Lukijoilta

Kaukonäköisyyttä Itäharjun kaavoitukseen – ei laiteta Puhallintehdasta lihoiksi

Jane Iltanen
Arkkitehti Woldemar Baeckmanin Itäharjulle sunnittelemaa Turun puhallintehtaan vanhinta osaa ei tule kirjoittajan mielestä purkaa, vaan se voisi olla uuden alueen historiallinen sydän.
Arkkitehti Woldemar Baeckmanin Itäharjulle sunnittelemaa Turun puhallintehtaan vanhinta osaa ei tule kirjoittajan mielestä purkaa, vaan se voisi olla uuden alueen historiallinen sydän.

Turun Itäharju on yksi keskeisiä uudisrakentamisen painopistealueita 2020-luvulla. On kaikilla tavoin ymmärrettävää, että uuden asuntotuotannon paine kohdistuu Itäharjulle, joka on viimeinen melko lähellä keskustaa sijaitseva hiljenevä pienteollisuusalue.

Itäharjun tulevaisuuskuvassa on elävän kaupunkikuvan ja rakennusperinnön näkökulmasta toivomisen varaa. Tällä hetkellä polttavin uhka liittyy valmisteilla olevaan asemakaavaan, jossa uudisrakentamisen tieltä ollaan tuhoamassa arkkitehti Woldemar Baeckmanin suunnittelemaa Turun puhallintehtaan rakennuskokonaisuuden vanhinta osaa.

Puhallintehtaan vanhin osa on rakennettu 1950-luvulla, ja sen vaikuttava sisätila yläikkunoineen ansaitsisi tulla säilytetyksi. Rakennus on muun muassa Turun museokeskuksen lausunnossa määritelty arvokohteeksi, eikä siinä kaikki. Olisi sekä ilmastopolitiikan että alueen kerroksellisuuden näkökulmasta perusteltua säästää 1900-luvun kenties merkittävimmän teollisuuden rakennuksia suunnitelleen arkkitehdin tuotos jälkipolville.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Myös uudet alueet kaipaavat muutakin kuin asuntotuotantoa. Entinen teollisuusrakennus voi toimia historiallisena vetovoimatekijänä, ja tämä on tullut todistetusti esiin esimerkiksi Aurajokirannan teollisuuskiinteistöjen kohdalla. Niissä toimii nykyään ravintoloita, taideoppilaitoksia, Arkenissa Åbo Akademi, ja osa on pitkin jokirantaa muutettu asunnoiksi.

On niin ikään selvää, että historiallisten kohteiden säästäminen on kiinteistökehittäjienkin etu. Tästä on lukuisia esimerkkejä meiltä ja ulkomailta. Historialliset rakennukset luovat identiteettiä alueelle ja ne lisäävät alueen houkuttelevuutta ja elinvoimaa.

Puhallintehtaan vanhin osa on rakennettu 1950-luvulla, ja sen vaikuttava sisätila yläikkunoineen ansaitsisi tulla säilytetyksi.

Turun keskustaa ympäröivien teollisuusalueiden kaavoituksen kanssa ei ole enää varaa sortua lyhytnäköisiin virheisiin. On aikalaisperspektiivissä jossain määrin ymmärrettävää, että 1960-luvun alussa tuhottiin satavuotias Auran sokeritehtaan punatiilinen kortteli ilman julkista keskustelua.

Nykyään se olisi varmasti kunnostettu, sillä kysymyksessä oli Suomen ensimmäinen teollisuusrakennuksiksi alkuaan suunniteltu kokonaisuus. Vaikuttaviin tiloihin olisi tänä päivänä voitu sijoittaa hyvin monenlaisia toimintoja asunnoista puolijulkisiin tai julkisiin tiloihin.

Nyt, 2020-luvulla, katse olisi syytä kääntää 1900-luvun modernismiin. Sitä tullaan kaipaamaan myös teollisuuskiinteistöjen osalta pian yhtä paljon kuin puoli vuosisataa sitten hävitettyjä punatiilisiä teollisuuden alkuajan monumentteja.

Sodanjälkeisen teollisuusarkkitehtuurin kohteista Turussa puhallintehtaan vanhin osa on tällä hetkellä kiireellisin arvokohde. Sen uudelleenkäytön mahdollisuudet tulisi selvittää perinpohjaisesti ennen hätiköityjä purkupäätöksiä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Arkkitehti Woldemar Baeckmanin kädenjälki näkyy vahvasti etenkin Piispankadun alueella ja monissa muissa rakennuksissa Turun keskustassa ja Helsingissä. Nyt ei ole oikea aika laittaa lihoiksi hänen Itäharjulle suunnittelemaa Turun puhallintehtaan rakennusta. Se soveltuisi monenlaiseen julkiseen käyttöön ja voisi olla uuden alueen historiallinen sydän.

Panu Savolainen

Arkkitehtuurin historian ja restauroinnin apulaisprofessori

Aalto-yliopisto

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (10)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Suvi Lahtonen
Juuri näin
Nyt on tosiaan tuhannen taalan paikka luoda historiallinen jatkumo uudelle asuin-, työpaikka- ja kampusalueelle. Savolaisen ehdotus on tärkeä. Nopeasti vanhalta näyttävät legotalot kaipaavat rinnalleen ajallista tekstuuria, joka on myös aidon urbanismin tunnusmerkki.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Juuri näin
Jos siellä alueella on tarvetta matalalle rakennukselle jossa on iso avoin tila niin sitten tuon voi säilyttää ja ottaa se sopivaan käyttöön. Sen sijaan jos tuo halutaan säilyttää vain säilyttämisen vuoksi niin tuon kopio voidaan rakentaa vaikka Saramäkeen jossa ihmiset voivat sitä käydä sitten ihailemassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Leif Michaelsson
Kaupunki ei parane purkamalla
Mitä keskemmälle kaupunkia mennään, sitä vähemmän purkaminen kannattaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
K_P
Hyvät perustelut!
Kiitos hyvistä perusteluista. Samaa mieltä olen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Samppa
Alueen liikennejärjestelyt
Kupittaan alue rakennettiin tiiviisti ja täyteen huomioimatta liikenteen tarpeita.
Itäharjun saneerauksen yhteydessä ei saa tehdä samaa virhettä.
Kannattaisi vakavasti jakaa Kupittaan-Itäharjun alueelle tulevaa liikennettä pois ruutukaava-alueelta. Yksi vaan ei ainoa keino olisi avata yhteys Hirvensalon suunnalta Vähä-Heikkiläntien kautta Kurjenmäen läpi Hippoksentien kautta Kupittaan-TYKS:in alueelle ja Sammonpuiston läpi Kalevantielle.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Leif Michaelsson
Vast: Alueen liikennejärjestelyt
Tasa-arvoinen jne Turku syrjii autolla kulkevia ihmisiä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Alueen liikennejärjestelyt
Pyh. Tähän mennessä kaikki, eli ihan kaikki liikenneratkaisut Turussa on tehty autoilun edistämiseksi. Jopa jokirannan läntisen puolen pihakadut on tehty autoilun sujuvoittamiseksi koska jalankulku ja pyöräily on nyt ohjattu Linnankadulta sinne jossa ovat poissa autoilun tieltä. Tästä suurin todiste on se, että Linnankadulle ei suostuta edes harkitsemaan pyöräteitä vaikka rantakadun pyöräilystä valitetaan jatkuvasti. Linnankadulla se pyöräily kun haittaisi Autoilua.

Eli Turku toki 'syrjii' autoilijoita mutta kyseessä on positiivinen syrjintä, eli autoilijat ovat tasa-arvoisempia kuin muut.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: Alueen liikennejärjestelyt
Aika isolla rahalla tehdään Vasaramäkeen ihan polkupyörille katua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Alueen liikennejärjestelyt
Jopa minäkin ymmärrän sen verran, että yksi pyöräilykatu Turun kokoisessa kaupungissa - ja sekin vasta vuonna 2021 - ei ihan vastaa panostuksia autoliikenteeseen...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Alueen liikennejärjestelyt
Ei tehdä. Iso raha menee kadun alla olevan kaupunki-infran korjaukseen. Pyöräilijöille siihen oltaisiin saatu katu muutamalla liikennemerkillä jotka asennuksineen maksavat reilusti alle satasen kappale.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.