Lukijoilta

Oppivelvollisuusiän nosto asettaa nuoret eriarvoiseen asemaan

Riitta Salmi
Kirjoittaja on huolissaan siitä, että oppivelvollisuusuudistuksen myötä oppilaitoksissa tulee olemaan usean kerroksen väkeä, eli toiset opiskelevat maksuttomasti ja toiset eivät.
Kirjoittaja on huolissaan siitä, että oppivelvollisuusuudistuksen myötä oppilaitoksissa tulee olemaan usean kerroksen väkeä, eli toiset opiskelevat maksuttomasti ja toiset eivät.

Olen ollut oppivelvollisuusiän nostoa vastaan, ja olen edelleen. Oikeat ongelmat eivät poistu väärillä päätöksillä.

Oppivelvollisuuden laajentamiseen liittyy erityisesti kaksi suurta ongelmaa. Ensinnäkin opiskelijat ovat perusoikeuksiensa näkökulmasta epätasa-arvoisessa asemassa keskenään. Ja toiseksi hallituksen uudistukseen varatut määrärahat eivät riitä lähimainkaan kunnille ja koulutuksen järjestäjille tuleviin uusiin velvoitteisiin.

Oppivelvollisuusikä nousee nykyisestä 16 vuodesta 18 vuoteen. Oppivelvollisuuslain mukaan ensimmäinen ikäluokka, joka lain piirin kuuluu, ovat vuonna 2005 syntyneet eli toiselle asteelle ensi syksynä siirtyvät nuoret. Perusoikeuksien näkökulmasta ongelmia tulee olemaan muun muassa uudistuksen siirtymävaiheessa, jossa osa opiskelijoista on oikeutettuja maksuttomaan koulutukseen, osa ei.

Tällaisia nuoria ovat muun muassa viime lukuvuoden aikana niin sanotulla kymppiluokalla olevat oppilaat. He eivät ole oikeutettuja maksuttomiin oppimateriaaleihin ja -koulukuljetuksiin, vaikka siirtyvät toiselle asteelle ensi syksynä ja ovat alle 18-vuotiaita.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Lisäksi ensi syksynä samassa lukiossa tai ammatillisessa oppilaitoksessa on kaksi muuta vuosikurssia, joiden opiskelijat eivät ole oikeutettuja maksuttomaan koulutukseen, vaikka he ovat alle 18-vuotiaita ja jopa opiskelevat samoja kursseja kuin ensimmäisellä vuosikurssilla olevat, joille kurssin materiaalit ja matkat ovat maksuttomia.

Pahimmillaan määrärahoiltaan alimitoitettu oppivelvollisuuden laajentaminen tulee johtamaan siihen, että koulutuksen järjestäjät joutuvat karsimaan muualta.

Erityisesti edellä mainituista syistä jouduin sivistysvaliokunnan puheenjohtajana jättämään valiokunnan pöytäkirjaan merkinnän asioista, jotka olisi pitänyt korjata. Niihin löytyvät perusteet muun muassa oikeusministeriön lausunnosta perustuslakivaliokunnalle.

Toinen nopeasti korjattava ongelma on rahoitus. Lakihan tulee jo nykymuodossaan tuottamaan kuntien taloudelle suuria ongelmia.

Esimerkiksi saamani tiedon mukaan kaikissa ammatillisissa oppilaitoksissa ei ole mahdollista antaa opiskelijoille tietokonetta, vaikka sähköiset oppimateriaalit ja niiden käyttö yleistyvät jatkuvasti.

Pahimmillaan määrärahoiltaan alimitoitettu oppivelvollisuuden laajentaminen tulee johtamaan siihen, että koulutuksen järjestäjät joutuvat karsimaan muualta. Vaarana on, että ryhmäkoot kasvavat, lähiopetuksen määrä vähenee ja koulutuksen laatu heikkenee.

Hallituksen on pikimmiten korjattava laki niin, että oppilaat saatetaan yhdenvertaiseen asemaan keskenään. Samoin kustannukset pitää korvata täysimääräisesti.

Paula Risikko (kok)

Kansanedustaja

Sivistysvaliokunnan puheenjohtaja

Päivitetty 16.7.: lisätty kuva.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (7)

Vanhimmat ensin
Vastaa
S.F.
Vasemmistopolitiikan ytimessä
"Oppivelvollisuusiän nosto asettaa nuoret eriarvoiseen asemaan"
- tasa-arvo ei ole koskaan ollut vasemmiston prioriteettilistassa korkealla päinvastoin kuin menojen lisääminen ja verojen nosto.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Vasemmistopolitiikan ytimessä
Vasemmistolla kaikkein tärkeintä on tasa-arvo. Kurjuutta pyritään jakamaan tasaisesti kaikille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Vasemmistopolitiikan ytimessä
Toisaalta maksuton toinen aste selvästikin puolestaan lisää tasa-arvoa.

Koska itse en ole kovin innostunut oppivelvollisuusiän nostosta, hyvä ratkaisu olisi mielestäni ollut maksuton toinen aste ilman oppivelvollisuusiän nostoa.

Jonkinlaisen "rasvakoura-linja" saattaisi olla hyvä, joita opiskelu ei innosta. Sellaisia on aina, ennen menivät koulun jälkeen tsuppareiksi tai laudankantajiksi - tai pahimmassa tapauksessa alamaailmaan. Nyt näille ehkä paras vaihtoehto olisi oppisopimus, mutta ehkä myös ihan vaan matalapalkkatyötä pitäisi olla tarjolla. Ehkä kun niitä on jonkun vuoden tehnyt, saattaa opiskelumotivaatio löytyä. Sillä välin olisi parempi, että tekisi töitä, kuin että olisi työttömänä tai keskeyttäisi opinnot toistensa jälkeen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Vasemmistopolitiikan ytimessä
Vaikka olen poliittisesti täysin sitoutumaton, niin kerrankin olen kokoomusedustajan kanssa 100% samaa mieltä.
Olen myös ollut aina sitä mieltä, että jonkinlainen välivuosi – tai pari, saattaisi kirkastaa monen mielen siitä mitä aikuisten oikeasti haluaa isona tehdä.
Kaikille opinnot eivät mene kuten opetusministerille.

Ja muutenkin, jos ei toiselle asteelle siirtyessä osaa laskea, lukea tai kirjoittaa, ei sitä sielläkään opi.
Nämäkin rahat olisi ollut viisaampaa sijoittaa sinne koulutuksen alkulähteille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Paavo Manninen
Vast: Vasemmistopolitiikan ytimessä
Sivustaseuraaja: Täysin samaa mieltä!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ratamo
Vast: Vasemmistopolitiikan ytimessä
Olen lähtökohtaisesti pakottamisen lisäämistä vastaan ja myös tätä uudistusta vastaan (jota taidettiin aluksi markkinoida toisen asteen maksuttomuudella), mutta tämä nimenomainen perustelu on älytön. Tehtiin sitten mikä hyvänsä uudistus, niin aina se pitää rajata jollain lailla ja aina on sitten ”epätasa-arvoisessa” asemassa niitä, jotka ovat ehtineet olla edellisen, olkoonkin vaikka huonomman systeemin piirissä. On ihan mielivaltaista mielikuvahömppää, että jos uuden ja vanhan systeemin mukaan opiskelevia on samaan aikaan koulussa niin tämä olisi jotenkin merkittävästi tasa-arvoisempaa kuin se, että vanhan systeemin piirissä olevat olisivat jo ehtineet valmistua.

Jos ajatellaan, että tämä maksuttomuus on hyvä juttu (kuten siitä hyötyjälle tietysti varmaan on), niin onko se sitten parempi, jos jarrutellaan asiaa niin että useampi joutuu maksamaan opinnoistaan, mutta onpahan ainakin tasa-arvoista? Eikö tämä juuri ole sitä kurjuuden tasaista jakamista?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Vasemmistopolitiikan ytimessä
Olen samaa mieltä Ratamon kanssa siitä, että on järjetöntä vastustaa jotain muutosta parempaan suuntaan siksi, että silloin aiemmin asian kanssa tekemisissä olevat joutuvat epätasa-arvoiseen asemaan. Se yksinkertaisesti estäisi lähes kaiken kehityksen!

Tässä nimenomaisessa asiassa aika kohtuullinen ratkaisu olisi, että maksuttomuus tulisi voimaan kaikille toisen asteen opiskelijoille samalla kertaa, myös aiemmin aloittaneille. Kustannuksetkaan eivät olisi valtaisat, ja vältettäisiin tilanne, että samassa koulussa on itse maksavia ja ilmaisoppilaita. Pahimmassa tapauksessahan se voisi merkitä, että hyvin vähävaraisesta perheestä tuleva maksaisi itse siinä kun äveriään kodin vesa opiskelisi ilmaiseksi samassa opinahjossa.

Monissa kysymyksissä tämä lähestyminen kuitenkin tulisi yksinkertaisesti liian kalliiksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.