Lukijoilta

Sähköbussien on oltava toimintavarmoja – ovivialla kivulias seuraus

Perjantaina 16.7. olin aamuvarhaisella matkalla töihin linja-autolla nro 6 (sähköbussi). Raision keskustassa oli bussin vaihto, joten painoin pysähtymisnappia hyvissä ajoin.

Bussi pysähtyi keskustan pysäkille, mutta keskiovet eivät auenneet. Huusin kuljettajalle, voisiko hän avata oven. Viimeinenkin asiakas oli jo kapuamassa bussin etuovesta, joten hätäpäissäni huusin pyyntöni uudelleen.

Siinä samassa ovet aukenivat ja olin jo kiireellä menossa ulos, oikea käsi ensimmäisenä. Salamannopeasti ovet sulkeutuivat ranteeni ollessa ovien välissä. Yhtä nopeasti kuin ovet sulkeutuivat ne myös päästivät kivuliaan otteensa irti ja aukenivat kokonaan.

Huudahdin kivusta ja hypähdin säikähdyksestä taaksepäin. Kun olin varma, etteivät ovet enää käy kimppuuni, livahdin nopeasti ulos pää kumarassa ja häpeällinen tunne mielessäni; "eihän kukaan vain nähnyt".

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Pääsin ajoissa töihin. Rannettani särki ja kipukohtaan nousi mustelma. Sain nopeasti asianmukaista hoitoa, kiitos If vakuutuksen ja lääkäriasema Mehiläisen.

Tosin tapahtuneesta on jo kulunut reilut kaksi viikkoa ja edelleen kärvistelen hermosäryn parissa. Magneettikuvien mukaan luu on saanut kovan osuman, mutta ei murtunut. Nivelkapselissa ja -siteessä on turvotusta, jotka edesauttavat hermosärkyä.

Olen tässä miettinyt, että mitä jos alakouluikäinen lapseni olisi saanut ranteeseensa samanlaisen iskun, minkälaisia vaurioita se olisi saanut kasvavassa luustossa aikaan? Entä vanhus, jolla ei välttämättä ole kattavaa vakuutusta tai ymmärrystä omista oikeuksistaan? Kuka heidän puoliaan pitäisi?

Kuljettajaa en syytä, koska viikkoa aikaisemmin istuin bussissa nro 6. Niin ikään Raision keskustassa itse omin silmin näin, kuinka kuljettajan piti miesvoimin aukaista keskiovet, jotta matka jälleen jatkui.

Olen uskaltautunut bussiin turmani jälkeenkin. En laskenut kuinka monta kertaa Turku-Raisio-välillä kuljettajan piti ohjata matkustajat etuoven kautta ulos, kun keskiovet eivät auenneet. Jälleen oli kyse linjasta nro 6.

Toivonkin, että Nobina Oy ottaa asian vakavasti ja tuo sähköbussit käyttöön vasta sitten, kun ne ovat toimintavarmoja. Enempää näitä tapaturmia ei tarvita.

Ihan kuin Föli olisi aavistanut sähköbusseista koituvat ongelmat. Bussin sisällä näyttötaulussa pyörii teksti "Oletko ajatellut, että bussin käyttö voi jännittää?"

Avoimesti voin nyt häpeilemättä tunnustaa – olen yksi jännittäjistä.

Tiina Pakarinen

Raisio

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Jeppe
Minulle on käynyt myös samoin.
Lapsena sain kokea ovien väliin jäämisen, kun kuski painoi ovet kiinni. Siinä pysyin ovien välissä kunnes kuski ja miesasiakas sai ovet auki ja minä läksin koulunpenkille. Oli siinä selittämistä kotona, että mistä ruhjeet olivat tulleet. Tämä siis tapahtui 80-luvulla. En silloin tiennyt, että ajoneuvon moottori vaikuttaa myös oviin?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
1350
Ehkäpä yksi pienimmistä huolenaiheista
YouTubesta kun hakee vaikkapa sanoilla ""Electric bus bursts into flames, sets nearby vehicles on fire in China", niin huomaat jumittuvien ovien olevan yksi pienin huolenaihe. Siinä ei montaa sekunnin kymmenystä ole aikaa pelastautua, että sikäli sama toimiiko ovet vai ei.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
T.S.
Toimintavarmuus
Tiina Pakarinen on aivan oikeassa, bussien tulisi olla toimintavarmoja.
Mutta miten se toimintavarmuus liittyy siihen että käyttövoimana on sähkö?

Siispä vähän muistelua.
Olin aika pitkään erinäisissä projekteissa pääkaupunkiseudulla. Ja kun oman auton käyttö ei ollut mielekästä niin käytin busseja ja metroa.
Olipa sitten oikein maailman johtavan valmistajan tekemä runko, dieselmoottorilla, ja siihen jonkin koritehtaan tekemä matalalattiakori.
Ja oli sitten talvi, kapeat kadut, paljon lunta ja korkeat lumivallit aivan kadun reunassa.
Ei ollut ihan onnistunut tuo ovikonstruktio ja mekanismit eivät oikein tykänneet siitä että nämä ovet joutuivat 'lumitöihin'.
Ja kun automaatio oli sellainen että bussi ei liiku mihinkään ellei ovi ole kunnolla kiinni niin siinäpä jäätiin pysäkille kun vioittunut ovimekanismi ei enää sulkenut ovea kunnolla. Kuski yritti varmaan parikymmentä kertaa kunnes ilmoitti että tähän nyt sitten jäätiin ja että hän tilaa hinauksen ja varabussin.
Itse en jäänyt odottelemaan kun oli niin vähän matkaa jäljellä, siirryin jalankulkijaksi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.