tapahtuvasta kiusaamisesta tulee puhua niin kotona kuin koulussa.

Vanhempien on hyvä olla hereillä lasta uhkaavien vaarojen suhteen. Heidän kannattaa olla perillä esimerkiksi lasten päivittäisistä kuulumisista, sosiaalisen median käyttötavoista sekä pelien ja elokuvien ikärajoista. Tässäkin auttavat läheiset ja luottamukselliset välit.

Tunteilla on taipumus tarttua. Siksi aikuisten tulee olla tietoisia rakentamastaan tunneilmastosta. Niin lapsi kuin aikuinenkin käyttäytyy toisinaan huonosti tilanteissa, joissa tunne sumentaa järjen. Olennaista on tehdä lapselle ja nuorelle selväksi, että muita vahingoittava käytös ei käy päinsä, mutta että häntä rakastetaan siitä huolimatta.

Koulun arki on täynnä kaikenlaisia tunteita maan ja taivaan väliltä: iloa, ihastusta, intoa, harmistusta, ärtymystä, epävarmuutta, pelkoa. Kaikki tunteet ovat sallittuja, mutta ne eivät kuitenkaan oikeuta häiritsevään käytökseen.

Jotta lapsen ja nuoren kehitys etenisi suotuisasti, tarvitsee hän turvallista vanhemmuutta, rakkautta, rajoja ja huolenpitoa. Tunnetaitoja opitaan ihan pienestä alkaen erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Sillä, miten kotona suhtaudutaan tunteisiin ja tunteiden ilmaisemiseen, on pitkäkestoisia vaikutuksia.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

JHL:n koulunkäynnin ohjaajien verkosto haluaa tänäkin syksynä muistuttaa #STOP KOULUKIUSAAMISELLE -tempauksellaan niin lapsia kuin aikuisia yhdessä miettimään, miten voimme jokainen osaltamme auttaa rakentamaan kouluyhteisön, jossa kaikkien on mukava olla ja opiskella.

Muistutukseksi kiusaamisvapaasta koulusta ovat ohjaajat yhdessä oppilaiden kanssa punomassa eri koulujen pihoille ystävyyden verkkoja, joilla muistutetaan, että kiusaamista ei hyväksytä ja ympärillä on turvallisia aikuisia, joille asioista voi puhua.

Aikuisten toiminnalla on suuri vaikutus tasa-arvoisen ja turvallisen kouluympäristön rakentumisessa. Kiusaamiseen puuttuminen on kaikkien yhteinen asia.

Sanna Pihakivi

JHL Varsinais-Suomen KKO-verkosto

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (6)

Vanhimmat ensin
Vastaa
S.F.
Kouluväkivalta ei näpräämällä lopu
On täysin selvää, että tällaisilla näpräämisprojekteilla ei pystytä mitenkään puuttumaan kouluväkivaltaan. Jo se, että tässä puhutaan kiusaamisesta, osoittaa, että toimijat ovat täysin irtaantuneita siitä todellisuudesta, missä moni kouluväkivallan nuori uhri joutuu elämään.

Koulujen valtava ongelmavyyhti on hyvin tiedossa ja dokumentoituna, kiitos mm. Iltasanomien laajan juttusarjan, jossa aihetta käsiteltiin perinpohjaisesti. Tiedossa on myös keinot, joilla ongelmia saataisiin ratkaistua. Valitettavasti niiden toteuttaminen ei tule olemaan poliittisesti helppoa. Tämän osoitti jo opetusministeri Li Anderssonin lausunnot, joissa pitkälti kiistettiin koulujen ongelmat ja vieritettiin vastuut vanhemmille (mm. IS 2.9.). Ainakin kävi selväksi, että nykyinen opetusministerimme pesee kätensä asiasta kuin Pontius Pilatus aikoinaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Kouluväkivalta ei näpräämällä lopu
"Tiedossa on myös keinot, joilla ongelmia saataisiin ratkaistua." Kertoisitko, mitä ne keinot Sinusta ovat? Vilpittömän kiinnostuneena kysyn. Itselle ei ole oikein tullut mitään hyviä ratkaisukeinoja mieleen. Nykyiset eivät näy toimivan nimeksikään, esim. puhuttelut ja suorastaan häpeällinen uhrin siirto toiseen kouluun (häpeä siis siirtäjille, ei uhrille). Tekijän siirto toiseen kouluun ei kuulema välttämättä auta, koska hän voi jatkaa väkivaltaa siellä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
DALIT
Vast: Kouluväkivalta ei näpräämällä lopu
Jospa ensiksi alettaisiin käyttämään tapahtuneista poliisinkin toivomia OIKEITA NIMIÄ, ei vähättelevää kaiken kutistavaa kiertoilmaisua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ari Hyvönen
Vast: Kouluväkivalta ei näpräämällä lopu
Angus, keinot on yksinkertaiset ja tehokkaat, ne on käytännössä todettu hyviksi ennen nykyistä tilannetta. Lähtökohta on, että häirikkö/kiusaaja ei ole se joka määrää miten tehdään vaan opettaja. Opettajille oikeus poistaa häirikkö/kiusaaja luokasta välittömästi. Kiusaaminen on ongelma mikä ei kieltämllä sen olemassa olo poistu kuten vastuu ministeri yrittää tehdä. Ja toki perimmäinen vastuu on vanhemmilla. Kiusaaminen loppuu heti kun kiusatun lapsen vanhemmat puutuuvat asiaan ja laittavat kiusaajan itkemään, mutt voi voi, kun se ei olekaan sallittua, vain kiusaaja saa satuttaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Kouluväkivalta ei näpräämällä lopu
Ari Hyvönen, et nähdäkseni esittänyt ratkaisuja, joilla ongelma saadaan nopeasti kuriin.

Läheskään kaikki kouluväkivalta ei tapahdu oppitunneilla opettajan valvonnassa. Uskoakseni suurin osa tapahtuu opettajien selän takana.

Vanhempia ei voi pakottaa kasvattamaan lapsensa paremmin. Osaavalla vanhemmalla tosiaan on keinoja panna jälkikasvua kuriin, mutta kaikki vanhemmat eivät osaa tai halua tai edes tiedä ongelmasta. Miten vanhemmat saadaan ruotuun?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Hima-Hönö
Kommentoijille
En yritä puuttua selittelylinjalle. Mielestäni pihalle sitten valvontaa.
Joka saatanan (anteeksi) asiassa selitellään kustannuksia. Vastuutonta mielestäni.
Liikaa kustannusta? Liikaa valvontaa? Mihin häviävät "ainaiset säästöt" ja turvallisuus.
Koen itse olevani vastuussa tästä nykyisen elämän vastuuttomuudesta.
Miksi näin: Olen ollut sikäli typerä uskoessani lupauksia asioiden kuntoon saattamisesta.
Toteamus: Asiat eivät parane vaikka selittelijä vaihtuu. Ainiin se vastuun vaihtoko?
DALIT: Toistamassasi asiassa oot oikessa. Väkivaltaa on myös henkinen väkivalta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.