Lukijoilta

Saariston rengastien palvelutasoa on kehitettävä

Jonna Lankinen
Kirjoittajan mielestä Saariston rengastien palveluissa on runsaasti parantamisen varaa. Vaarallisin ongelma on pyöräteiden puuttuminen pyöräilijöille markkinoidulta reitiltä.
Kirjoittajan mielestä Saariston rengastien palveluissa on runsaasti parantamisen varaa. Vaarallisin ongelma on pyöräteiden puuttuminen pyöräilijöille markkinoidulta reitiltä.

Helteen hellimällä Saariston rengastiellä on tänä ja viime kesänä riittänyt matkailijoita (TS 28.7.). Eikä mikään ihme, sillä onhan Turunmaan saaristo ainutlaatuinen matkailukohde, erityisesti kesällä.

Voidaankin ennakoida, että tulevina vuosina matkailijoiden määrä saaristossa edelleen kasvaa, mutta tämä edellyttää myönteisiä kokemuksia alueen palvelutasosta.

Saarimökkimme sijaitsee Houtskarissa ja olemme vuodesta 2005 lähtien olleet Saariston rengastien käyttäjiä välillä Turku-Houtskari/Kivimo. Positiivisin muutos tänä aikana on ollut Parainen-Nauvo ja Korppoo-Houtskari -lauttojen uusiminen. Isommat lautat sujuvoittavat ja nopeuttavat merkittävästi liikennettä. Vuonna 2023 Nauvon ja Korppoon välille tuleva suurempi hybridilautta poistaa jäljellä olevan pullonkaulan.

Valitettavasti Saariston rengastien kehittäminen vastaamaan matkaajien tarpeita on jäänyt joiltakin osin tekemättä tai on menty jopa aikaisempaa huonompaan suuntaan.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Rengastietä markkinoidaan pyöräilijöille. Uskallan suositella sitä vain välille Turku-Parainen, sillä pyörätie ulottuu ainoastaan Paraisten lauttarantaan. Tämän jälkeen 80 km nopeusrajoitetulla tiellä ei pyöräilijöille ole käytössä edes pientä piennarta.

On todella pelottavaa katsoa pyöräilijöiden liikkumista mutkaisella ja mäkisellä tiellä yksin, ryhmissä ja usein lapset ”perävaunussa”.

Ymmärrän toki, ettei pyöräteiden rakentaminen ole ihan halpaa. Mutta onko tosiaan niin, ettei rahoitusta löydy Paraisten kaupungin lisäksi valtiolta?

Nykyiset jätehuollon järjestelyt ovat esimerkki heikentyneistä palveluista. Vielä 2010-luvun alussa esimerkiksi Houtskarissa ei ollut vaikeaa löytää jäteastioita, joihin polttokelpoisen jätteen voi pudottaa. Nyt nämä jäteastiat ovat poistuneet sekä matkailijoiden että kesäasukkaiden käytöstä.

Todella käsittämättömätöntä on, ettei Houtskarin Kittuisten lauttarannassa ole enää polttokelpoiselle jätteelle astiaa. Ei siis lauttarannassa, jossa kaikki saarelta pois matkustavat pysähtyvät odottamaan lauttaa Korppooseen. Nyt laajalla, lähes tyhjällä pysäköintialueella on isot keräyspisteet vain kartongille, lasille ja metallille. Polttokelpoisen jätteen lukollinen keräyspiste kesäasukkaille löytyy 17 kilometrin päästä Näsbystä.

Yksityisillä palveluntarjoajilla on oma tehtävänsä, mutta tässäkin julkiset toimijat voivat olla apuna palvelujen kehittämisessä.

Olen kysynyt asiaa useaan kertaan Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:n edustajalta, mutta en ole saanut perustelua asiantilaan.

Kuluvana vilkkaana matkailukesänä on herättänyt paljon närkästystä lauttayhtiö Finferriesin ylläpitämän Stella-lautan kahvila- ja lounaskeittopalvelun loppuminen 30 minuutin lauttamatkalta välillä Korppoo-Houtskari. Lähes 40 asiakaspaikkaa käsittävä hyvin varustettu kahvila on ollut suljettuna viime syksystä lähtien aiemman yrittäjän lopetettua toimintansa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

On epäilty, että syynä tähän on lauttayhtiön harjoittama vuokranmaksutaso. Joka tapauksessa tämä yhdistettynä huonosti hoidettuun wc-tilojen siisteystasoon ei anna hyvää kuvaa Saariston rengastien houkuttelevuudesta.

Vielä on todettava erityisesti Houtskarista löytyvien opastetaulujen surkea kunto. Ääriesimerkkinä on Laivaravintola Emman suuri sinivalkoinen taulu. Se kököttää tällä hetkellä repaleisena edelleen tien vieressä, vaikka ravintolan toiminta on loppunut jo vuosia sitten. Eipä anna kovin hyvää kuvaa Saariston rengastien julkisuuskuvasta.

Onkohan Houtskari Paraisten kaupungin viranomaisten ja päättäjien mielestä pahainen periferia, josta ei tarvitse pitää huolta?

Haluankin tällä kirjoituksellani tuoda huolen Saariston rengastien palvelutasosta. Yksityisillä palveluntarjoajilla on oma tehtävänsä, mutta tässäkin julkiset toimijat voivat olla apuna palvelujen kehittämisessä.

Pyöräteiden puuttumista lukuunottamatta julkisten toimijoiden melko pienillä parannuksilla saataisiin ainutlaatuisesta saaristostamme entistä vetovoimaisempi kohde niin kotimaisille kuin ulkomaisillekin matkailijoille!

Tuomas Mikkola

filosofian maisteri

(sd)

Turku

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vanhimmat ensin
Vastaa
credo
Miten on ?
Kaikki kirjoituksessa mainitut " puutteet " ovat maininnan arvoisia. Ja valitettavasti ei vain tänä päivänä ilmenneitä, jolloin voi kysyä: miksi vielä tänä päivänä. Epäselvää on se miten asia on ollut esillä eri instanssien, joista kirjoituksessakin mainitaan muutamia, agendalla.Instanssien joissa on myös poliittista vaikuttamista ja valtaa. Mukaan lukien V-S liitto ja Saaristoasian neuvottelukunta. Puhumatta kansanedustajistamme. Ovatko edes tietoisia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Angus
Kuulostaapa ankealta
Itse olen kiertänyt reitin vain kerran ajat sitten, taitaa tulla parikymmentä vuotta. Kuulostaa siltä, että reitti ei ole kehittynyt oikeastaan mitenkään - paitsi mainonnan osalta, jota olen nähnyt yhä enemmän. Sääli, sillä reitti on tosi hieno maisemien, luonnon ja atmosfäärin puolesta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Lokki
Rengastie on pitkä
Turvallisten pyöräteiden puute koskee myös Naantalin alueen rengasteitä. Vaikka tosin siellä tullaan tekemään pieniä parannuksia, ei ongelmaa niillä pelkästään ratkaista. Uudet liikennemerkki-opasteet olivat hyvä alku mutta nähtävyyksiin ja palveluihin liittyvät opasteet loistavat poissaolollaan. Ne olisivat pieni mutta tärkeä asia sekä pyöräilijöille, että palveluiden järjestäjille. Ehkäpä niiden vaikutusta ja potentiaalia ei osata nähdä esim läpiajokuntien työpaikkojen ja verotulojen kannalta. Se merkitys on suuri kun matkailijoita liikkuu rengastiellä vuosittain parisenkymmentätuhatta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.