Lukijoilta

Tarvitsemme uuden oikoradan

EERO SAARIKOSKI
Surullisenkuuluisa rantarata puhuttaa taas. Kirjoittajan mukaan Varsinais-Suomen uusien kunnanvaltuustojen ja maakuntavaltuuston tärkeimpiä tehtäviä on saattaa ratahanke uudelleen arvioitavaksi ja tämän päivän realiteetteihin.
Surullisenkuuluisa rantarata puhuttaa taas. Kirjoittajan mukaan Varsinais-Suomen uusien kunnanvaltuustojen ja maakuntavaltuuston tärkeimpiä tehtäviä on saattaa ratahanke uudelleen arvioitavaksi ja tämän päivän realiteetteihin.

Turun Sanomat toi pääkirjoituksessaan 10.7. esiin rantaradan ongelmat lähinnä jatkuvien korjaustarpeiden ja junien myöhästelyjen kannalta. Haluan tuoda esille myös Varsinais-Suomen talouden kehitykselle aiheutuvat vaikutukset.

Varsinais-Suomi tarvitsee uuden oikoradan.

Pidän uuden oikoradan toteutumiselle suurimpana riskinä sitä, että on hirttäydytty Nokian suuruuden aikaiseen ajatukseen huippukalliista suurnopeusradasta Espoon pääkonttorin ja Salon välille. Tämän hetkinen kustannusarvio on 2,7 miljardia euroa hankkeelle, joka ei mahdollista tavara- eikä Salo–Lohja-välille paikallisjunaliikennettä.

Hyötyihin nähden se on aivan liian kallis.

Liikenneviraston vuonna 2016 julkaisemassa suunnitelmassa rata kulki moottoritien pohjoispuolella Suomusjärven ohi ja asema oli Kitulassa Kiikalaan vievän tien ja Kivihovin välillä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Se ei ollut maakuntakaavan mukainen suurnopeusrata, eikä sen linjauskaan noudattanut silloin jo lainvoimaista maakuntakaavaa. Sen kustannusarvio oli 650 miljoonaa euroa.

Ajatus, että kun päätetään rakentaa, kyllä rahat aina löytyy, on kestämätön.

Suunnitelmassa olisi toteutunut asema myös Saukkola–Sammatti -tien ja moottoritien risteykseen ja näin myös paikallisjunaliikenne koko yhteysvälille. Maanrakennuskustannusindeksin nousu tämän viiden vuoden aikana on reilu neljä prosenttia.

Ajonopeuden noustessa 200 kilometristä tunnissa 220 ja 250 kilometriin matka-aika lyhenee Espoo–Salo -välillä joitakin minuutteja, mutta nopeuden nostaminen tästä kolmeen sataan auttaa selvästi vähemmän (Väyläviraston julkaisuja 26/2020).

Salon ja Turun välille suurnopeutta ei ole suunniteltukaan.

Varsinais-Suomen kuntien uusien valtuustojen ja uuden maakuntavaltuuston tärkeimpiä tehtäviä on uuden strategian luominen niin, että ratahanke arvioidaan uudelleen ja saatetaan tämän päivän realiteetteihin. EU-tuista puhuttaessa on muistettava, että niiden saamisen yhtenä ehtona on hyötykustannussuhde vähintään 1. Nykysuunnitelmassa se on 0,44.

Hyötykustannussuhteen tärkeimmät vaikuttajat ovat investointikustannuksen lisäksi myös siitä saatavat hyödyt. Näistä merkittävimmät ovat paikallisjunaliikenteen myötä uuden toimeliaisuuden syntyminen ratavarren asemapaikkojen ympärille, sekä asumisen että elinkeinotoiminnan.

Päätepisteitä alemman kustannustason myötä syntyy sellaista toimintaa, joka päätepisteiden hintatasolla tai ilman hyvää liikenneyhteyttä ei ole mahdollista.

Paikallisjunaliikenteen vaatima linjauksen muutostarve on ainoastaan Salossa. Kaavamuutokselle ja uudelle suunnittelulle on reilusti aikaa, kun rakentaminen aloitetaan molemmista päistä, joilla on jo aloitusvalmius.

Uuden oikoradan toteutuminen on taloudellisesti mahdollista vain tässä esitettyjen näkökohtien pohjalta. Ajatus, että kun päätetään rakentaa, kyllä rahat aina löytyy, on kestämätön.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ismo Saari (kesk)

Salo

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​