Lukijoilta

Keskustelua autojen sähköistämisen ongelmista tukahdutetaan

Jane Iltanen
Pohdinta kiinteistöjen sähköverkkojen vahvistamisesta, sen seurauksista ja kulujen kasvusta on kirjoittajan mielestä tukahdutettu sähköautokeskustelussa.
Pohdinta kiinteistöjen sähköverkkojen vahvistamisesta, sen seurauksista ja kulujen kasvusta on kirjoittajan mielestä tukahdutettu sähköautokeskustelussa.

Euroopan komissio ajaa henkilöautoilun sähköistämistä kuin käärmettä pyssyyn. Suomen itselleen asettamat tavoitteet edellyttäisivät useiden satojen tuhansien ladattavien hybridien ja täyssähköautojen lisäystä vuoteen 2030 mennessä. Tämäkin olisi vasta pieni murto-osa koko henkilöautokannasta, jonka nykyiseen uudistumisvauhtiin ja keskihintaan verrattuna tavoite vaatisi suomalaisilta useiden miljardien ylimääräistä investointia. Rahaa, joka olisi muusta kulutuksesta pois, rahaa, jota valtaosalla suomalaisista ei vain ole.

Lisäksi sähköautoilun todellinen yleistyminen vaatisi valtavan määrän latauspisteitä koteihin, työ- ja liikepaikoille sekä vähintään päätieverkon varteen. Kyse ei ole sähkön kulutuksesta, vaan paikallisesta yhtäaikaisen lataustehon tarpeesta.

Itseään vastuullisena pitävä media johtaa kansalaisia tietoisesti harhaan latauspisteiden tehontarpeen vaikutuksesta pienjänniteverkkoon muuntajineen ja siten sähköautoilun kustannuksiin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Hämeen Sanomat kirjoitti vasta nyt (17.7.2021), miten kauppojen pitäisi moninkertaistaa sähköliittymänsä ja sähköverkkonsa, jos sähköautoja aiotaan ladata pysäköintipaikoilla merkittävissä määrin. Jutun mukaan kiinteistöjen sähköverkkojen vahvistaminen, sen seuraukset ja kulujen kasvu on sivuutettu lähes täysin sähköautokeskustelussa.

Aihetta ei ole sivuutettu, vaan se tukahdutetaan. Jokainen suorittavan tason sähköammattilainen tietää, mistä puhutaan, mutta ongelmasta puhujat vaietaan tai lytätään hiljaisiksi.

Puhuin aiheesta eduskunnassa jo 6.10.2020 sähköajoneuvojen latauspisteitä koskeneen lakiesityksen yhteydessä, kuuroille korville ja tyhjille silmille.

Euroopan komissio vaatii ilmastopaketissaan, että pääteille tulee rakentaa latauspisteitä 60 kilometrin välein, mutta ei sano, millaisia.

Sähkönkäyttötekniikan professori Juha Pyrhönen Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta laski Ilta-Sanomien 16.7.2021 jutussa, että sähköautoilun yleistyessä pikalatureita tarvitaan 22 kertaa niin paljon kuin Suomessa on nykyisin polttoainepumppuja. Joten jos liikenneasemalla on vaikka neljä pumppua, vastaavan palvelutason pikalatausasemalla tulisi olla luokkaa 90 latauspistettä. Se tarkoittaa helposti 4,5–6 megawatin sähköliittymää.

Jokainen suorittavan tason sähkö­ammattilainen tietää, mistä puhutaan, mutta ongelmasta puhujat vaietaan tai lytätään hiljaisiksi.

Sama ongelma koskee esimerkiksi taloyhtiöitä. Merkittävä määrä latauspisteitä kasvattaa kiinteistön tehontarpeen helposti yli kaksinkertaiseksi, jos kaikki autot halutaan ehtiä lataamaan yön aikana.

Nyt se vielä onnistuu, mutta kun taajama-alueilla valtaosa kiinteistöistä alkaa rakennella latauspisteitä, vetelevät jakeluyhtiöt pian uusia 20 000 voltin keskijännitejohtoja sähköasemilta asti ja lisäävät tai kasvattavat jakelumuuntamoita merkittävästi. Se ei ole halpaa lystiä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tämän kaiken maksavat kuluttajat perus- ja siirtomaksuissaan, ja pikalataus liikenneasemalla tulee maksamaan jotain aivan muuta kuin mitä sähkö maksaa.

Kun yhtälöön lisätään se, että tuulisähkön lisääntyvä osuus lisää sähköverkon kuormituksen säätelytarvetta ennennäkemättömällä tavalla, maksavat kuluttajat pian hunajaa pelkästään jo siitä, että voivat saada haluamansa tehon haluamanaan aikana.

Kun nämä ongelmat alkavat tosissaan vaikuttaa, ajaa autoilun sähköistäminen päin seinää.

Lopuksi ajatus poikkeusoloihin. Neste- ja kaasumaisia polttoaineita voidaan varastoida ja varmistaa liikenne kriisitilanteessakin. Haluatteko elää yhteiskunnassa, jossa jos luonto, vihollinen tai hallitus vetää töpselin seinästä, kukaan ei aja minnekään?

Lulu Ranne

kansanedustaja (ps)

Perussuomalaisten eduskuntaryhmän 2. varapuheenjohtaja

diplomi-insinööri

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (26)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Roadrunner
Miksi vain sähkö?
Vaihtoehtona Vety ja sähkö hybridit sekä myös kaasuauto vaihtoehdot. Muuntaminen nykyautot kaasuautoiksi olisi erittäin edullista sekä vaivatonta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ari Hyvönen
Vast: Miksi vain sähkö?
Miksi muuttaa? Kaikkein edullisin ja luontoystävällisin ja käyttäjille toimivin on nykyinen polttomoottori.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Miksi vain sähkö?
Lataushybridi on varsin fiksu ja toimiva ratkaisu.

Täyssähköautot aiheuttaisi nopeasti yleistyessään, varmasti ongelmia. Ja se määrä mitä tarvii louhia litiumia ja muita akkumetalleja, on valtava.

Ylipäätään jos kaikki vanhat autot pitäisi vaihtaa kerralla uusiin, autojen valmistuksesta aiheutuisi niin suuri määrä hiilidioksidia sekä muita saasteita, että vaikutukset voisivat olla dramaattisia. Saati sitten vaikutukset niille maiden talouksille, joissa autoja ei valmisteta.

On täysin selvää, että jos sähköautoihin siirrytään, sen tulee tapahtua samaa vauhtia kuin uusia autoja muutenkin ostetaan. Ei kiihdyttämällä uusien autojen hankkimista, vanhoja käyttökelpoisia romuttamalla.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
S.F.
Oma yhtiö hoitamaan lataus
"Keskustelua autojen sähköistämisen ongelmista tukahdutetaan"
- tässä mennään selvästikin nyt ideologia edellä ja silloin järki ja rationaalisuus ovat yleensä ensimmäisiä, jotka saavat väistyä. Mielestäni asuntoyhtiöiden tehtäviin ei kuulu "bensa"-asematoiminta. Jos sähköautoja halutaan ladata taloyhtiön parkkipaikoilla, sen hoitamiseen pitäisi perustaa ihan oma yhtiö. Tällöin autottomien ei tarvitsisi osallistua toiminnan rahoittamiseen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Uudet_viestini
Vast: Oma yhtiö hoitamaan lataus
@S.F. osallistuuhan kaikki myös YLE:n rahoittamiseen vaikka ei olisi telkkaria ollenkaan.

Jonkin aikaa sitten ostin autovanhuksen minkä laitan ensi talvena kuntoon, ei ole yhtään mitään tietokoneita, diisseliä tankkiin niin kauan kuin sitä saa. Löytyy myös toimiva bensakone missä voi poltella pienin muutoksin kaikenlaista palavaa.

Uutta autoa ja varsinkaan sähköautoa en tule ikinä ostamaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Naapuri
Vast: Oma yhtiö hoitamaan lataus
Eli sähkö- ja vesihuoltojärjestelmän rinnalle käytännössä joka taloyhtiöön vielä markkinavoimin toimiva latausjärjestelmä? Ei tuo taitaisi tehdä kokonaisuutta ainakaan yksinkertaisemmaksi. Olen kyllä siitä samaa mieltä, että muutaman sähköauton omistajan takia ei voi laittaa taloyhtiötä = asukkaita maksamaan kalliita, tehokkaita latausjärjestelmiä. Vettä ja normaalia sähköä sentään tarvitsevat kaikki.

Mitäköhän tarkoitat sillä että, JOS sähköautoja halutaan ladata taloyhtiön parkkipaikoilla? Eikö se sentään ole se luonnollisin vaihtoehto arjen toimivuuden kannalta. Siellähän se auto eniten seisoo. Toki, jos lataus jossain vaiheessa onnistuu kymmenessä minuutissa, voisi sen tehdä myös huoltoasemaa vastaavalla latauspisteellä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Oma yhtiö hoitamaan lataus
Helppo juttu, taloyhtiö voi ottaa erillisen lainan sähköautoliittymiä varten. Ne, jotka tarvitsevat latauspaikkaa, maksavat lainanhoitovastikkeet. Kun käyttäjien määrä kasvaa, hinnat laskevat. Kiireisimmät sähköautoilijat maksavat hiukan enemmän vaan sitten.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Oma yhtiö hoitamaan lataus
Jos taloyhtiössä ylipäätään on parkkipaikkoja, ja niitähän tietysti on, maksavat myös autottomat niistä. Ovat maksaneet niiden rakentamisen ja maksavat niiden kunnossapidon. Eikö siis pitäisi perustaa oma yhtiö myös hoitamaan niitä parkkipaikkoja? Ja uusissa taloyhtiöissä oma yhtiö rakentaisi ja myisi tai vuokraisi autohallipaikat. Ehkäpä vielä hissiyhtiö, jonka kuluihin asukkaat osallistuvat asuinkerroksen mukaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: Oma yhtiö hoitamaan lataus
Ja oma yhtiö hissille, pyöräsuojalle, pihan leikkipaikoille jne...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Oma yhtiö hoitamaan lataus
Omassa taloyhtiössäni kaikki parkkipaikat ovat maksullisia. Autotallista veloitetaan kuukaudessa toki melko vähän, eli noin 1/6 alueen todellisesta neliövuokrasta. Toki mukaan ei tule vessaa, suihkua eikä keittiötä eli oikeasti veloitus on ehkä 1/3 siitä, mitä vapailla markkinoilla pitäisi maksaa.

Sähköautojen lataus toimii samalla tavalla, eli käyttäjät maksavat taloyhtiölle. Omakustannushintaan toki joten se selittänee myös tuon autotallin kustannuksen kun se suhteutetaan asunnoista perittäviin vastikkeisiin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
anju
mistä sähköä?
Onko kukaan sähköauto väkisin markkinoille päättäjistä ajatellut että mistä se tulevaisuuden sähkö otetaan. Tälläkin hetkellä sähköa tuodaan rajan yli.Entäs silloin kun Suomalaisilla on suurimmalla osalla jo sähköllä toimiva auto? l Ladataanko maanantaina rekisterinumeron viimeisen numeron parittoman numeron autot ja tiistaina parilliset numerot ja sitä rataa? Miksei esim. kaasuautoja kehitellä sen enempää, sehän olisi myös hyvä ratkaisu ilmastolle tai vetyauto ? Onko se sähkö kaiken ratkaisu tässä maailmassa, vai huomataanko 10 vuoden päästä että pieleen meni.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: mistä sähköä?
Jep, jossain se sähkökin pitää tuottaa. Sähkön siirtoon kuluu energiaa häviöihin ja samoin akun latauksessa menee häviöihin energiaa hukkaan. Ei se sähkl yksinään autuaaksi tee.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: mistä sähköä?
Sähkö Suomessa riittäisi jo nyt vaikka kaikki autot sähköstettäisiin yhdessä yössä. Ongelmana ovat änkyrät joiden mielestä sähköautoissa on niin paljon ongelmia että kenenkään ei kannata hankkia latauspisteitä mihinkään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sivustaseuraaja
Eikähän se tähän lopu
Jo olemassaolevien ja jokaiselle tarpeellisten järjestelmien lisäksi yhden gigan laajakaista (uinuvia muistoja Vanhasesta) joka torppaan (joka sekin lisää sähkön kulutusta) + miljoonan auton latausmahdollisuus, niin ei valoisalta näytä pienen tulevaisuus.. Onneksi en (luultavasti) elä niin kauan, että pääsisin näkemään tuon riemun.

Mutta hyviä mietintöjä sinänsä. Samasta kirjoitin jo ainakin vuosi sitten. Suuuresti epäilen, että olemassa olevat ”pylväät” ja niiden välissä olevat johtimet eivät tule kestämään tarvittavaa kuormitusta. Eikä ne maahan upotetutkaan.

Suomen sähköinfraa on suuressa määrin rakennettu 60-luvulta lähtien, sen ajan mitoituksella + rapiat päälle. Kotipuolessakin vedettiin ”jumalattomat” sähkölinjat silloin. Nyt yksinomaan teollisuuden tarpeiden vuoksi uusia linjoja on vedetty niin ilmaan, kuin maahankin noin kerran kymmenessä vuodessa. Eli viisi kertaa lisää.

S.F.:än ehdottama ”Oma yhtiö hoitamaan lataus” on minustakin järkevä ehdotus, koska kyllä Caruna hoitaa sen että jo infran vahvistamisesta joudumme me kaikki maksamaan.
Maksakoon se, joka käyttääkin. Ei minullekaan rakennettaisi omaa bensapumppua.

Hanukas: Niitä, joilla ei Suomessa ole telkkaria – tai katso Ylen ohjelmia koskaan jonkun vempaimen kautta, on niin häviävän pieni määrä, että katson Yleveron olevan oikeutetua. Se on sitten kokonaan toinen asia kuinka hyvin Yle hoitaa julkisen palvelun velvoitteen.
Vaikuttaa, että Twitter (jota itse en seuraa) hoitaa nykyisin sen toiminnan.

Anju: Rakennetaan lisää ”vihreitä” ydinvoimaloita joka niemen nokkaan à la Olkiluoto 3. Tai pieniä modulaarisia ydinreaktoreita, oma joka kylään….
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Olli Haapanen
Vast: Eikähän se tähän lopu
VTT:n tutkija ampuu nämä epäilyt alas Moottori -lehden jutussa:

"Jos kaikki henkilöautot olisivat taikaiskusta sähköautoja, kasvaisi normaali keskimääräinen sähkönkulutus Paakkisen mukaan noin kymmenisen prosenttia.

– Se ei olisi mikään ongelma, Suomessa on hyvin vahva ja koeteltu sähkönjakelujärjestelmä, siirtoverkot kestävät hyvin, ainoa haaste voisivat paikallisesti olla kohteet, joissa olisi suurteholatauskeskittymiä, mutta nekin haasteet ovat hyvällä suunnittelulla ja toteutuksella järjestettävissä, Paakkinen pohtii.

Ja kun autot eivät muutu taikaiskusta yhdessä yössä sähköisiksi, tarkoittaa se toiminta-aikaa latausverkoston tihentämiselle ja energiaomavaraisuuden kasvattamiselle.

– Esimerkiksi tuulivoimaa on tulossa lisää, joka osaltaan kasvattaa kotimaista energiatuotantoa."

Lähde: https://moottori.fi/liikenne/jutut/vtt-koko-autokanta-voisi-sahkoistya-huomiseksi-sahkoa-riittaa/
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Eikähän se tähän lopu
Kyllä se näin menee. Autoilun osuus Suomen energiankulutuksesta on vain 17%. Noin puolet käyttää teollisuus, jolla tuotetaan ihmisille tavaraa kulutettavaksi. Neljäsosa menee lämmitykseen. Ei se sähköverkon kuorma kasvaisi nykyisestä kuin noin 20%, jos kaikki autot kulkisivat sähköllä. Ei mahdoton juttu.

Mutta uusien sähköautojen tuottaminen kerralla kaikille veisi energiaa ja luonnonvaroja valtavasti.

Taloyhtiöiden liittymät kuitenkin vaatii uusimista. Omakotitaloissa ei mitään ongelmaa, itselläni tulee 15 kW tehoinen liittymä, jolla lataa kyllä auton jos haluaisi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää