Kuvaileva slogan kantaa pidemmälle
Kunnan slogan on parhaimmillaan erottuva ja omaperäinen ja sillä on kytkös kunnan strategiaan. Tämän toi esiin Kuntaliiton Jari Seppälä (TS 6.7.). Olemme samaa mieltä.
Tutkimme kuntien sloganeita hankkeessamme ”Terävä kiteytys vai tylsä jonninjoutavuus? – Kuntien sloganit kielitieteen ja markkinoinnin näkökulmasta”. Hanke on Turun ja Helsingin yliopistojen yhteinen, ja se käynnistyi vajaa vuosi sitten.
Tieteidenvälinen tutkimuksemme valaisee kuntasloganien kielellisiä valintoja ja pohtii niiden tehoa kunnan tunnettuuden ja vetovoiman edistämisessä. Tutkimuksella on myös soveltava tavoite: antaa kunnille työkaluja muodostaa toimiva ja aikaa kestävä slogan.
Tähän mennessä olemme selvittäneet muun muassa sitä, kuinka hyvin suomalaiset tunnistavat kuntien sloganeita.
Kyselytutkimuksemme tulokset osoittavat selvästi, että kuntaa kuvailevat sloganit, esimerkiksi Rauman ”Ol niingon gotonas”, tunnistetaan erittäin hyvin. Sen sijaan yleisluonteiset sloganit, kuten Kaarinan ”Paras paikka elää”, tunnistetaan heikommin.
Tutkimuksella on myös soveltava tavoite: antaa kunnille työkaluja muodostaa toimiva ja aikaa kestävä slogan.
Sloganiin kannattaa siis panostaa. Toimiva slogan kantaa myös pidemmälle, sillä kuvailevat sloganit tunnistettiin parhaiten vastaajan asuinpaikasta riippumatta.
Lisää kuntasloganeista voi lukea hankkeemme blogista osoitteesta https://sites.utu.fi/kuntasloganit/fi/blogi/.
Terhi Ainiala
Helsinki
Ulla Hakala
Turku
Paula Sjöblom
Turku