Sataman rata on tarpeellinen
Turun Sanomat uutisoi 21.7. Linnanniemen alueen suunnitelman ja junaradan ristiriidasta. Ideakilpailussa junarataa ei otettu huomioon ollenkaan, kun oletettiin junayhteyden toteutuvan pohjoispuolelta. Nyt pohjoispuolen rata on jo purettu tai puretaan, kun todettiin korjauksen tai uudelleen rakentamisen tulevan kalliiksi.
Nyt kyseenalaistetaan myös nykyisen matkustajajunaradan tarpeellisuutta. Ei voi muuta kuin ihmetellä, että eikö seudullisen ja maakunnallisen sujuvan joukkoliikenteen kokonaissuunnittelulla ja kehittämisellä ole mitään merkitystä? Lähijunaliikenteestä ei ole päätöksiä, mutta sekin tulisi ottaa huomioon sataman joukkoliikenteen suunnitelmissa.
Jos sataman rata lyhennetään nykyisestä, niin on takuuvarmaa, että matkustajien määrä vähenee ja voidaan todeta, että rata ei ole tarpeellinen. Monella laivamatkustajalla on laukku, jota ei tee mieli kantaa tai vetää perässä montaa sataa metriä.
Se ei myöskään houkuttele, jos joutuu vaihtamaan rautatieasemalla tai tulevassa matkakeskuksessa junasta bussiin tai raitiovaunuun ja laivalta tullessa toisinpäin. Silloin moni toteaa joukkoliikenteen hankaluuden ja valitsee kotipihalta henkilöauton, jolla ajaa satamaan parkkiin.
Ei ole pelkästään vetovoimatekijä, että junalla pääsee suoraan satamaan, vaan se on myös osa sujuvaa ja houkuttelevaa matkustamista joukkoliikenteellä. Rata myös parantaa Linnanniemen asukkaiden hyvinvointia, kun junalla pääsee suoraan matkalle. Rata voisi palvella muitakin kuin laivamatkustajia, kun alueelle on suunniteltu historian ja tulevaisuuden museo.
Kritisoinnin lisäksi tarvitsee olla myös ratkaisuja. Voisiko radan linjauksen muuttaa niin, että rakennetaan uutta rataa satamakadun ja Linnankadun vierustaa pitkin sataman uudelle terminaalille? Silloin jäisi myös Linnankadun tasoristeys pois, kun radan voisi purkaa. Radan uusi linjaus ja sataman juna-asema tulisi Linnanniemen asuinalueen ja satama-alueen väliin.
Marko Heimonen
(kesk)
Kaarina