Lukijoilta

Turun satamahankkeessa kannattaa ottaa aikalisä

Tatu Lertola
Tehdäänkö Turussa nyt sama virhe kuin Helsingissä, jossa matkustajaterminaalit jätettiin asutuksen ympäröimiksi, kysyy kirjoittaja.
Tehdäänkö Turussa nyt sama virhe kuin Helsingissä, jossa matkustajaterminaalit jätettiin asutuksen ympäröimiksi, kysyy kirjoittaja.

Turku ja Turun Satama Oy on vankasti ajamassa laivayhtiöiden yhteiskäyttöön suunnitellun matkustajaterminaalin toteuttamista Linnanaukon alueelle. Alueen kaavoitus on parhaillaan vireillä ja itse rakennushanke on jo ollut kaupunginhallituksen käsittelyssä.

Varsinaisen matkustajapaviljongin lisäksi hankkeeseen kuuluu runsaasti laiturirakentamista varusteluineen, matkustajasillat, pysäköintitalo, tarkastustilat ym. Liikennejärjestelyt ovat erittäin mittavat, on otettava huomioon laivaan menevä ja sieltä purkautuva liikenne, rekkaliikenne ja muut ajoneuvot.

Matkustajasataman ympäristön liikennejärjestelyt ovat haasteellisia (junayhteys, pitkäaikainen ja lyhyt pysäköinti, bussit, taksit ym.). Lisäksi Ruotsin-liikenteessä laivojen aikataulut ovat sellaiset, että maapuolen liikennettä on kahteen laivaan samanaikaisesti.

Puuttumatta tarkemmin yksityiskohtiin haluan tuoda esiin muutaman vakavasti harkittavan seikan.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tehdäänkö Turussa nyt sama virhe kuin Helsingissä? Siellä matkustajaterminaalit jätettiin asutuksen ympäröimiksi Länsisatamassa, Eteläsatamassa ja Katajanokalla. Aikoinaan olisi ollut mahdollista siirtää matkustajasatama keskitetysti Sompasaareen, jossa oli valmiit alueet laitureineen Vuosaareen siirtyneen sataman jäämistönä. Liikenneyhteyksien kannalta paikka oli sujuvasti saavutettavissa ja asuinalueet olivat kaukana.

Jälkiviisautena virhe on kyllä myönnetty ja nyt sitten Länsisatamaan ollaan suunnittelemassa satoja miljoonia maksavaa tunneliyhteyttä.

Turun yleiskaavaehdotuksen 2029 mukainen rakentaminen sulkee terminaalin omaan poteroonsa ja tuleville satamamuutoksille ei jää mahdollisuuksia. On muistettava, että merenkulku ja kuljetustekniikan kehitys ohjaavat sataman kehitystä. Näitä muutostarpeita kehitys tuo varmaan tulevaisuudessakin.

Ironista on myös se, että uuden terminaalin toteuttamisen kannattavuutta perustellaan lähiympäristön maakaupoilla. Satamatoiminnot ja asuminen eivät sovi rinnakkain. Sataman melu, liikennehaitat ja päästöt tulevat olemaan ongelma, kun toiminta varmaankin vaatii uuden ympäristöluvan.

Nyt mielestäni kannattaisi tässä satamahankkeessa ottaa aikalisä. Nyt pitäisi tehdä puolueeton Turun seudun satamaselvitys kestävän ratkaisun löytämiseksi. On tutkittava maankäytölliset mahdollisuudet sekä rahti- että matkustajasataman kehittämiseksi.

Turun seudun kunnat eivät saa tässä asiassa tuijottaa omaan napaansa, vaan nyt on katsottava Turun seudun etua. Tärkeitä lähtökohtia ovat maapuolella sujuvat liikenneyhteydet ja merellä ruoppauksista vapaa laivaväylä. Olisiko syytä selvittää perusteellisesti myös Turun ja Naantalin satamien sulauttaminen yhteen?

Mielestäni kannattaisi tässä satamahankkeessa ottaa aikalisä.

Kantasataman nykyinen väylä ja siihen liittyvä jatkuva ruoppaaminen ei ole vähäpätöinen asia. Väylä on nyt verrattavissa suuren luokan ojaan, jota reunustavat saviliejuiset luiskat. Sata vuotta sitten vesisyvyys oli muutaman metrin luokkaa ja vähitellen se on ruopattu nykyiseen 11 metrin haraussyvyyteen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Aurajoki tuo edelleen jatkuvasti lietettä ja laivojen potkurivirrat syövyttävät Ruissalon rantoja ja väylän luiskia sekoittaen massoja monta kertaa päivässä.

Kun Airiston meriläjityksestä aika on ajanut ohi, on ruoppausliejulle löydettävä sijoituspaikat hyvin pitkällä aikavälillä. Nyt tiedossa oleva paikka ei pitkälle riitä.

Kaupunginhallitukselle tehdyssä hankeperusteluissa sataman käyttökuluihin kuuluvat ruoppauskulut ovat vain 20–30 prosenttia todellisista.

Kaupunginhallitukselle esitettyihin hankkeen kannattavuuslaskelmiin sisältyy myös lukuisia merkittäviä riskejä sekä hankkeen rahoituksen tulo- että menopuolella. Riskit liittyvät muun muassa matkustaja- ja rahtialusliikenteen jatkuvuuteen, matkustaja- ja rahtimäärien toteutumiseen sekä tonttien ja rakennusoikeuksien myynnistä saataviin tuloihin.

Menopuolella kaupunki-infran ja kunnallistekniikan rakentaminen vanhalla satama-alueella asuntojen ja toimistorakennusten tarpeisiin sisältää aina huomattavia kustannusriskejä. Hankkeen kaikki riskit jäävät Turulle.

Oma ehdotukseni on, että Turun tulisi nyt pidättäytyä uuden terminaalin rakentamisesta ja jatkaa 5–10 vuotta nykyisellä paikalla. Tämä tarkoittaa myös molempien laivayhtiöiden maa-alueiden vuokrasopimusten jatkamista.

Nykyiset matkustajaterminaalit toimivat vielä varsin laadukkaasti. Muutospaineet ovat tulleet Turun linnan ympäristön tulevaisuuden suunnitelmista.

Otetaan siis aikalisä ja tehdään edellä mainitut selvitykset seudullisen hyvän ja tehokkaan sataman turvaamiseksi. Samalla nähdään pandemian mahdolliset muutokset matkustajaliikenteeseen. Vaikka aikalisä voi viivästyttää muita haaveita Turun linnan ympäristössä, niin kaipa nekin tuon selvityksen voivat odottaa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Matti J. Niemi

diplomi-insinööri

eläkkeellä, toiminut työtehtävissä muun muassa Helsingin satamalaitoksen suunnittelupäällikkönä ja Turun Sataman teknisenä johtajana

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (4)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Jussi-55
Vihdoinkin järkipuhetta
Jos edetään kirjoittajan ehdottamin askelin ei loppukustannukset pääse kasvamaan kolminkertaisiksi alkuperäisestä, tämä lienee yllätys Turun päättäjille!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
K.K.
Varsin hyvin perusteltu mielipide
Turussa asetetaan ilmeisen tarkoituksellisesti erittäin tiukkoja aikarajoja päätöksille. Tämä taas tuo mukanaan hirmuisen kiireen, jossa suunnittelua ei tehdä huolellisesti. Hyvä huono esimerkki on Logomon silta. Sataman ja musiikkitalon osalta on myös erittäin suuri riski, että päättäjiä' viedään taas kuin litran mittaa.

Lopettakaa hosuminen investoinneissa, joiden vaikutukset ulottuvat useiden kymmenien vuosien tai jopa sadankin vuoden päähän. Ei siinä aikaperspektiivissä ole muutamalla kuukaudella tai edes vuodellakaan mitään suurta merkitystä.

Suhteellisuuden tajua nyt kaivataan kaikissa investoinneissa. Liian kireän päätöksille asetetun aikarajan tulisi soittaa jotain varoituksen kelloja päättäjille. Se ei silti tarkoita sitä, ettei päätöstä huolellisen suunnittelun jälkeen tehtäisi, kuten nämä hätähousut yrittävät vakuuttaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Alf
Vast: Varsin hyvin perusteltu mielipide
"Liian kireän päätöksille asetetun aikarajan tulisi soittaa jotain varoituksen kelloja päättäjille."

Nimenomaan. Mitään kiirettä ei oikeasti ole edes olemassa, se on vain tarkoituksella luotu mielentila. Turun satama ei tietääkseni ole lähdössä minnekään. Tätä tarkoituksella luotua kiirettä voisi verrata taikurin tekemään silmänkääntötemppuun jossa katsojan huomio kohdistetaan "kiireeseen". Silloin hän ei enää pysty havaitsemaan mitä tilanteessa oikeasti tapahtuu.

Vasta paljon myöhemmin "kiireeseen" keskittynyt katsoja huomaa kellonsa ja lompakkonsa kadonneen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Hima-Hönö
Päätöspäivämäärä
Varsinainen vaalipäivä on 13.6.2021.
Satama-asian päätöspäivä valtuustossa on 14.6.2021.
Eli kova kiire tuntuu olevan tämän asian päättämisellä.
Jotenkin tuoksahtaa asian hoitamistapa tulevan valtuuston puolesta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.