Lukijoilta

Riskit varjostavat Turun sataman tulevaisuutta

Ts/Jane Iltanen
Kirjoittajan näkemyksen mukaan muutospaineet Turun satamalle ovat tulleet Turun linnan ympäristön suunnitelmista, ei itse sataman kehittämistarpeesta. Hän toivoo, että uuden terminaalin rakentamisessa otettaisiin aikalisä.
Kirjoittajan näkemyksen mukaan muutospaineet Turun satamalle ovat tulleet Turun linnan ympäristön suunnitelmista, ei itse sataman kehittämistarpeesta. Hän toivoo, että uuden terminaalin rakentamisessa otettaisiin aikalisä.

Turun kaupunginvaltuusto hyväksyi äänestysten jälkeen kokouksessaan 14.6. Turun Satama Oy:n Ferry Terminal -hankkeen rahoitusjärjestelyineen. Vastuu tästä hankkeesta ja sataman tulevasta toiminnasta on kuitenkin Turun Satama Oy:n hallituksella ja toimitusjohtajalla.

Suurimmat hankkeen riskit liittyvät talouteen, ympäristöön ja varsinaiseen satamatoimintaan.

Hankkeen rahoitusjärjestelyiksi hyväksyttiin enintään 172 miljoonaa euroa siten, että satama rahoittaa hanketta rakennusaikana 47 miljoonalla eurolla kassavaroilla ja tulorahoituksella sekä 125 miljoonan euron 15 vuoden antolainalla.

Turun Satama Oy:n tilinpäätöksestä 2020 selviää, että kassavaroja on noin 18 miljoonaa euroa ja entistä velkaa yli 50 miljoonaa euroa. Sataman velkataakka kasvaa noin 200 miljoonaan euroon ja tämä pitäisi sitten hoitaa reilun 20 miljoonan euron liikevaihdolla. Melkoinen haaste yritykselle.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Lisää tuskaa vastuullisille tuo epävarmuus hankkeen kustannusarviossa ja sataman tulojen arvioinnissa. Kustannusarviota voivat merkittävästi kasvattaa hankalat pohjasuhteet, sillä alue on epämääräisillä massoilla täytettyä merialuetta ja kova pohja on monin paikoin syvällä. Savikerrokset ovat paksuja ja lisätäytöt aiheuttavat alueella jatkuvaa huolta painumista.

Oman lisänsä kustannuksiin tuovat mahdolliset raidemuutokset ja rakennusalueella jatkuvan satamaliikenteen aiheuttamat keskeytykset eli töiden tekeminen suljetulla sataman liikennealueella jokapäiväistä laivaliikennettä haittaamatta.

Hankkeen tulorahoituksen riskit liittyvät muun muassa matkustaja- ja rahtialusliikenteen jatkuvuuteen, matkustaja- ja rahtimäärien toteutumiseen sekä tonttien ja rakennusoikeuksien myynnistä saataviin tuloihin. Kukaan ei varmuudella voi sanoa, mikä on koronan vaikutus matkailuintoon laivoilla.

Ihmetystä herättää myös se, että laivayhtiöt eivät ole sitoutuneet liikenteen ylläpitoon pitkäaikaisesti.

Lisäksi Naantalin liikenteeseen tulevat uudet lautat syövät osan Turun potentiaalisesta rahti- ja matkustajaliikenteestä. Ihmetystä herättää myös se, että laivayhtiöt eivät ole sitoutuneet liikenteen ylläpitoon pitkäaikaisesti.

Satama ei omista toiminta-alueitaan, joten asuntorakentamiseen mahdollisesti myytävät tontit eivät sataman rahoitustilannetta paranna.

Ympäristöriskit ovat monitahoisia. Asuminen ja satamatoiminta haittaavat toisiaan. Alueen kaavoitus ei ole vielä valmis. Satama tuo melua, liikennettä ja päästöjä. Asukkaat kaipaavat rauhaa.

Mikä on näiden tekijöiden vaikutus kaavoitukseen ja ympäristölupaan? Laivaväylän kapeus ja jatkuva ruoppaustarve on jo kaikkien tiedossa. Liejuisaa ruoppausjätettä ei enää saa dumpata mereen. Ei riitä, että vain 10 vuoden tarvetta varten on massojen sijoituspaikka tiedossa. Aurajoki ja potkurivirrat pitävät yllä ruoppaustarvetta jatkossakin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Nykyiset matkustajaterminaalit toimivat vielä varsin laadukkaasti. Muutospaineet ovat tulleet Turun linnan ympäristön tulevaisuuden suunnitelmista, ei siis sataman kehittämisestä.

Ehdotukseni on, että Turun tulisi nyt pidättäytyä uuden terminaalin rakentamisesta ja jatkaa 5–10 vuotta nykyisellä paikalla. Otetaan siis aikalisä ja tehdään tarvittavat selvitykset seudullisen hyvän ja tehokkaan sataman turvaamiseksi.

Matti J. Niemi

Diplomi-insinööri (eläkkeellä)

Aiempi Helsingin satamalaitoksen suunnittelupäällikkö ja Turun Sataman tekninen johtaja

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Hermes
Sataman kehittäminen on alisteista Linnaniemen vapauttamiselle
Linnaniemen asfalttikenttien vapauttaminen kaupunkilaisten ja matkailijoiden käyttöön puistoineen, Historian ja tulevaisuuden museoineen ja pienkertostaloineen on asia minkä toteuttamusesta ja aikataulusta ei enää tingitä. Turku konserniin kuuluvat sataman järjestelyt ovat tälle alisteisia. Lisäksi yhteisterminaali tarvitaan Suomen logistiikkatarpeiden kehittymisen näkökulmasta. Suomen ja Ruotsin välinen liikenne tulee keskittymään Turku-Tukholma linjalle ja uusi terminaali mahdollistaa esim. Turun ja Gdynian välisen reittiliikenteen avaamisen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aimäävai?
Vast: Sataman kehittäminen on alisteista Linnaniemen vapauttamiselle
Kyllä.

Lähtisin liikkeelle Turku Sentön dynamiikasta, sen kehittämistarpeet ovat lähellä jokaisen turkulaisen sydäntä. Myös muu alisteisuus on lähellä tätä turkulaisuuden sydänten problematiikkaa, jos minulta kysytään- - - no tiedän: ei kysytä - - - mutta retoriikkaa, retoriikkaa, näin juhannuksen hei - - - oikeenko luin: "logistiikkatarpeiden kehittyminen" - - siinä kohtaa osui kuin Tumtemattomassa kävi Kariluodolle: "Nyt ei enää. Nyt se on ohi..."
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Simpson
Viesti Kokoomukselle ja Perussuomalaislle
Velkaa 120milj. jolloin kokonaisvelka satamalla 200milj. Samaan aikaan Kupittaan kansi lähes 100 milj. Lisäksi Musiikkitalohanke 70 milj.
Viikolla TS. uutisoi , että Kokoomus Ja Persut ovat löytäneet toisensa kaupungin velkaantumisen suitsimiseksi. Tavis kaupunkilaisena tälläiset luvut tuntuvat melko vastuuttomalta rahankäytöltä kunnassa, jossa jo ennestään runsaasti velkaa ja terveydenhuolto retuperällä.
Jään odottamaan kun uudessa valtuustossa alkaa kyseisten puolueiden toimesta punakynä heilua.
Välillä tuntuu, että kaupungin täytyy velkaantua jonkun muun hyödyksi, jopa enemmän kuin se "muu" hyötyy. Mutta kun kyse ei ole omasta kukkarosta.
PS. Tuskin Sanna ja kumppanit pelastavat budjettia enää toistamiseen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hermes
Ei pidä sotkea investointi- ja käyttömenoja.
Elinkaareltaan 100 vuoden investointi eli omaisuus, joka vielä katetaan mm. rakennusoikeutta myymällä, on täysin eri asia kuin käyttömenojen alijäämä ja sen kattaminen syömävelalla mistä ei jää tuleville sukuoolville kuin velkakirja ilman vastinetta, toisin kuin investoinneista jotka jäävät tuottamaan uutta hyvinvointia ja pitovoimaa meidän jälkeemmekin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Viesti Kokoomukselle ja Perussuomalaislle
Rakennusteollisuus on puhunut...siis lobannut, pääasia että omien jälkien purkamisessa ja uudelleen rakentamisessa puuhaa piisaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.