Lukijoilta

Hallinnollinen työ pois käytännön työtä tekeviltä

Teija Tiusanen (TS mielipiteet 18.8.) avasi jo hyvin tulevaisuuden haasteita sosiaali- ja terveydenhuollossa.

Kertauksen vuoksi seuraavaa: Vastuu sote-palvelujen ja pelastustoimen järjestämisestä siirtyy kunnilta hyvinvointialueille. Kuntien vastuulla säilyy asukkaiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen. Julkinen sektori säilyy palvelujen järjestäjänä ja pääasiallisena tuottajana. Yksityiset toimijat ja kolmas sektori täydentävät julkisia sosiaali- ja terveyspalveluja. Järjestöjen roolia hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä vahvistetaan ja järjestöjen mahdollisuus tuottaa palveluita turvataan.

Erityistason palvelujen turvaamiseksi muodostetaan viisi yhteistoiminta-aluetta. Alueet pohjautuvat voimassaoleviin erityisvastuualueisiin (erva). Mahdollisuus käyttää sosiaali- ja terveyspalveluita yli maakuntarajojen säilytetään.

Tietojärjestelmien yhteensovittaminen, ict-valmistelu ja muu sote-kehittämistyön rahoitus turvataan siirtymävaiheen aikana. Tavoitteena on saada yhdenvertaiset palvelut kaikille, kaikkialla Suomessa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tämä tulee olemaan erittäin iso haaste, koska kaikki hankittavat palvelut maksetaan julkisista verovaroista riippumatta siitä, missä varsinainen palvelutapahtuma on. Julkisella, yksityis- tai kolmannella sektorilla.

Tiedon tulee liikkua eri toimijoiden välillä kitkattomasti ja tietoturvallisesti, tarkoittaen järjestelmien uudistamista ja yhteensovittamista.

Toivoisin, että palveluita nyt suunnittelevat menisivät asiakkaan/potilaan tarve edellä, jotta päästäisiin vihdoin siihen yhden luukun periaatteeseen ja potilaalla olisi tuttu lääkäri ja hoitaja.

Mielestäni työn kuvia tulee myös voida tarkastella. Kaikki hallinnollinen työ tulisi eriyttää pois käytännön työtä tekeviltä, digitaalisten mahdollisuuksien kasvattaminen asiakas- ja potilastyössä tulee suunnitella palvelukokonaisuuksien sisään.

Terveydenhuollon ammattihenkilöiden osaamispohja on erittäin laaja (esim. sh, th, ft.) Koska lääkärien määrä on rajallinen, voisi joitain tehtäviä siirtää myös muille ammattiryhmille enenevässä määrin. Turussa on vain joitain lääkkeenmääräämisoikeuden omaavia hoitajia, tätä määrää tulisi voida kasvattaa. Työn jakamista moniammatillisissa ryhmissä pitää voida tarkastella ja muuttaa tämän ison muutoksen kynnyksellä.

Nykyinen pirstaleinen järjestelmä lisää kustannuksia ja hajottaa vaikuttavuuden potilaan/asiakkaan tilanteen seurannan ollessa erittäin vaikeaa. Vaikuttavuuden seurantaan tulisi luoda laadunhallintajärjestelmä, jolloin ainoa palvelun hankintaan vaikuttava asia ei olisi hinta. Organisaatioiden tulee olla toiminnoissaan läpinäkyviä ja ostajan (veronmaksaja) pitää saada tietää mitä ostaa ja kuka palvelutapahtuman tekee.

Hyvinvointialueilla toimivan henkilöstön palkat harmonisoidaan syyskuusta alkaen ja tulemme tällöin muodostamaan henkilöstönä tuon alueen. Osaavasta henkilöstöstä on yhä suureneva pula. Kaikki muu tämän uudistuksen ympärillä on harmaata ja kysymysmerkkiä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kuntiin jäävä terveyden- ja hyvinvoinnin edistäminen on merkittävä tehtävä, jotta tulevaisuudessa voimme sotekuluissa säästää ja lisätä ihmisten hyvinvointia ja elämänlaatua koko ikäkaaren ajan. Ei mikään helppo tehtävä nyt aloittaville lautakunnille, koska siirtymä sotealueille tapahtuu tämän valtuustokauden aikana, jonne myös leijonaosa rahoituksesta siirtyy.

Nina Kallio

Sh YAMK, Terveydenhuollon osastonhoitaja (sd)

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Angus
Toivoa voi aina
"Kuntiin jäävä terveyden- ja hyvinvoinnin edistäminen on merkittävä tehtävä, jotta tulevaisuudessa voimme sotekuluissa säästää ja lisätä ihmisten hyvinvointia ja elämänlaatua koko ikäkaaren ajan..." - Olen ennenkin sanonut, että kuntien motivaatio tähän tehtävään tulee olemaan hyvin pieni, koska sen hoitamatta jättäminen tulee lähinnä hyvinvointialueen maksettavaksi. Siis kun nyt ei edes panosteta välttämättömään terveydenhoitoon lisäkustannusten säästämiseksikään - puhumattakaan kuntalaisten hyvinvoinnista - niin miten todennäköistä on, että jatkossa hyvinvointiin satsataan, vaikka terveydenhoito siirtyy pois kunnilta?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.