Lukijoilta

Pitäisikö liikkuva poliisi palauttaa?

Ts/Veikko Wahlroos
Tässä liikkuva poliisi työssään vuonna 2012. Naantalin satamassa tehtiin tuolloin ratsia harmaan talouden torjumiseksi.
Tässä liikkuva poliisi työssään vuonna 2012. Naantalin satamassa tehtiin tuolloin ratsia harmaan talouden torjumiseksi.

Sisäasiainministeriö julkaisi 2.6.2021 ohjeensa poliisin liikenteen valvonnasta ja turvallisuudesta vuosille 2021–2030. Ansiokas ohje ei sisällä oleellisesti uutta, mutta sen ansioina ovat selkeät linjaukset ja toiminnan painopisteiden määrittely sekä niiden edellyttämät keinot toiminnan tehon parantamiseksi.

Liikkuvan poliisin lakkauttaminen viime vuosikymmenellä oli kohtalokas virhe, jonka näkee nyt tarkasteltavan raportin tilastossa liikenneturvallisuuden kehityksestä. Suotuisa trendi pysähtyi ja olemme edelleen samalla tasolla liikennekuolemissa.

Samaan aikaan Norja on jatkanut tehokasta turvallisuustyötä puolittamalla kymmenessä vuodessa edellä mainitut tilastoluvut. Siihen saakka Suomikin oli pysynyt EU-valtioiden parhaimmistossa.

Uusi ohje suosittaa liikennevahinkojen ja -rikosten ennaltaehkäisyä parantamalla koko poliisivoimien toiminnan koordinointia ja tietojohtamista, osaamisen varmistamista, teknisten ratkaisujen hyödyntämistä ja poliisin tehokasta ja vaikuttavaa tiedottamista.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kaikki tuo on välttämätöntä. Liikkuva poliisi oli aikoinaan omaksunut juuri nuo strategiat. Nyt julkaistussa raportissa on kiinnitetty huomiota siihen, miten poliisin ja liikenteen osapuolten välinen hyvä vuorovaikutus voitaisiin saavuttaa ja ylläpitää.

Liikkuvan poliisin harjoittama näkyvä valvonta oli helpommin kaikkien hyväksyttävissä. Tällaisen valvonnan teho on havaittu tutkimuksissa ja kokemusperäisesti moninkertaiseksi verrattuna piilo- tai kameravalvontaan pelotevaikutuksineen. Muun muassa Norjassa näkyvä valvonta muodostaa noin kolme neljäsosaa kaikesta valvonnasta hyvin tuloksin.

Arvokasta uudessa ohjeessa on, että se vihdoinkin toteaa sen seikan, että liikennettä ja liikenneturvallisuutta ei voi erottaa jokaisen kansalaisen omasta elämästä ja elämäntavoista.

Liikennepsykologiset selvitykset osoittavat, että ajoneuvon anonyymisyys poistaa yksilöön normaalisti kohdistuvan sosiaalisen paineen tuntuman. Tämä paine hillitsee pahimpia viettejämme purkautumasta, ja sen puute purkautuu muun muassa liikenneraivona.

Uuteen ohjeeseen liittyy oleellisesti toiminnan mieltäminen kokonaisvaltaiseksi. Esimerkiksi terveydentilan valvonta ei vaadi uusia tutkimuksia vaan sen, että jokainen toimintahäiriön havaitsija on velvollinen ohjaamaan ajovastuullisen tarkastuksiin.

Lääkäreitä koskeva velvollisuus asian ilmoittamisesta ajoluvan myöntäjälle ei toimi, sillä asia tulee useimmiten esiin iäkkäillä kuljettajilla. Kortin myöntäjälle ajoluvan peruutus olisi helpoin ratkaisu, mutta tämä taas haittaa iäkkäiden sosiaalista selviytymistä.

Ajoneuvon anonyymisyys poistaa yksilöön normaalisti kohdistuvan sosiaalisen paineen tuntuman.

Kortin automaattisen peruuttamisen sijaan meillä tulisi pyrkiä kokonaistilanteen arviointiin, viranomaisyhteistyöhön yksittäistapauksissa ja vaikuttamalla ajokorttiin merkattavin rajoittein.

Edellä olevasta seuraa vaatimus liikenneturvallisuustoimien kytkemisestä laajaan yhteistoimintaverkostoon: terveyden- ja sosiaalihuoltoon, päihdeongelmaisten hoitojärjestelmiin ja eri viranomaisten yhteistoimintaan. Näiden kautta voidaan ennaltaehkäisevästi vaikuttaa liikenteen olennaisimpaan turvatekijään: ajoneuvon kuljettajaan.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ongelmaa ei ratkaista vain ilmoituksin, vaan se edellyttää jokaisen osallisen vastuuntuntoa. Ratkaisuja on monia, mutta sisäasiainministeriön strategian mukaan yhteistyövelvoite on ensisijainen.

Sisäasiain ministeriön ohjeen tärkein anti on se, että otetaan huomioon meidän kaikkien jokapäiväinen osallistuminen liikenteeseen ja siitä seuraava omavastuu.

Suurin ongelma sisäasiainministeriön ohjeessa on, että yhteistyövelvoitteet vaatisivat asian ja ongelmien merkityksen arvostamista poliisin jokapäiväisessä työssä – eli sitä, mikä liikkuvan poliisin aikana oli sen toiminnan ydin. Nyt olemme menettäneet poliisivoimien tehokkaan käytön, koska sen valtakunnallinen ohjaaminen, strategioiden ja koulutuksen pitkän tähtäimen suunnittelu sekä kansainvälinen, asiantuntijoiden välinen tiedonvaihto ei ole poliisivoimien nykyisessä rakenteessa mahdollista.

Sisäasiainministeriön toivoisimmekin paneutuvan selkeästi alaisensa poliisiorganisaation palauttamiseen sille toimintavalmiuden tasolle kuin ennen liikkuvan poliisin hajottamista.

Meillä on vielä osa asiantuntemusta tallella, mutta suuri osa kuitenkin kiihtyvällä vauhdilla menetetään ikääntymisen seurauksena sekä liikennevalvonnan merkityksen jäädessä valitettavan usein julkaistujen raporttien tavoin pölyttymään virkamiehen hyllylle.

Sven-Olof Hassel

Maailmanpankin liikennepoliisi-asiantuntija

ylikomisario evp.

Antti Jääskeläinen

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnan lääkärijäsen dos.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (9)

Vanhimmat ensin
Vastaa
DALIT
Suomalainen liikennevalvonta, siis mikä?
Pitäisi ja pikaisesti!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Suomalainen liikennevalvonta, siis mikä?
Ehdottomasti kyllä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sebulon
Vast: Suomalainen liikennevalvonta, siis mikä?
Me isoamme ja janoamme lisää holhousta ja valvontaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hanukas
Vast: Suomalainen liikennevalvonta, siis mikä?
Poliisi näkyvillä on aika hyvä ehkäisy kaikenlaiseen juttuun. Ja sitten jos he saisi vielä tehdä töitään ilman mielensäpahoittajien vinkumisia niin olisi kaikki paremmin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Heiskalaine
Kysymykseen on helppo vastata
Kyllä!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kommentattori
Kameravalvonta alas
Kameravalvonta saa lähinnä ärsyyntymään. Muutamilla teillä on rajoituksen muutoksia alaspäin ja heti sen jälkeen kamera. Kuitenkin eniten ärsyttää kamera-autot, jotka on laitettu sakkorysäpaikkoihin. Eli valtateille missä ei ole öisin juuri lainkaan liikennettä ja matala nopeusrajoitus. Minkään muiden sääntöjen kuin nopeusrajoitusten, noudattamista ei valvota lainkaan!

Näillä valvontatavoilla kerätään sakkoja ihmisiltä, jotka eivät yleisesti aiheuta liikenneturman vaaraa.

Liikkuva poliisi toimii, jos se pysäyttäisi huumekuskeja sekä valvoisi yleisesti liikennesääntöjen noudattamista erityisesti kohdistaen valvonnan niihin asioihin, joiden on tieteellisin tutkimuksin osoitettu aiheuttavan eniten kuolemia.

Esim. liian pienet turvavälit ovat moninkertaisesti vaarallisempi asia kuin pienet ylinopeudet.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Kameravalvonta alas
Surkuteltavan tyypillistä kitinää sellaiselta, joka aivan ilmeisesti ajaa itse paljon "pientä ylinopeutta".

Jos suomalaisilta joskuskin kysyttäisiin, niin veikkaisin, että 90 % haluaisi liikkuvan poliisin takaisin. Muut ovat sitten niitä itse kaahaavia tai niitä, jotka vastustavat kaikenlaista valvontaa ja järjestyksenpitoa ylipäätään. Itse vastustan jatkuvasti laajenevaa valvontaa ja seurantaa, mutta en silti näe liikkuvan poliisin liikenteenvalvontaa mitenkään orjuuttavana, uhkaavana tai normaalia yksityisyyttä loukkaavana.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Yrittäjä
Vast: Kameravalvonta alas
Kommentattirilla oikeanlaista ymmärrystä osittain. Mutta samalla lailla se LP:kin aikoinaan kyttäsi vaan rahastusmielessä nopeusvalvontaa juuri siellä missä ei riskiä reippaammista nopeuksista, eli valtateillä ja jopa motareilla. Jos keskittyisikin oikeasti liikenneturvallisuutta lisääviin tekijöihin, eli päihteissä ajaviin, epävarmoihin kuskeihin, holtittomaan ajotapaan (mihin en lue itse sopivan vauhdin valitsijaa, kun esim. ohitukset tehdään fiksusti)
Ylinopeushan on puhdas syy ainoastaan n. 20% kuolemaanjohtavissa onnettomuuksissa. Jos valtateiden rajoitukset saataisiin järkeviksi, eli korotusta nykyisiin 20-50/km/h ja motarit vapaiksi, itse olen tuonkaltaiset rajoitukset huomannut sopiviksi 40v ajouran aikana. LP aikana joskus kaveri katsoi kiikareilla onko LP mäen päällä pitkän suoran jälkeen ja kerman väriset Saabit erotti siviiliautoiksi helpolla. Sittemmin jenkkimatkalta tulinavuksi tekniikkaa, joten osattiin sitä ennenkin, kun nyt karttaohjelma osaa varoittaa kiinteistä kameroista. Tekniikkaa auttaa edelleen liikkuviin valvojiin. Ja kyllä valvontaa aika paljon teillä näkyy, kun paljon ajaa. Mutta ei siellä missä ylinopeudesta oikeasti on vaaraa, eli koulujen, päiväkotien ym. Muiden lähellä missä paljon lapsia liikkuu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Kameravalvonta alas
Eipä Yrittäjä ole tosiaan perehtynyt mihinkään asiaan mistä kirjoittaa. Ylinopeus on syy noin 1,2%:ssa kuolemaan johtaneita kolareita. Sen sijaan kuolemaan johtaneissa kolareissa noin kolmanneksessa on yksi tai useampi osapuolista ajanut ylinopeudella. Kun huomioidaan liikennetilastot joiden mukaan 10% liikennevirrasta ajaa ylinopeutta, on tulos se, että ylinopeus kolminkertaistaa kuolemanriskin liikenteessä. Samaten rattijuopumus.

Ylinopeus onkin oikeastaan suurin riskitekijä liikenteessä liikennekuolemien ja vammautumisien osalta.

Esimerkiksi taajamassa se 10km/h ylimääräistä todellakin tarkoittaa eroa elämän ja kuoleman välillä kun jätetään suojatiesäännöt noudattamatta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.