Lukijoilta

Mikä rikkoi terveyskeskukset?

Anssi Jokiranta
Kirjoittaja ruotii terveyskeskusten hätätilan syitä.
Kirjoittaja ruotii terveyskeskusten hätätilan syitä.

Viime viikkoina Turun Sanomissa on pohdiskeltu julkisen avoterveydenhuollon hätätilaa mielipidekirjoituksista pääkirjoitustasolle asti.

Laitanpa siihen soppaan lusikkani minäkin. Käyn luettelonomaisesti seuraavassa läpi omia havaintojani yli 40 vuoden terveyskeskuslääkärin uraltani.

1. Aliresursointi. Tehtävät ovat lisääntyneet ja mutkistuneet ja työvoimaresursseja ei ole kasvatettu sen mukaisesti. Tämä johtuu suureksi osaksi hyvää tarkoittaneesta hoitotakuulaista, joka koski erikoissairaanhoitoa ja antoi sille käytännössä avoimen piikin kustannusten kasvattamiseksi. Koska kunnat ovat kroonisessa rahapulassa, on selvää, että sinänsä hyvä laki johti terveydenhuollon palveluresursoinnin vinoumaan.

2. Tietojärjestelmien sirpaleisuus. IT-järjestelmien tuomat huomattavat edut on pitkälle tärvätty jopa saman kunnan sisälle pesiytyneisiin keskinäiseen kommunikaatioon kykenemättömillä tietojärjestelmillä. Ohjelmistoyhtiöt eivät aina ole herkällä korvalla kuunnelleet käyttäjäpalautetta, vaan heikosti toimivia järjestelmiä on paikattu monimutkaisemmiksi.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Perusterveydenhuollon-erikoissairaanhoidon tietoyhteydet ovat puutteellisia. Potilaan/asiakkaan kannalta tärkeä tiedonkulku terveydenhuollon ja sosiaalihuollon välillä ei toimi, vaikka siihen olisi asianomaisen henkilön selvä lupa.

3. Näyttöön perustumattomien hoitojen paine. Terveyskeskuksiin tulee yksityisestä terveydenhuollosta ja työterveyshuollosta asiakkaita, jotka ovat tottuneet vuotuisiin terveystarkastuksiin laboratoriotutkimuksineen. Toki monissa sairauksissa tarvitaan säännölliset seurannat, mutta terveillä aikuisilla samojen laboratoriokokeiden toistaminen vuosittain ei ole tarpeellista.

Samoin terveyskeskuslääkärin arkea kuormittavat potilaat, joilla on jossakin muualla aloitettu kyseenalaisia lääkityksiä, joita pitäisi kovin puutteellisin tiedoin uusia. Mukana on lääkkeiden väärinkäyttöä ja väärin perustein aloitettuja pitkäaikaishoitoja.

4. Lääkärinvastaanottotyön nakertaminen. Terveyskeskuslääkärin työajasta on vastaanottoon käytettyä aikaa kohdeltu loputtomana aikaresurssina, jota voidaan lohkoa aina uusiin, usein sinänsä mielekkäisiin muihin tehtäviin. Erilaiset projektit, hallinnointitehtävät, palaverit ja yhteistyökuvioiden hiominen vievät aikaa. Näiden paineiden edessä pitää kuitenkin pystyä näkemään potilaiden hoitaminen ehdottomana ykköstavoitteena.

5. Mielikuva-asiat. Kun terveyskeskusjärjestelmä tuli Suomeen 1970-luvulla, alkoi välittömästi järjestelmän arvostelu. Puhuttiin arvauskeskuksista, kolmen markan lääkäreistä, pakkotahtisesta työstä, työpaikasta suolakaivoksissa. Tämä parjauskampanja on jatkunut kymmenet vuodet eikä ole voinut olla vaikuttamatta ihmisten käsityksiin terveyskeskuksista. Ne kuitenkin toimivat parhaimmillaan esimerkkeinä hyvästä perusterveydenhuollosta kansainvälisissäkin arvioissa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Näen, että edelleenkin terveyskeskusten työntekijät voivat kokea työstään ammattiylpeyttä oikealla tavalla. Tämä ei kuitenkaan poista tarvetta välttämättömiin muutoksiin perusterveydenhuollossa.

Tuleva sote-ratkaisu 2022 alusta saattaa antaa ratkaisun mahdollisuuksia edellä kuvattuihin ongelmiin.

Ainakin hyvinvointialueen sisällä olisi mahdollista luoda toimiva tietojärjestelmä, jossa yhtenäisessä järjestelmässä työntekijä roolinsa mukaisesti pääsisi sujuvasti niihin tietoihin, joita sen hetkisen asiakkaan hyvä hoito edellyttää.

Hyvinvointialueella on myös mahdollista muodostaa nykyistä kattavampaa kuvaa resurssien järkevästä kohdentamisesta perus- ja erikoistason toimintoihin ja huolehtia kunnollisista toimintaedellytyksistä. Hyvinvointialue voi myös jämäkästi puuttua epäasiallisten hoitojen karsimiseen.

Suuren haasteen muodostaa sosiaalityön ja terveydenhuollon aikaisempaa tehokkaampi integraatio. Vaaroina uudessa sote-Suomessa näkisin lisääntyvän byrokratian ja juristerian tuoman ison organisaation jäykkyyden. Haasteita riittää!

Jaakko Kivisaari

terveyskeskuslääkäri evp

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (6)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Sivustaseuraaja
Minun lusikkani soppaan
“Terveyskeskuksiin tulee yksityisestä terveydenhuollosta ja työterveyshuollosta asiakkaita, jotka ovat tottuneet vuotuisiin terveystarkastuksiin laboratoriotutkimuksineen.”

86-vuotias, lähes 60 vuotta Saksassa asunut isäni eläkkeelle jäätyään saa kerran vuodessa tunnin pituisen ajan lääkärille kuin manu aamiaisen. Tarkastuksessa käydään läpi hänen terveyskuvionsa laboratoriotuloksineen. Toistaiseksi ei muuta vikaa kuin lievä verenpainentauti.

Jos tällainen tehtäisiin meilläkin, jäisi pois kaikki tupla- ja triplakäynnit joita suomalainen joutuu tekemään koska yhden 15 minuutin vastaanottoaikana ei ehditä “hoitaa” kuin yksi vaiva. Eikä aina sitäkään, koska lääkäri on oikolukenut jonkun vuosien takaisen päätelmän potilaasta ja jatkaa samalla linjalla. Sitten määrätään labraa ja mahdollisesti uudelleen lääkärille.
Monisairaille tämä on vieläkin vakavampaa, koska useat vaivat liittyvät tai ovat seurausta toisesta.

Toinen asia, mikä on johtanut puheisiin arvauskeskuksista, on se että harva lääkäri oikeasti kuuntelee. Nykyään vieläkin harvemmin, koska samalla naputtelee tietokonetta ja/tai lukee jonkun vanhan käynnin tuloksia. Kun saman vaivan vuoksi joutuu käymään yhä uudelleen – eikä asia silti tule hoidetuksi – ja potilas saa tuntea olevansa luulosairas. Tai turha valittaja. Tai yksinäinen seuraa kaipaava.
Tämä kyykyttämispolitiikka on johtanut siihen, että teitä ja työympäristöänne ei arvosteta.

En ihmettele miksi ihmiset etsivät vaivalleen syytä ja selitystä netistä – osaavalle sieltä löytyy paljon oikeaa tietoakin ja tieteellisiä julkaisuja. Onko oikein, että eläkeläinen säästää ruoasta päästäkseen yksityiselle ja saadakseen vaivalleen nimen – ja oikean hoidon?
Tämä kritiikki on tarkoitettu niin tk-lääkäreille, shp:eille, kuin maan hallituksillekin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Bimbo
Vast: Minun lusikkani soppaan
Niinpä, mihin se ennakoiva terveydenhoito oikein katosi? Aliresurssointia vai mitä sekin, että terveyskeskus on auki esim. 8.00 - 15.00.
Se, että lääkäri ei jaksa/viitsi kuunnella tuntuu todella pahalta, mutta ehkä siihenkin on syynsä, jotka eivät välttämättä aina lääkäristä edes johdu. . Itse kirjoitan lääkärille valmiiksi pari riviä siitä mikä minua vaivaa ja annan lapun käteen, niin ei tarvitse hukata aikaa turhaan puhumiseen. Toki harmittaa, kun sama hoituisi sähköpostitsekin molempien aikaa säästämällä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Leo Lindstedt
Kitos julkiselle sotelle kunnes nyt ...
Muutin takaisin lapsuuteni ja nuoruuteni kotikaupunkiin Turkuun vuonna 2008 yhdessä pitkäaikaisen elämänkumppanini kanssa. Saimme nopeasti, asiantuntevaa apua vaivoihimme silloisessa Mäntymäki 2:ssa - niin hoitajilta kuin omalääkäriltä, joka ilmeisesti osasi väistää byrokraattisten ja tilastojen ylläpitämiseen liittyvät typerät kiemurat.
Saatoimme mennä vastaanotolle myös yhdessä kumppanini kanssa elämäntilanteemme niin vaatiessa ja lähetteet lisätutkimuksiin yms. saimme ilmeisen osuvasti.
Lisäisin Kivisaaren luetteloon vielä keskitetyn ajanvarauksen. Sen seurauksena on erittäin todennäköistä, että jos tai kun puheluusi vastataan. niin vastaaja ei olei sinulle tuttu omalta terveysasemaltasi. Niinpä puhelut jo siinä pitkittyvät soittajan tarpeitten selvittämisessä. Terveysasemakohtaisessa ajanvarauksessa sen sijaan potilas ja puhelimeen vastaaja tuntevat tai oppivat tuntemaan toisensa ja avun tarvve selviää nopeammin..
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Arvelija
Koksut?
Mikähän on ollut koksujen unelma ja onko se toteutumassa?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Rautalanka
Tietojärjestelmien pitäisi olla yhtenäisiä
Siinä ei ole mitään järkeä, että jokainen kunta ja/tai sairaanhoitopiiri hankkii omat tietojärjestelmänsä. Kunnat eivät ole toistensa kilpailijoita, joiden olisi perusteltua yksityisten firmojen tavoin kilpailla asiakkaista sillä kenellä on parhaiten omia palveluita tukeva tietojärjestelmä. Kunnilla on keskenään samat tehtävät ja ne ovat julkisia toimijoita, joiden pitäisi tehdä tämmöisissä perusasioissa yhteistyötä. Kaikilla Suomen kunnilla pitäisi olla yhteinen hankintajärjestelmä, jonka kautta hankitaan tietojärjestelmien kaltaiset perusasiat, jolloin voitaisiin myös varmistaa, että ne ovat keskenään yhteensopivia. Näin vältyttäisiin turhilta koulutuskustannuksilta kunnan työntekijän vaihtaessa työpaikkaa toiseen kuntaan ja varmistettaisiin myös kitkattomampi tiedonkulku eri kuntien välillä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää