Ahtaalle vedetylle kotihoidolle tulee uusia asiakkaita kuin sieniä sateella
Nimimerkki "Ahdistunut kotihoidon hoitaja" (TS Mielipiteet 20.7.): Olet kirjoituksessasi niin oikeassa.
Kotihoidolla ei ole mahdollista "vähentää paikkoja" vaan uusia asiakkaita tulee kuin sieniä sateella. Kaikki asiakkaat pitää kuitenkin hoitaa, vaikka henkilökuntaa ei ole aina tarpeeksi. Hoidon laatu kärsii, ylitöitä tulee ja lakisääteisiä taukoja ei aina ehdi pitää.
Turku ei tunnu arvostavan kotihoidon henkilökuntaa. Työ on usein uuvuttavaa, työkaverit vaihtuvat tiuhaan. Kukaan täysjärkinen ei tässä työssä kauan viihdy.
Itse olen ollut kotihoidossa työssä vuosikaudet ja huomannut kehityksen menevän vain huonommaksi. Tämä työ on parhaimmillaan hyvinkin mukavaa jos ei ole kiirettä ja voi antaa aikaa asiakkaalle. Näitä hetkiä on nykyään yhä harvemmassa. Kiire leimaa tätä työtä ja se ei ole hyvä asia.
Olen itse miettinyt alan vaihtoa jo useaan otteeseen, mutta näköjään tyhmä kun olen niin edelleen vaan tässä työssä olen sillä ajatuksella, että kyllä tämä kohta muuttuu paremmaksi. Mutta muuttuuko tämä ikinä parempaan suuntaan?
Kukaan täysjärkinen ei tässä työssä kauan viihdy.
Turun kaupunginhallituksella ei tunnu olevan paljon intressejä kotihoidon suuntaan muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta, esimerkiksi Jaakko Lindfors. Haluaisinkin esittää kaupunginhallituksen jäsenille seuraavan kysymyksen: Milloin Turun kotihoidon asiat saadaan järjestykseen ja palkkaus kuntoon niin, että saisimme kotihoitoon työntekijöitä, jotka myös pysyisivät työssä kauemmin kuin viikosta pariin kuukauteen ja että myös me pitkäaikaiset työntekijät pysyisimme kotihoidossa?
Toinen ahdistunut kotihoidon hoitaja