Lukijoilta

Vahva toivomus päättäjille

Postiluukkuuni tupsahti vauraan Sdp:n ”kaikki mukaan” -kunnallisvaalijulkaisu. Alla ska med, på svenska.

Pikaisesti tarkasteltuna sadasta ehdokkaasta vain neljä uskalsi tuoda esille mielipiteensä voikukkaryhmän ”meillä on unelma” -ratikasta.

Seuraavana päivänä postihenkilö, ex-postimies toimitti luukkuuni kykypuolue kokoomuksen julkaisun. Juuri kukaan ehdokkaista ei ottanut kantaa tähän kaupunkilaisia kovasti kiinnostavaan kysymykseen.

Sdp ja kokoomus ovat hallinneet päätöksentekoa vuosikymmenet vaihtelevalla menestyksellä. Nyt on mahdollisuus välttää seuraava moka.

Bussit kehittyvät jatkuvasti ja linjoja on mahdollisuus muuttaa asuinrakentamisen myötä. Yhden ratikkalinjan hinnalla saadaan kymmeniä vähäpäästöisiä busseja ja paljon terveyden- ja vanhustenhuollon työntekijöitä.

Hyvät Sdp:n ja kokoomuksen ehdokkaat. TS:n kyselyn (TS 25.5.) perusteella 63 ja 62 prosenttia teidän kannattajistanne vastustaa ratikoita. Jos saatte äänestäjiltä mandaatin olla mukana päätöksenteossa, niin mielestäni teidän pitää ottaa huomioon kannattajienne mielipide.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Pienen porukan mielestä 600–700 miljoonaa ratikasta on pieni raha. Kyllä sen joku maksaa.

On äänestäjien harhauttamista puhua jostain 300–400 miljoonasta. Harhautukset kuuluvat jalkapallokentälle.

Kiitosta haluan antaa Perussuomalaisten ja keskustan ehdokkaille. Teillä on uskallusta ilmaista myös kielteinen mielipide, unohtamatta myöskään muutamia Sdp:n ehdokkaita.

Kaikki puoluekannat huomioiden lopputulos oli 62 prosenttia ei, 24 prosenttia kyllä, 14 prosenttia en osaa sanoa.

Kyselyssä oli mukana myös vihreiden ja Vasemmistoliiton kannattajia. Lähes puolet heidän kannattajistaan valitsi kielteisen kannan. Tämä on mielestäni positiivinen signaali.

Hyvät ehdokkaat. Te jotka saatte äänestäjien mandaatin kuntapäättäjiksi, ette voi olla huomioimatta kyselyyn osallistuneiden veronmaksajien selkeää enemmistöä.

Timo Vihersaari

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Aleksi
Miten vahvalla pohjalla yleinen mielipide on, jos se perustuu desinformaatioon?
Ensi valtuustokaudella päätetään ainoastaan Varissuolta satamaan kulkevasta linjauksesta, Sen alustava hinta-arvio on 284 miljoonaa, josta kaupungin osalle jää 200 miljoonaa kun valtio osallistuu 30%. Voidaan olettaa että kustannusarvio on kohtuullisen lähellä lopullista hintaa, sillä siinä on käytetty Tampereen toteuteutuneita kustannuksia..

Mahdolliset jatkolinjat ovat eri asia ja niistä päätetäänkin erikseen. Kun monilla foorumeilla näkyy toistuvasti negatiivista raitiotievastaista kirjoittelua ja kaikenlaisia hatusta vedettyjä heittoja 400-700 miljoonasta, ei kyselyn tulos toki ihmetytä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sivustaseuraaja
Järjetön linjaus
Turun kaupungista puhuttaessa ei kannata ottaa oletusarvoisena yhtään mitään, ei myöskään sitä että meno siitä paljonkaan muuttuisi, vaikka valtasuhteet vaalien jälkeen muuttuisivat oleellisesti. Se mikä pätee Tampereella, pätee siellä.

Tässä ratikka- vs sähköbussikeskustelussa on jäänyt vähemmälle huomiolle myöskin joustavuus vs joustamattomuus. Jos ratikkalinjalla tapahtuu jotain, liikenne on poikki kunnes vika saadaan korjattua. Sen sijaan vastaavassa tilanteessa sähköllä (tai millä tahansa) liikkuva bussi liikkuu edelleen ja pääsee päätepysäkille naapurikatua myöten.
Jos ja kun kaupunkiin rakennetaan uusi asuntoalue, sinne on jonkinasteinen tieinfra valmiina jo ennenkuin sinne muuttaa ensimmäistäkään asukasta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Järjetön linjaus
Lisään vielä, että ratikka on myös eriarvoistava.
Jos ensimmäisen kymmenen vuoden sisällä saisikin varmiiksi pari linjaa, esim Varissuo - keskusta - satama ja Ruonsmäki - keskusta - jonnekin, loput alueet saavat odottaa linjojansa kymmeniä vuosia. Suurin hyötötyjä olisi lähinnä keskusta.
Sähköllä liikkuvat kumipyörät saisi halutessa vuoden, parin sisällä joka ainoalle asuinalueelle ja linjalle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
credo
Vast.Vihersaari
Kun kirjoitat niinkuin kirjoitat, tutustu pohjaksi vähän tarkemmin : Kokoomuksesta ainakin Manni ja Vainio suhtautuvat kielteisesti ratikkaan, Vasemmistoliitosta ,,Yrttiaho, ja myös ilmoittavat sen julkisesti.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Domare
tinde
Samaa mieltä
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.