Lukijoilta

VR:n toiminta ansaitsee täyden kympin

Entinen liikenneministeri yritti väkisin yksityistää VR:n. Ilmeisesti sen takia, koska yhtiö tuotti voittoa. Miksei valtion yhtiö saa tuottaa voittoa?

Yksityistäminen johtaisi siihen, että verovaroin rakennettu rataverkosto ja -kalusto myytäisiin joillekin pörssifirmoille (mahdollisesti ulkomaille). Nämä yhtiöt hoitaisivat kannattavat reitit ja valtion kontolle jäisivät kannattamattomat osuudet.

Ainakin Iso-Britannia on hyvä esimerkki pieleen menneestä yksityistämisestä. Osakkaat kuorivat "kermat päältä" ja kukaan ei huolehtinut rataverkostosta, seurauksena oli suuriakin onnettomuuksia.

Pidetään VR kaikkien suomalaisten omistuksessa, ei muutamien.

Jouko Jokinen

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vanhimmat ensin
Vastaa
S.F.
Rataverkko ja liikennöinti ovat eri asioita
"Pidetään VR kaikkien suomalaisten omistuksessa"
- VR ei vastaa rataosuuksien hallinnoinnista, vaan Väylävirasto. VR on liikennöitsijä samoin kuin Helsingin Seudun Liikenne (HSL). Olen samaa mieltä siinä, että rataverkosto tulee pitää valtion omistuksessa. Sen sijaan en ymmärrä, miksi VR yrittää jarruttaa uusien liikennöitsijöiden tuloa markkinoille.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Rataverkko ja liikennöinti ovat eri asioita
"en ymmärrä, miksi VR yrittää jarruttaa uusien liikennöitsijöiden tuloa markkinoille" - no minkäs takia jokin yritys nyt yleensä haluaa säilyttää monopolin... VR:n jarrutuksen siis ymmärrän, mutta en poliitikkoja ja päättäjiä, jotka sallivat jarrutuksen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
manterelainen
Vast: Rataverkko ja liikennöinti ovat eri asioita
Ei se yksityistäminen mennyt ikovin kehuttavasti Englannissakaan. Lienee muös melko vähissä ne yksityiset jotka ottaisivat ajaakseen hiljaisempia reittejä, eli ne jäisivät veronmaksajien maksettaviksi.
Lienee melko vähissä Itä- ja Pohjois-Suomessa yksityiset postinjakajat. Parhaat alueet kelpaavat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Rataverkko ja liikennöinti ovat eri asioita
Olen vähän sillä kannalla, että joukkoliikenteen ei tarvitse olla kaikilla osuuksilla tai edes kokonaisuudessa voittoa tuottavaa tai edes omakustanteisesti toimivaa. Eli siis minusta yhteiskunta voi tukea kannattamatonta joukkoliikennettä verovaroin. (Toki kannattavuuteen tai omakustanteisuuteen kannattaa aina pyrkiä, eli ainakin suurimman osan matkan kustannuksista maksakoon asiakas.) Niinpä en pidä valtiollista VR:ää turhana, vaan se voisi olla junaliikenteen selkäranka ja vastata siitä, että vähän vähemmänkin kannattavia reittejä liikennöidään.

Viime vuosina ja vuosikymmeninä VR on nähdäkseni mennyt siihen suuntaan, että vain isojen kaupunkien väliset nopeat yhteydet kiinnostavat sitä, mikä ei mielestäni ole hyvä asia. Joukkoliikennettä pitäisi päin vastoin kehittää kattamaan yhä useamman ihmisen kulkemis- ja kuljetustarpeet. Kannatankin (varauksin) esim. lähijunasuunnitelmia.

Kilpailijoiden päästäminen raiteille toisi kuitenkin tervetullutta kilpailua. Monopoli ei yleensä ole paras kuvio, jos halutaan asioiden kehittyvän, palvelujen pelaavan, hintojen pysyvän kohtuullisina jne. Kannattavista reiteistä VR saisi kilpailla muiden kanssa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Gunvald
Oikaisu
Mielipiteessä esitetään väärää tietoa alusta loppuun. Onko kyseessä tietämättömyys, vai VR:n eliittityöntekijöiden ja etuoikeutettujen harrastama harkittu misinfromaatio. Niin tai näin, kukaan ei ole Suomessa yksityistämässä VR-yhtiötä eikä ottamassa mallia Britanniasta.

Ainoa, joka on yksityistänyt VR:ää on VR itse. VR:n johto myi sekä tytäryhtiönsä VR Trackin että osia VR Transpointista ulkomaisille pörssiyhtiöille. Tästä ei käyty mitään keskustelua, eikä esimerkiksi Sdp puuttunut yksityistämiseen mitenkään. Päinvastoin, myyntiä jopa kehuttiin taktisesti hyvänä manööverinä. Sen sijaan muita, kuten Sipilän hallitusta ja EU-lainsäädännön noudattajia syytetään yksityistämisestä, vaikka ne eivät edes ole sitä tekemässä.
Aivan kuin Valko-Venäjällä oltaisiin. Samat tavat, sama propaganda.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.