Lukijoilta

Joukkoliikenteen tavoitteet ja talous on päivitettävä

Liikenne vaikuttaa merkittävästi siihen, kuinka toimiva ja houkutteleva Turku on asukkaiden ja yritysten näkökulmasta. Tasokas joukkoliikenne on kaupungin kasvun ja ilmastotavoitteiden saavuttamisen edellytys.

Tulevan valtuustokauden keskeiset liikkumiseen liittyvät päätökset koskevatkin Fölin palvelutasoa ja runkolinjastouudistusta eli linjojen sijaintia ja vuorotiheyttä. Korona-ajan tuomien muutosten vuoksi tavoitteet, joihin pyritään, tulisi päivittää ja budjetoida niiden mukaan. Optimaalista on, että päätökset tehtäisiin vähintään 2–3 vuotta etukenossa.

Ennen koronaa ja keskusta-alueen remontteja Föli-alueella tehtiin vuodessa noin 26 miljoonaa matkaa. Matkamäärä nousi vuosittain.

Seudullisessa joukkoliikennelautakunnassa ja Fölissä on tehty tietoisia valintoja esimerkiksi viestinnän, päästöttömän liikenteen kilpailutusten (hinnat ovat laskeneet ja uusi liikenne on puhtaampaa) sekä lipputeknologian, kuten lähimaksun, osalta. Asiakastyytyväisyys on tutkitusti korkea, kansainvälisestikin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Matkamäärien laskun vuoksi joukkoliikenteeseen kohdistuu kuitenkin säästöpaineita. Budjettiylitykset eivät ole demokratian eivätkä kaupungin taloudenpidon kannalta kestävä ratkaisu.

Korona-aikana lipputulomenetyksiä on saatu viime ja tänä vuonna kompensoitua valtion korona-avustuksista ja karsimalla esimerkiksi yö- ja ruuhkavuoroista. Valtionavut eivät ole jatkuva rahoitustapa. Fölin matkamäärien pitää nousta.

Korona-aikana huoli ja ihmetys on ollut, että "bussit kulkevat tyhjinä". Joukkoliikenteen käyttöön vaikuttaa keskeisimmin se, kuinka tiheästi busseilla pääsee kulkemaan. Myös asiakkaan tottumus ja luottamus joukkoliikenteeseen ovat tärkeitä. Tällöin toimenpiteet, joilla palvelutasoa merkittävästi tai tilapäisesti muutellaan säästöjen toiveessa, eivät välttämättä ole lainkaan järkeviä, taloudenkaan näkökulmasta.

Joukkoliikenteen kustannuksia ei myöskään pystytä karsimaan samassa suhteessa eikä samalla hetkellä kuin liikkumisen tarve yllättäen vähenee. Jo tilattu liikenne maksaa aina jotakin, vaikka auto ei olisi joka hetki liikenteessä. Järkevä liikenne vaatii suunnittelua.

Realistinen, mutta selkeästi kasvua tukeva tavoite olisi, että Fölin matkamäärät ovat viimeistään vuonna 2024 palautuneet vuoden 2018 eli keskustan remontteja ja koronaa edeltävälle tasolle. Tästä kasvun tulisi jatkua vähintään kolme prosenttia vuodessa.

Tavoite voi edellyttää väliaikaisesti hieman aiempaa suurempaa julkista rahoitusosuutta, mutta maksaa itsensä vuosien saatossa todennäköisesti takaisin, kun matkamäärien lisääntyessä lipputulojen osuus kasvaa ja liikkuminen lisää ihmisten toimintaa ja kaupungin vetovoimaa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Vaihtoehtona on, että välttämätöntä koulu-, työmatka- ja palveluliikennettä toteutetaan joka tapauksessa, mutta liikenne on aiempaa heikompaa. Tällöin matkustajia tippuu kyydistä ja riskinä on, että verorahoituksen määrä kasvaa ja että joukkoliikenteen muita hyötyjä ei saavuteta.

Anu Perho

(kok)

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan puheenjohtaja

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Zeipii54
Joukkoliikenteen tavoitteet .....
Poistakaa nämä tuomiopäivän vuokrattavat sähköpotkulaudat niin nuoriso alkaa käyttää jälleen
julkisia kulkuneuvoja kuten Fölin busseja !!!!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.