Lukijoilta

Sataman rata on tarpeellinen

Turun Sanomat uutisoi 21.7. Linnanniemen alueen suunnitelman ja junaradan ristiriidasta. Ideakilpailussa junarataa ei otettu huomioon ollenkaan, kun oletettiin junayhteyden toteutuvan pohjoispuolelta. Nyt pohjoispuolen rata on jo purettu tai puretaan, kun todettiin korjauksen tai uudelleen rakentamisen tulevan kalliiksi.

Nyt kyseenalaistetaan myös nykyisen matkustajajunaradan tarpeellisuutta. Ei voi muuta kuin ihmetellä, että eikö seudullisen ja maakunnallisen sujuvan joukkoliikenteen kokonaissuunnittelulla ja kehittämisellä ole mitään merkitystä? Lähijunaliikenteestä ei ole päätöksiä, mutta sekin tulisi ottaa huomioon sataman joukkoliikenteen suunnitelmissa.

Jos sataman rata lyhennetään nykyisestä, niin on takuuvarmaa, että matkustajien määrä vähenee ja voidaan todeta, että rata ei ole tarpeellinen. Monella laivamatkustajalla on laukku, jota ei tee mieli kantaa tai vetää perässä montaa sataa metriä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Se ei myöskään houkuttele, jos joutuu vaihtamaan rautatieasemalla tai tulevassa matkakeskuksessa junasta bussiin tai raitiovaunuun ja laivalta tullessa toisinpäin. Silloin moni toteaa joukkoliikenteen hankaluuden ja valitsee kotipihalta henkilöauton, jolla ajaa satamaan parkkiin.

Ei ole pelkästään vetovoimatekijä, että junalla pääsee suoraan satamaan, vaan se on myös osa sujuvaa ja houkuttelevaa matkustamista joukkoliikenteellä. Rata myös parantaa Linnanniemen asukkaiden hyvinvointia, kun junalla pääsee suoraan matkalle. Rata voisi palvella muitakin kuin laivamatkustajia, kun alueelle on suunniteltu historian ja tulevaisuuden museo.

Kritisoinnin lisäksi tarvitsee olla myös ratkaisuja. Voisiko radan linjauksen muuttaa niin, että rakennetaan uutta rataa satamakadun ja Linnankadun vierustaa pitkin sataman uudelle terminaalille? Silloin jäisi myös Linnankadun tasoristeys pois, kun radan voisi purkaa. Radan uusi linjaus ja sataman juna-asema tulisi Linnanniemen asuinalueen ja satama-alueen väliin.

Marko Heimonen

(kesk)

Kaarina

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (10)

Vanhimmat ensin
Vastaa
S.F.
Järjetöntä kaupunkisuunnittelua
"Sataman rata on tarpeellinen"
- samaa mieltä. Tässä on taas ihastellen katsottu vain utopistisia havainnekuvia miettimättä lainkaan, mitä vaikutuksia niillä on. Turusta purettiin jo kerran raiteet, joten samaa pähkähullua virhettä ei kannattaisi tehdä uudelleen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hermes
Vast: Järjetöntä kaupunkisuunnittelua
Kyse on lisäksi nopeiden junayhteyksien toimivuudesta niin eurooppalaisen ScanMed-yhteyden kuin Suomen sisäisten rataverkostojen toiminnasta Turun sataman kautta Länsi-Eurooppaan/-sta.

On idioottimaista tarkastella sataman henkilöjunaliikennennettä vain VR-monopolin näkökulmasta, kun toivottavaa on että Tunninjunan myötä esim. DB avaa liikenteen Hampurin ja Pietarin välillä missä junanvaihto tapahtuu Turussa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
K.K.
Kaarinalaiset huolehtikoot vaan omista asioistaan
Kaarinassa asuvat ja Kaarinan kassaan veronsa maksavat huolehtikoot vain Kaarinan asioista, sillä teillä ei ole mitään sananvaltaa siihen mitä Turussa tehdään.

Turkulaiset päättävät meneekö täällä lähijuna, raitiotie, tai bussi jostakin johonkin, koska he sen myös maksavat. Sivusta on aivan turha tulla huutelemaan ohjeita, jos on veropakolaiseksi ympäryskuntiin kerran muuttanut.

Joten vastaisuudessakin on syy pitää suu kiinni, jollei osallistu kustannuksiin. Meihin Turussa ei teidän huuteluunne vaikuta millään tavalla.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Kaarinalaiset huolehtikoot vaan omista asioistaan
Ohoh, mistä päin nyt tuulee – vai tuliko herättyä väärällä jalalla?
Turkulaiset saavat rakentaa minkälaisia Logomosiltoja tai Funikulaareja tahansa aivan rauhassa, kunhan eivät työnnä omia vuokra-asuntoja naapurikuntiin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aimäävai?
Vast: Kaarinalaiset huolehtikoot vaan omista asioistaan
@ Sivustaseuraaja
"Turkulaiset saavat rakentaa minkälaisia Logomosiltoja tai Funikulaareja tahansa aivan rauhassa, kunhan eivät työnnä omia vuokra-asuntoja naapurikuntiin."

No tähän ei kaltaiseni uusturkulainen voi vastata muutoin kuin siteeraamalla Simo Salmisen esittämää legendaarista laulua "Raikulipoika":

"Ja meidän kylän liikat ne sanooki,
että tuolla pojjalla se ei oo rahasta kiinni.
Sattuu toisilla ollee millä mällätä ja toisilla
se on rahasta kiinni, juu."
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Simpson
Kaikki apu tarpeen
Kyllä kaikki mielipiteet turkulaisten asioihin on ihan tarpeen sen verran kalliiksi veronmaksajille on tullut nämä omien päättäjien kohellus. Täällä ei vielä osata oikeaa toimintamallia, että ensin päätetään mitä ollaan tekemässä sitten suunnitellaan ja suunnitelma hyväksytään ja vasta sitten kaivinkoneet kuoppaa kaivamaan. Turussa malli on jossa hallitus päättää ja rupeaa tekemään ilman selvää suunnitelmaa ja kun esitys viedään valtuustoon ollaan mallissa "pakko se on loppuun tehdä maksoi mitä maksoi, mutta tästä pitää ottaa opiksi" tai "Nyt aikataulut eivät enää anna mahdollisuutta kuin tämän yhden esityksen hyväksymiselle". Tahallaan tai kyvyttömyyttään.
Arvoisat päättäjät, tämä on häpeällistä .
Satama-alueen rakentaminen varsinkin asumisen suhteen vähän ihmetyttää. Ainakin Vihreiden ja muiden ilmastokiihkoilijoiden osalta, kun ennustetaan merivesien huomattavaa nousua. Syysmyrskyillä jo kanavaniemi lainehtii. Kun vesi tästä alkaa nousta on edessä suuret pengerrystyöt jos sekään auttaa . Esimerkkiä voi katsella Saksasta viime viikolta. Pitäisikö ainakin suunnitella rakennukset siten, että ne sietävät veden nousun ja kulkutiet voidaan muuttaa kanaviksi, siinäpä matkailuvaltti, Pohjolan venetsia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jokke J
Raitsikan raitet satamaan
Satamaan ei ole mitään järkeä niin taloudellisesti kuin maankäytöllisesti rakentaa kuin yhdet raiteet ja ne ovat raitsikan.

Raitsikka tulee keräämään pitkänmatkalaiset samalta laiturilta, jonne he niin bussista kuin junastakin astuvat ulos. Samalla kun raitsikka vie turkulaiset tehokkaasti Logomoon, laivaterminaaliin ja palvelee uuden sataman alueen massiivisten kerrostaloalueiden asukkaita.

Kaarinalainenkin tietää, että Turku kasvaa nyt ja jatkossa tiiviinä ja korkeana. Tätä kehitystä raitsikka vielä tehostaa keräämällä alueen investointeja raitiotien varrelle, eikä kehyskuntiin. Tämä on kirjoituksen ydin ja pelko.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Raitsikan raitet satamaan
Satamaan ei ole mitään järkeä purkaa yhdet raiteet ja rakentaa toiset tilalle.

Siltä kyllä vaikuttaa, että yksi tärkeä syy haluun purkaa junaraiteet on, että löytyisi paremmat perusteet ratikalle. Minkä verran siinäkin sitten on järkeä...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jokke J
Vast: Raitsikan raitet satamaan
Angus:Järki on siinä, ettei Turulla ole varaa olla investoimatta raitiotiehen. Satama on siinä kokonaisuudessa vain yksi palanen.

Kuten järkevää onkin, kaupungilla näyttää olevan selvät suunnitelmat raitiotielle koko sen suunnitellulle pituudelle: Kaupungin Varissuon vuokratalojen vetovoiman parantaminen, Kupittaan ja Itäharjun alueen kehitys kaupungin kärkihankkeena, tuleva matkakeskus lähi- ja pitkämatkalaisten yhdistäjänä, Logomon sillan pysäkki tulevalle ratapihan areenalle/alueelle ja lopuksi vielä sataman alue sekä tuleva yhdistetty laivaterminaali.

Raitiotie yhdistää nämä kaikki alueet ja kulkee läpi kaupungin tuoden varmuuden muillekin investoida Turkuun kun voi olla varma, ettei mikä tahansa valtuusto pääse muuttamaan bussilinjaa miten haluaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jokke J
Vast: Raitsikan raitet satamaan
Miten pääsikin unohtumaan aiemmasta viestistäni se tärkein kehityskohde raitiotien matkalta: Keskusta ja jokiranta. Massojen tehokas siirto kuluttamaan keskustan yitysten ulottuville ja jokirantaan viihtymään on ensiarvoisen tärkeää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.