Lukijoilta

Kuka palauttaisi opettajille oikeuden tehdä työtä?

Jane Iltanen
Kirjoittajan mielestä opettajan työ on muuttunut vuosi vuodelta yhä oudommaksi.
Kirjoittajan mielestä opettajan työ on muuttunut vuosi vuodelta yhä oudommaksi.

Olen tehnyt opettajan työtä parikymmentä vuotta. Vuosi vuodelta työ on muuttunut yhä oudommaksi.

Ennen opetettiin ja tehtiin vain välttämättömät kirjaukset poissaolo-ohjelmiin ja jälki-istuntokirjoihin. Jossain vaiheessa on kirjaamisten määrä alkanut lisääntyä, ensin byrokratian vaateiden vuoksi ja sen jälkeen yhä enenevässä määrin opettajan oikeusturvan suojaamiseksi.

Kaikki mikä hiukankin poikkeaa normaalista, on syytä kirjata, sillä aina jostain löytyy se huoltaja, joka puuttuu asiaan.

Urani alussa hankalaksi luokiteltavia huoltajia löytyi ehkä koulutasolla yksi vuodessa, jos sitäkään. Nykyään… No niitä on paljon.

Tällä hetkellä opettaja elää varpaisillaan, kaikesta mitä tekee tai jättää tekemättä voi joutua vastuuseen. Yleensä vielä niin, että huoltaja ottaa yhteyttä rehtoriin/sivistysjohtajaan/Aviin tai poliisiin, ei suinkaan opettajaan. Lisäksi toki masinoidaan suunnaton some-mylläkkä asian ympärille.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Mikä inhottavinta, opettajahan ei virkamiehenä pysty somessa asiaa oikaisemaan, koska salassapitovelvollisuus ja lisäksi toki se, että ei sitä totuutta edes uskottaisi.

Usein näissä tapauksissa vielä ei ole mitään perää, oppilas on kotona liioitellut tilannetta (esimerkiksi opettaja on koputtanut oppilasta olkapäälle, muuttuu kotona muotoon ”se hullu ope löi minua”).

Välillä sitä opettajana oikein toivoo, että asia etenisi poliisitutkintaan tai Avin käsittelyyn saakka, koska se on se ensimmäinen paikka, jossa opettaja saa kertoa totuuden tilanteesta ja opettaja voidaan syyttömäksi tulkita. Toki prosessi on pitkä ja raskas ja moni ei jaksa/halua siihen mennä.

Kuka puolustaisi pientä opettajaa? Kuka palauttaisi opettajalle mahdollisuuden tehdä työtä?

Etsin muuta työtä

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Julle
Opettajat ihan itse korjaavat oppilaitosten kaaoksen👹
Kirjoittaja on tasan tarkkaan oikeassa. Sitä kansakunta niittää mitä kylvää!!. Vailla rajoja ja rakkautta kasvatetut "kakarat" ovat vaan seuraus kun päättäjiin, eli OPH ja OAJ on päässyt luikertelemaan liian monta äärilaidan "sählääjää". Heillä on suomalaiselle yhteiskunnalle vaaralliset arvot, joka ilmenee kun selailee uusia oppikirjoja. Niissä opetetaan totena täyttä puppua joka ei perustu tosiasioihin. Lisämausteen tähän kaaokseen tuo se, että useat kodit ovat sysänneet kasvatusvastuun koululle. Kyllä ensisijainen kasvatusvastuu on isällä ja äidillä. No, nyt kerätään vaan sitä satoa jota on kylvetty. Se pelottaa kun olen näkemässä niin, että kaaos oppilaitoksissa vaan pahenee eikä se korjaannu kun ehken suuren mullistuksen tai kaaoksen kautta. Ja mikä on sen lopputulema ? Mutta, Mutta, nyt on "ope parkojen" viimeinen hetki nousta barrikadeille ja palauttaa Suomen oppilaitoksiin kuri ja järjestys jolloin myös nyt vaarallisesti laskevat oppimistulokset saadaan takaisin kasvu-uralle. Korjaus tulee aloittaa OPHsta. Sinne on pesiytynyt yhteiskunnalle vaarallisia viranhaltijoita jotka hassuilla ohjeillaan sotkevat opetusta. Opettajien oma etujärjestö on hankala tapaus, OAJssä on täysiä vellihousuja, se ei ole kykenevä eikä halukas toimimaan koulurauhan eteen, nääs kun koko maailmaa halaava pieni äänekäs vähemmistö pitää OAJtä otteessaan. No jälki on surullista. Vaikka olen muodollisesti pätevän open viittaa saanut kantaa 15-vuotta en koe olevani kokemusasiantuntija koska koulumaailma on turbulenssissa.. Jos nyt olisin ope, tekisimme kapinan ja vaatisimme barrikadeille, että opetusta jatketaan vasta sitten kun opettajille ja kouluttajille annetaan takaisin ne työkalut joita tarvitaan järjestyksen ja hyvän oppimisympäristön ylläpitoon.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
S.F.
Liberalismi mädättää yhteiskunnan
Suomessa on kasvanut sukupolvi, joka on tottunut pelkkiin oikeuksiin ilman velvollisuuksia ja siihen, että kaikki saadaan ilman omia satsauksia. Mitään rajoja ei ole ja mikään ei riitä, vaan kaikesta valitetaan. Tämä kieroon kasvanut sukupolvi on onnistunut saattamaan maailmaan jo jälkikasvunkin, jolle säännöt, velvollisuudet ja käytöstavat ovat entistäkin vieraampia. Vapaan kasvatuksen mätä näkyy koulumaailman lisäksi kaikkialla muuallakin yhteiskunnassamme.

Ongelmat eivät ole pelkästään yksilöistä lähtöisin, vaan Suomessa on ollut jo pidempään vallalla vapautta korostava liberaalinen ajattelutapa. Valitettavasti tuon poliittisen ideologian sokaisemat ihmiset ovat tyystin unohtaneet kolikon toisen puolen, eli velvollisuudet. Lisäksi liberalismia on sovellettu sielläkin, minne se ei sovi. Nuoret eivät pysty hallitsemaan vapautta. He tarvitsevat rajoituksia ja ohjausta siitä, miten pitää käyttäytyä ja toimia. Väärä liberalismi ei ole tuonut yhteiskuntaamme todellista vapautta, vaan itsekkyyttä, välinpitämättömyyttä, sekasortoa ja kärsimystä. Nyt on korkea aika kääntää kelkka, suorittaa todellinen kurinpalautus ja korjata liberalismin ja vapaan kasvatuksen harha-askeleet.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Julle
Vast: Liberalismi mädättää yhteiskunnan
Upea kirjoitus👍. Suomen ongelma on just tämä kaiken selittävä "lipilaarisuus" Olis mielenkiintoista saada tietää aikuisen oikeasti kuinka monta miljardia Euroa Suomi tuhlaa täysin turhaan verovaroja näiden lipilaarien paapomiseen. Odotan hartaana sitä päivää kun ensimmäinen vähemmistön edustaja oivaltaa tämän ja kertoo rehellisesti miten asia korjataan, samalla osoittaen mitä lisäarvoa he tuovat tällä kouhkaamisellaan Suomelle. Nyt tilanne on se, että pää punaisena huudetaan, että meitä sorretaan ja vaaditaan "tasa-arvoa" täysin toisarvoisissakin asioissa. Maailmaa pitää katsella globaalisti ja ymmärtää, että meillä täällä pohjolassa on hyvä olla kun vertaamme vapauksiamme vaikkapa idän ja kaukana etelän suunnalla oleviin valtioihin joissa osa kansasta on hengenvaarassa elämäntapansa tai mielipiteidensä takia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sebulon
Oppilas vs opettaja
"Välillä sitä opettajana oikein toivoo, että asia etenisi poliisitutkintaan tai Avin käsittelyyn saakka, koska se on se ensimmäinen paikka, jossa opettaja saa kertoa totuuden tilanteesta ja opettaja voidaan syyttömäksi tulkita. Toki prosessi on pitkä ja raskas ja moni ei jaksa/halua siihen mennä."
-----------------------
Lähtökohtaisesti opettajan pitää pystyä todistamaan syyttömyytensä. Jos on sana sanaa vastaan, oppilaan sanaan uskotaan.
Lisäksi on tilanteita, joissa oppilaat provosoivat esimerkiksi opettajan menettämään malttinsa ja kännykkäkamerat alkavat pyöriä ympärillä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ari Hyvönen
Vast: Oppilas vs opettaja
Kännykän voi aina ottaa kuvaajalla ja vahingossa heittää sen lähimpään lampeen, kuvausinto ihmeesti vähenee.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.