Lukijoilta

Hengenvaarallisen kilpa-ajon moottoritiellä on loputtava

Jokin aika sitten mediassa oli uutinen nuorista, jotka jäivät kiinni kilpa-ajosta Turun ja Helsingin välisellä moottoritiellä.

Lauantai-iltana 28.8. vähän iltakahdeksan jälkeen jouduin vaarallisella tavalla todistamaan samaa ilmiötä. Olin perheeni kanssa ajamassa Turun suuntaan Lohjan ja Salon välisellä tieosuudella. Auton vakionopeudensäädin oli kytketty lukemaan 120 kilometriä tunnissa.

Yhtäkkiä kaksi autoa ohitti samanaikaisesti meidän automme, toinen vasemmalta ohituskaistaa pitkin ja toinen kovaa rytinää pitäen pientareen puolelta! Nopeuden täytyi olla vähintään 150 kilometriä tunnissa.

Ohituksen jälkeen autot jatkoivat valtavalla vauhdilla eteenpäin ja ilmeisesti liittyivät noin kilometrin päässä edessäpäin näkyvään autojonoon. Kaikki tapahtui muutamassa sekunnissa eikä rekisterinumeroita ehtinyt saada ylös. Vasemmalta ohittanut auto oli vaalea, pientareen kautta mennyt tumma.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

En tiedä, oliko pientareen kautta ohittaminen arviolta 150 kilometrin tuntinopeudella kylmäpäistä leikittelyä kuolemanvaaran kanssa vai ohjaajan hätäratkaisu. Autot olivat ilmeisesti lähestyneet autoamme takaapäin vierekkäin viereisillä kaistoilla.

Tiedoksi teille, jotka harrastatte hengenvaarallista urheilua: vaarannatte muidenkin elämän!

Niille, jotka tietävät tästä tapahtumasta tai vastaavanlaisista: kertokaa tietonne poliisille!

Poliisille lopuksi toivomus: sijoittakaa enemmän vaihtuvapaikkaisia liikennetutkia moottoritien varrelle.

Jorma Luutonen

Turku

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (16)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Kommentattori
Täysin väärä logiikka
Ei tässäkään nopeus aiheuttanut vaaraa vaan muiden sääntöjen rikkominen. Väärä ryhmittäytyminen, väärältä puolelta ohittaminen, puuttuva turvaväli, luultavasti vilkun käytön puute, kaistamerkintöjen noudattamatta jättäminen.

Jos joku ajaa ohi 30 km/h verran kovempaa, ei se isoa vaaraa aiheuta. Saksassa ajetaan ohi jopa 250 vauhtia ohi ihan yhtä läheltä vasenta kaistaa.

Ongelma tässä jeesustelussa on se, että jatlivasti puhutaan vain nopeudesta, mutta kukaan ei puutu tai välitä oikeasti vaarallisesta ajosta tai tahallisesta kiusanteosta. Moottoritiellä nykyään ajaa esim. paljon niitä, jotka häikäisevät muita takasumuvaloillaan kirkkaalla kelillä ja eivät vaihda lyhyitä valoja jos heistä ajaa ohi. Muutenkin tällaiset sompailevat keskiviivalla han miten sattuu. Ne aiheuttavat sitä todellista vaaraa.

Mikä teitä nopeuksien valittajia vaivaa. Ei se nopeuksien ylitiukka valvonta poista kuspäitä liikenteestä vaan ainoastaan estää ettei normaali kuljettaja pääse millään häiriköstä eroon kuin ajamalla niin hiljaa että on haitaksi muulle liikenteelle.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Täysin väärä logiikka
Nopeus aiheuttaa omat vaaransa. Jopa 17-vuotiaat, siis vasta äskettäin kortin saaneet alaikäiset, ajavat hurjilla nopeuksilla huvikseen, vaikka ajoneuvon hallinta ei voi olla vielä kovin erehtymätöntä. Kaikkiin pätee, että ajoneuvon hallinta on sitä vaativampaa, mitä kovempaa ajaa. Lisäksi nopeus heikentää tarkkailua ja havaitsemista ja lyhentää reagointiaikaa suorastaan dramaattisesti. Pelkkä nopeus sinänsä voi aiheuttaa esim. tieltä suistumisen, ilman muita tekijöitä kuin ajoneuvon hallinnan menetys. Muihin rikkeisiin yhdistettynä kova nopeus lisää riskejä huomattavasti. Esim. väärältä puolelta ohittamisessa ja puuttuvassa turvavälissä se lisää suuresti onnettomuuden riskiä.

Kova nopeus yksinään ei aiheuta massoittain onnettomuuksia, mutta onnettomuuksissa kova nopeus on useinkin osatekijä. Ennen kaikkea nopeus vaikuttaa erittäin vahvasti onnettomuuksien seurauksiin. Vaikeat vammat ja kuolema ovat hyvin paljon todennäköisempiä ajettaessa onnettomuus 150 km/h:n kuin 80 km/h:n nopeudella. Niin ylinopeutta ajavalle kuin mahdollisille muille onnettomuuden osallisille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Yrittäjä
Vast: Täysin väärä logiikka
Komppaan kyllä Kommenttatoria. Pientareen kautta ohittaminen oli hölmöä, vaikka sitä itsekin nuorempana on tullut tehtyä, niin en enää ymmärrä sellaista. Muutenhan tuossa ei mitään vaaraa aiheutunut, Suomen moottoriteille sopii helposti yli 200km/h rajoitukset, leveät tiet.
Jotkut vaan pelkää nopeuksia ihan turhaan, vaikka sen osuus yksinään kuolemaan johtaneisiin onnettomuuksiin on pieni. Jos päihteissä ajat ylinopeutta ja aiheutat onnettomuuden, on syy päihteissä, ei nopeudessa. Melkein 40v ajalta on oma empiirinen tutkimus osoittanut nopeusrajoitukset aivan liian mataliksi.
Ja noita kameroita on helppo "välttää" ja niissäkin pitää kuvista tunnistaa. Maskipäällä on vaikea tunnistaa ja vielä sen lisäksi vaikka Baltiaan rekisteröityä rekkaria tutkia.
Kannustan jokaista kokeilemaan vaikka Saksan baanalla 200km/h vauhtia ja huomaamaan kuinka leppoisa matkavauhti se on. Ja turvallinen nykyautoilla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Täysin väärä logiikka
"Jos päihteissä ajat ylinopeutta ja aiheutat onnettomuuden, on syy päihteissä, ei nopeudessa." Paitsi että pienemmällä vauhdilla päihtynytkin pystyy paremmin pitämään auton tiellä ja noudattamaan sääntöjä. Veikkaan, että aika moni pystyy ajamaan kohtuullisessa humalassa esim. 40 km/h-vauhtia, mutta 100 km/h on jo eri juttu. Näin ollen voi sanoa, että nopeudella on osuutta mahdolliseen onnettomuuteen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
1turkulainen
Kameratolpat moottoritiellekin
Miksi ei moottoriteille voida laittaa näitä kameratolppia. Onhan niitä muillakin 100 km:n nopeusrajoitusalueilla. Saataisiin aika hyvin homma hallintaan ja nämä typerien kaahaajien kaahaukset lopetettua. Kertasakko noilla nopeuksilla sen verran suuri, että luulisi vähän aikaa asian muistavan. Normaalijärkisen ihmisen ei tarvitse kaahata ja vaarantaa omaa ja muiden elämää. Vauhti on se joka tapauksessa, joka tappaa takuuvarmasti.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Kameratolpat moottoritiellekin
Osa kameratolpista voisi olla vielä siirrettäviä. Langattomasti kuvat lähettäviä ja akkuvirralla toimivia. Ei nykyään mitään vanhanaikaista induktiosilmukkaa tarvitse siihen asvalttiin upottaa, voi sen nopeuden mitata muutenkin.
Lisäisi tehoa kummasti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
DALIT
Mikä se liikenneturvallisuus on ????
Kiinnijäämisen riskiä on oltava koska sitä ei nykyisellään juurikaan ole, kiinnijäämisen riskiä voidaan lisätä liikennevalvontaa tekemällä. Liikennevalvonnan suorittaisi uudelleen perustettava Liikkuva Poliisi. Täytyy nykytilanteessa huomioida että poliisittomuuden takia ei 17vuotias tiedä niitä olevankaan joten .....
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Yrittäjä
Vast: Mikä se liikenneturvallisuus on ????
Kyllä valtion taloustukeminen on varsin aktiivista. Lähes joka päivä näkyy useita nopeuteen liittyvää valvontaa, kamera-autoa, mp-poliisia kaistojenvälissä, tunnelin jälkeen ja tienreunalla, kuten myös vastaan tulevana liikenteellä valtateillä tutkapäällä. Eli valvontaa on kyllä reilusti, onhan valtion kassa pohjaton. Siellä missä valvonnalla olisi turvallisuutta lisäävää vaikutusta, eli koulujen, liikuntapaikkojen ym. Lähellä, niin siellä ei näy.
Jos siis vähänkään enemmän ajelee, niin huomaa mihin on resurssit satsattu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
DALIT
Vast: Mikä se liikenneturvallisuus on ????
Vuosikymmeniä liikenteessä olevana voi sanoa että kyllä on tullut huomattua että näkymättömään poliisiin on resurssit satsattu. Ei siis ketään eikä missään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Mikä se liikenneturvallisuus on ????
Varmaan liikumme Yrittäjän kanssa aika eri teillä. Näen hyvin harvoin muuta nopeusvalvontaa kuin kameratolppia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Yrittäjä
Vast: Mikä se liikenneturvallisuus on ????
Aika vähän ajaa, jos ei huomaa päivittäistä valvontaa valtateillä, toki osa siitä on tunnuksetonta ja ehkä ne, ketkä noudattavat liikennemerkkien suositusnopeuksia, ei ole tarvetta huomioida valvontaa, mutta itsellä harjaantunut silmä, lisäksi piippaus auttaa ja meillä muutaman sadan hengen ryhmä, jossa annetaan vinkkejä valtateille. Viikossa saattaa tulla helpostikin 1500-3000km, niin kyllä valvontaa osuu päivittäin, jopa useampia ja yöaikaankin innokkaimmat jaksavat päivystää moottoriteillä. Rauma, Vaasa, Oulu, Tampere, Kuopio, Jyväskylä ja pk-seutu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
_J_
Vast: Mikä se liikenneturvallisuus on ????
lisäksi piippaus auttaa
---------------------------
Jaa, sitä sitten hurjastellaan ja mennään laittoman tutkanpaljastimen kanssa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Mikä se liikenneturvallisuus on ????
Niin, _J_, aiemmissa keskusteluissa on käynyt selväksi, että yrittäjä ei kaihda liikennerikkomuksia, ellei seurauksena ole mitään sakkoja pahempaa. Hän on näin ihan itse kertonut. Eli varmaankin hän käyttää tutkanpaljastinta mieluusti ja vapautuneesti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Mikä se liikenneturvallisuus on ????
No nyt tuli näppisvirhe pahaan paikkaan, tarkoitin tietenkin nimim. Yrittäjää enkä kaikkia yrittäjiä!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jannis_H
Gps
Lähes jokaisella autoilevalla on älypuhelin.
Ilmainen gps-sovellus näyttää todellisen nopeuden.
Näin voi tarkistaa miten paljon oma mittari näyttää alakanttiin kuten se aina tekee vakiorengaskoolla.

Tällä ei ole tarkoitus puolustella pientareen kautta ohittavia hulluja.
Kyseenalaista on kuitenkin erilaisten ilmiantokampanjoiden masinointi ja moottoritiepoliisina esiintyminen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää