Lukijoilta

Kamera kuorma-autoissa parantaisi liikenneturvallisuutta

Onko aivan mahdotonta asentaa kuorma-auton repsikan puolelle kameraa, joka näyttäisi kuvaa kuskille muuten näkymättömästä kulmasta?

Nämä kamerat maksavat joitain satasia, joka on pieni hinta verrattuna kuormurin hintaan. Tällaisia kameroitahan on jo lähes jokaisessa henkilöautossakin peruutuskamerana.

Liian usein saa lukea uutisista onnettomuuksista, jossa jalankulkija tai pyöräilijä on jäänyt kääntyvän kuorma-auton alle.

Hannu Kulmala

Turku

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (6)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Asko Ojala
Vika kuljettajassa
Asiaan auttaisi jo se, että ”ammattikuljettajille” järjestettäisiin asennekoulutusta, ja kuljetusfirmat olisivat kiinnostuneita liikennesääntöjen noudattamisesta.

Tieliikennelain mukaan autolla ei ole mitään asiaa jalkakäytävälle. Mutta siellähän ne kuljetusliikkeet peruuttelee pisin jalkakäytäviä. Näin kävi taannoin Satakunnantielläkin.

Autoissa pauhaa stereot, ja kuskilla on kännykkä kädessä. Korvien välissä on koulukiusaajan ”mitäs jäit alle oma vika” -asenne.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Hima-Hönö
Hyvä kysymys
Kysymys on hyvä mutta kun on kyseessä Suomi niin täällä on sellainen virkamiesarmeija joka tietää miten asiat tulee hoitaa. Kuten olemme huomanneet liikenneasioissa niin mikä kelpaa muualla niin Suomessa kehitellään omat tulkinnat pykäliin. Jonkun tuolla Trafikomissa pitäisi saada tällainen oivallus että saisivat porukalla kokoustaa säädökset kuntoon. Ai niin. Miten EU suhtautuu asiaan.
No isot autovalmistajat ovatkin ehkäpä ratkaisseet ongelman uusissa autoissa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Hyvä kysymys
”… mikä kelpaa muualla niin Suomessa kehitellään omat tulkinnat pykäliin”

Tuo oli hyvin huomattu ja pätee kaikkeen muuhunkin eikä vain liikenneasioihin. Meillä laitetaan komitea miettimään ehdotusta ja kun komitea on saanut lausuntonsa valmiiksi, se viedään perutuslakivaliokuntaan ja jos tämä instanssi kelpuuttaa ehdokuksen, Kepu torppaa sen – tai viimeistään oikeuskansleri. Eikä tämä prosessi vie kuin muutaman vuoden.

Katselin Krista Kiurun haastattelua eilisen A-ohjelmassa. Hän sanoi ulkomailta tulevasta koronaliikenteestä, että paras olisi testi lähtömaassa + karanteeni + testi sen jälkeen. No niin, mutta kun se on jo kerralleen kaatunut perustuslakivaliokunnassa.

Kun tämä muualla maailmassa onnistuu, mutta meillä ei, niin missä vika? Perustuslaissa. Jos ja kun se on viallinen, se pitäisi korjata.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Hyvä kysymys
Kamera-asia on sama kuin lastin purku jalkakäytävältä tai pyörätieltä. Jos rahtifirmat velvoitettaisiin hankkimaan 1000€ kamerajärjestelmät kaikkiin niihin 100000€ autoilihin joilla ajetaan taajamissa, rahdin kuljetus Suomessa loppuisi.

Sama juttu jalkakäytäväpysähtymisessä, jos rahtifirmat velvoitettaisiin purkamaan lastinsa ajoradalta, maidon litrahinta kaupassa 10 kertaistuisi koska se 2-4m ylimääräistä on nyt vain niin paljon siitä 100-400km kokonaismatkasta minkä se maito kauppaa kohti on kulkenut.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pyöräilijä
Tekniikka
Kameroista tietyt tahot aina valittavat että kun on jo muutenkin liikaa katsottavaa siellä hytissä. On Netflixiä ja Disney plussaa joten ei sinne enää tarvita näyttöjä jokaisesta kamerasta.

No, tekniikkahan mahdollistaa sen, että kun autossa laitetaan pakki päälle, järjestelmä sammuttaa Netflixin ja laittaa näytölle kuvan peruutuskamerasta. Kun laitetaan vaihde ykköselle, se vaihtaa kuvan etukameraan joka näyttää onko suoraan edessä joku. Kun laitetaan vilkku oikealle, tulee kuvaan näkymä oikeasta kamerasta. Jne. Ja sitten kun ollaan maantienopeukissa niin saa taas sen Netflixin päälle. Tarvitaan vain Volvon pysäytystekniikka kun ei huomata sitä edessä vasemmalle kääntymässä olevaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Angus
Voisihan se parantaa
Ehkäpä kamerat olisivat hyväksi, mutta kyllä isomman muutoksen pitää tapahtua asenteessa. Olen jutellut monen niin kuorma-, rekka- kuin henkilöautoa ajavan kanssa, jotka ovat kovin tosissaan selittäneet minulle, että kun sieltä ohjaamosta nyt vain ei aina näe. On palkki edessä tai kuollleita kulmia tai sataa tai valot häikäisevät tai pitää tarkata autoliikennettä niin ettei ehdi huomata kevyttä liikennettä tms. En pysty ymmärtämään sitä asennetta, että jos ei näe ympärilleen, voi silti ajaa ja on syyntakeeton. Omasta mielestäni silloin hidastetaan tai pysähdytään, kunnes tiedetään, mitä ympärillä tapahtuu - ei ajeta sokkona. Taitaapa tieliikennelaissa olla vähän jotain sen tapaista sanottunakin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.