Lukijan kolumni
Eevi Raunio:

Turvallisesti liikenteessä

LUKIJAN KOLUMNI

Ajelin elokuun alussa Leppävirralle pienempiä teitä myöten ja totesin, että Pieksämäen ja Leppävirran välinen tie on oikein herkullinen rallipolku. Siinä on paljon mutkia, mäkiä ja kaarteita. Ellei olisi niin paljon kilometrejä takana, olisi kaasujalka vähän painanut, tosin siellä oli 60 km ja 80 km rajoituksia.

Ajattelin siinä körötellessä viime vuosina sattuneita nuorten kuskien tieltä suistumisia. Onko syynä asennekasvatus vaiko uusi ajokorttilaki, nyt ajotunteja on vähennetty ja harjoitellaan tietokoneella eli se on melkein kuin kävisi autokoulun kirjekurssina.

Nyt on mahdollista saada ajokortti 17-vuotiaana ja kun kortin saa yhä nuorempana, eivät henkiset taidot välttämättä ole kehittyneet auton kokonaishallinnan vaatimalle tasolle.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ei varmaan ole mitään viisasten kiveä millä nuorten kuljettajien kuolonkolarit saataisiin vähenemään. Muutama päivä sitten oli iltapäivälehdessä kuvien kanssa juttu, kun palokunnan pelastajan syliin kuoli oma poika hänen autonsa suistuttua tieltä, poika olisi täyttänyt muutaman päivän päästä 18 vuotta.

Turun Sanomissa oli juttu oikeudenkäynnistä, jossa käsiteltiin kahden nuoren kilpa-ajoa Turun moottoritiellä. Kyseessä oli tyttö ja poika, eikä se katso sukupuolta eikä aina ikääkään, jos lähdetään hurjastelemaan.

Se minua ihmetyttää, että sähköpotkulautailuun ei ole mitään ajolupamenettelyä, että hallitsisivat edes liikennesäännöt.

Kaupungissa vaaratekijöitä ovat sähköpotkuladat, joilla huristellaan kilpaa jalkakäytävillä ja jalankulkija saa pelastua miten parhaiten taitaa. Se minua ihmetyttää, että sähköpotkulautailuun ei ole mitään ajolupamenettelyä, että hallitsisivat edes liikennesäännöt.

Monessa asiassa puuttuu turvallisuuskoulutus, on sitten kyseessä ajokortin hankkiminen tai julkisella liikenteellä kulkeminen.

Parkeeratessani auton kadun reunaan en avaa auton ovea ennen kuin olen katsonut tuleko joku juuri pyörällä, ettei auton ovi pamahda pyörään. Siitäkin on ennakkotapaus, kun pyöräilijä loukkaantui auton oven avauksessa.

Bussilla kulkiessa ja siitä poistuessa en irroita kättä autosta ennen kuin jalat on tukevasti maassa. Sitähän voi kehittää omia turvallisuustapoja.

Sisareni hankki aikanaan ajokortin opetusluvilla, vanhempi veljeni opetti. Hn kertoo aina että n käynyt kirjekurssilla sen. Hän oli hyvin motivoitunut saamaan ajokortin, että ehtii saada sen ennen kuin vuotta nuorempi veli.

Kirjoittaja on turkulainen maalarimestari.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.