Lukijoilta

Olemassa olevat junaraiteet käyttöön

Erinomainen idea tuo tällä sivulla esitetty, että hyödynnettäisiin enemmän junaraiteita, joita Turun ja lähikaupunkien ja -kuntien alueella on olemassa!

Kevyitä katoksellisia tai katoksettomia pysäkkejä voisi olla karkeasti 500–1 000 metrin välein kaupunkialueella, ei mitään ihmeellistä. Sitten olisi erikseen vähän nopeampi yhteys (ei niin tiiviitä pysäkkivälejä) pidemmälle kuten esimerkiksi Ukiin. Tiiviimmällä pysäkkivälillä hoituisi hyvin yhteydet Naantaliin, Raisioon, Jäkärlään, Varissuolle, Littoisiin ja Piikkiöön.

Ja vielä jos joitakin sähköisiä "lättähattuja" rakennettaisiin Suomessa tätä varten, olisi se kyllä upea juttu...

Eikä tuo edes sulkisi raitsikoita pois, jos joskus niitäkin halutaan alkaa rakentaa, junakiskottomille alueille (ja vaikka vaihtomahdollisuudella näihin uusiin paikalliskiskoyhteyksiin).

Kiitos ideasta!

Äänestäjä

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (4)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Samppa
Paikallis-ja lähijunnaa
Raiteita riittää. Mainittujen lisäksi satama ja Pansio. Olemassa olevien raiteitten lisäksi voidan edullisesti lisätä kiskoja perusraiteitten läheisyyteen taajama-alueille.
Turku on suuruudenhullu kaupunki. Kaikki mikä tehdään pitää olla kallista ja toteuduttuaan kaksin verroin kalliimpaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
skelet
Vast: Paikallis-ja lähijunnaa
Raiteita riittää mutta ei matkustajia. Aikanaan lähijunaliikenne (lättähatut) lopetettiin matkustajien vähyyden vuoksi. Olisiko tilanne nyt erilainen - epäilen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Paikallis-ja lähijunnaa
Skelet: Esim. lähijunaliikenne Turku-U:ki lopetettiin parissa vaiheessa. Ensin lopetettiin pienillä seisakkeilla pysähtyminen. Matkustajat vähenivät. Sitten lopetettiin liikenne. Hieman kärjistäen.

Aika on nyt toinen kuin lättähattuja lopettaessa. Niihin aikoihin autoilu oli jopa vielä kovemmassa nosteessa ja suosiossa kuin nyt. Maaltapako oli vahvaa. Silti ei vielä ollut totuttu ajatukseen kymmenien kilometrien työmatkoista. Etätyötä ei käytännössä ollut (liikkuvaa työtä kylläkin). Ilmastonmuutoksesta ei puhuttu.

Nyt on suunta autoilun vähentämiseen ja joukkoliikenteeseen, ainakin juhlapuheissa. Etätyö tuli koronan myötä epäilemättä osin jäädäkseen; osa joutuu tekemään työmatkaa vain silloin tällöin, ja kiinnostus maalla asumiseen on kasvanut. Monelle muutaman kymmenen kilometrin työmatka on ihan ajateltavissa. Nykyään lähijunaa myös ajatellaan vanhalta pohjlata, eli se pysähtyisi muuallakin kuin päätepisteissä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pyöräilijä
Hyödyntäminen
Raiteita ei voi hyödyntää lyhyillä matkoilla koska niiden varrella ei ihmisiä asu riittävästi. Eli raiteiden linjausta pitäisi jatkaa jos halutaan että olemassaolevista raiteista olisi paikallisliikenteessä jotain hyötyä.

Uuteenkaupunkiin kulku voisi vielä toimia ns. paikallisjunaperiaatteella mutta valitettavasti taitaa autoilu silti viedä voiton vaikka joku radan varrella asuvista Turussa tai Ugissa töissä kävisi. Korkeintaan jos junan saisi kulkemaan Kupittaalta Ugin autotehtaalle asti niin voisi löytyä kysyntää kolmelle edestakaiselle vuorolle ja sitä kautta voisi syntyä myös kysyntää ihan muullekin ao. välin liikenteelle. Junan vain pitäisi kulkea matka vähintään yhtä nopeasti kuin mitä henkilöautolla pääsee.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.