Lukijoilta

Miten lisätä moottoripyöräilyn turvallisuutta?

Otsikon kaltainen kysymys on herättänyt viime aikoina runsasta keskustelua eri medioiden palstoilla. Kysymys on erittäin tärkeä, sillä siinä on kysymys ihmishengistä.

Moottoripyöräily on aina ollut vaarallista ja tulee aina olemaan. Kypärä tuli vasta 1970-luvun lopulla pakolliseksi moottoripyörän kuljettajalle ja matkustajalle. Sitä ennen sai vapaasti ajaa ilman kypärää.

Tämä johti myös melkein aina kuljettajan tai matkustajan menehtymiseen, kaatumisessa ja kolaritilanteessa. Valistuneet motoristit kyllä käyttivät kypärää tietysti jo paljon ennen lain säätämää pakkoa.

1970-luvun alussa tieliikenneonnettomuudet lisääntyivät rajusti, samoin kuolemiin johtavat onnettomuudet. Yli tuhat ihmistä menehtyi liikenneonnettomuuksissa 1970-luvun alkuvuosina ja paljon joukossa moottoripyöräilijöitä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Sen jälkeen on tapahtunut paljon: tuli tiekohtaiset nopeusrajoitukset kesällä 1973, kypäräpakko 1977, ensimmäiset moottoripyörän ajokokeet, oma moottoripyöräkortti moottoripyörän ajamiseen. Nykyään kuolemaan johtavia onnettomuuksia tapahtuu vuosittain keskimäärin 20–30, ja sekin on aivan liikaa.

Moottoripyöräkortin ajokokeet ovat kehittyneet vuosien aikana paljon, moottoripyörän hidasajosta jarrutus- ja väistökokeisiin. On kuitenkin yksi osa-alue, joka korostuu kuolemiin johtavissa onnettomuuksissa, eli suistumisonnettomuudet.

Moottoripyöräkortin ajokokeet ovat kehittyneet vuosien aikana paljon. On kuitenkin yksi osa-alue, joka korostuu kuolemiin johtavissa onnettomuuksissa, eli suistumisonnettomuudet.

Aloitteleva motoristi ei osaa vielä hallita pyörää eikä nopeutta niin, että moottoripyörä pysyy oman ajokaistansa oletetun keskiviivan tuntumassa, vaan ajaudutaan joko oman kaistan reunaan tai sitten toiselle ajokaistalle keskiviivan tuntumaan. Tämä johtaa suistumisonnettomuuksiin tai kohtaamisonnettomuuksiin kohtalokkain seuraamuksin.

Tämän johdosta pitää ajokorttikoulutusta laajentaa, niin että siihen kuuluu myös ajorataharjoittelua suljetulla radalla, jossa kouluttaja ajaa edellä ja näyttää oikeat ajolinjat sekä oikeat nopeudet eri kaarteissa. Tässä ajoharjoittelussa ei pyrittäisi mahdollisimman suureen nopeuteen, vaan optimaaliseen nopeuteen, jolla pysytään kuvitteellisella omalla kaistalla.

Toinen asia, mikä auttaa, on valtateiden ja seututeiden pensaikkojen raivaus, niin että kuljettajalle annetaan mahdollisuus havaita tielle mahdollisesti ryntäävät hirvet, peurat ja kauriseläimet.

Tämä tienvarsien raivaaminen hyödyttää kaikkia – niin vakuutusyhtiöitä kuin kaikkea tiellä liikkuvaa liikennettä, ja eniten motoristeja sekä heidän omaisiaan.

Pertti Leppänen

Motoristi vuodesta 1971

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Angus
Liikennesäännöt?
Miksi moottoripyöräilijän pitäisi pysytellä oman kaistansa keskiviivan tuntumassa? Itselleni aikanaan opetettiin, että ajoneuvoa on kuljetettava niin lähellä väylän oikeaa reunaa kuin mahdollista (ellei muuhun ole aihetta).
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ari Hyvönen
Vast: Liikennesäännöt?
Asia selviää kun käyt hieman ajelemassa. Oman kaistan keskiviivalla tulee välttämätön pelivara yllättäviin esteisiin, kuoppiin ym ja väistämismahdollisuus paranee ratkaisevasti ns väärää puolta vastaan tuleviin. Turvallisuutta itseään voi käytännössä lisätä vain kuskin asenteella. Kaahailu yli oman kuvitellun ajotaidon on pahin ongelma, ts kun jotain yllättävää tapahtuu mitään muuta ei osaa tehdä kuin laittaa silmät kiinni.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
T.S.
Muistelua
Pertti Leppänen kirjoitti: "Moottoripyöräkortin ajokokeet ovat kehittyneet vuosien aikana paljon, moottoripyörän hidasajosta jarrutus- ja väistökokeisiin."

Siispä pientä muistelua, jonnekin 60-70 luvun vaihteeseen.
Ajokokeita järjestettiin silloin Läntisellä Pitkäkadulla. Kaverillani oli niin surkeakuntoinen prätkä ettei hän uskaltanut sitä tuoda näytille vaan lainasi minun tiptop jättiäni.
Systeemi oli sellainen että letkaa veti auto, sitten kaikki kokelaat, ja perässä jälkipään valvoja.
Vetäjä lähti sitten matkaan, ylös Kauppiaskatua ja kääntyi vasemmalle Tuureporinkadulle, väärältä kaistalta. Kaverini ajoi suoraan torille päin ja palasi sitten katsastuskonttorille kun muu letka olijo ties missä. Kaveri oli kovin epätoivoinen että kuinka hänen nyt käy, menikö pipariksi.
No se muu joukkokin sitten jonkin ajan päästä palasi. Selvisi että se vetäjä oli jatkanut temppujaan ja tehnyt kaikkia kepposia. Koko kokelasryhmä hylättiin, paitsi se minun kaverini joka ei lähtenyt kääntymään väärältä kaistalta vasemmalle. Vähän yli korttelin verran siis kesti hänen ajokokeensa, mutta oli ainakin yksi sääntö tiedossa.
Aiemmin kun katsastusasema oli Köydenpunojankadulla katsastusmiehillä oli myös oma pikku kikkansa jolla he naruttivat ties kuinka monta ajokokelasta, voi sitä riemua kun sai sanoa kokelaalle että ensi viikolla sitten uusiksi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.