Lukijoilta

Pyörät pyörimään koronan jälkeen, voimavaroja ammatillisesta koulutuksesta

Heikki Ala-Nissilä
Pyörät pyörivät koronan jälkeen entistä vauhdikkaammin. Ammatillinen koulutus ja osaaminen tarjoavat tälle liikkeelle voimavaroja ja mahdollisuuksia, sanoo kirjoittaja.
Pyörät pyörivät koronan jälkeen entistä vauhdikkaammin. Ammatillinen koulutus ja osaaminen tarjoavat tälle liikkeelle voimavaroja ja mahdollisuuksia, sanoo kirjoittaja.

Kesä, rokotukset ja laumasuoja. Jokaisen toiveena on, että niillä edetään kohti parempia aikoja, jossa toiminnot normalisoituvat ja auvoinen arki avautuu jälleen. Talouden pyörät pyörivät jo hyvään tahtiin, ja katse on siirtynyt toiveikkaasti jo kohti tulevaa.

Pandemian voiman heiketessä meitä odottaa uusi arki. Se ei kuitenkaan ole se sama, josta hyppäsimme ”yhdessä yössä” korona-arkeen reilu vuosi sitten. Uusi arki saa mausteensa uusista toimintatavoista, digitalisaation hyödyntämisestä ja ahkerasta käsien pesusta.

Myös me Turun AKK:ssa olemme suunnitelleet jo tulevaa. Kysyimme opetus- ja ohjaushenkilöstöltämme, mikä on onnistunut, ja mitä siitä kannattaa ottaa mukaan uuteen arkeen?

Teoriaopetus, kokoukset ja opiskelijoiden arkinen ohjaaminen näyttäytyivät asioina, jotka ovat onnistuneet koronavuoden aikana meiltä hyvin ja joita on myös järkevä toteuttaa digitaalisesti koronan jälkeisessä ajassa. Sen sijaan opiskelijoiden tukiopetus ja ohjaus, käytännön työn harjoitteleminen, valintahaastattelut ja opiskelun alkuvaiheen ohjaus koettiin vahvasti sellaisiksi, joita ei kannata toteuttaa etä- ja verkko-opintoina.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ammatillinen koulutus saa pyörät pyörimään. Ammatillisessa koulutuksessa opiskeli Varsinais-Suomessa viime vuonna yhteensä yli 20 000 opiskelijaa. Opiskelijamäärä oli suurempi kuin Turun yliopistossa opiskelleiden määrä ja jopa kaksi kertaa suurempi kuin Turun ammattikorkeakoulun opiskelijamäärä. Varsinais-Suomen lukiokoulutuksessa taas oli vuonna 2020 vajaat 8 500 opiskelijaa. Samassa suhteessa maakunnassa toteutuivat myös suoritetut tutkinnot. Tiedot käyvät ilmi Varsinais-Suomen ennakointiakatemian verkkosivuilta.

Ammatillisen koulutuksen opiskelijoista peräti 63 prosenttia on jo yli 20-vuotiaita. Työelämässä olevien aikuisten osuus on jatkuvassa kasvussa. Osaamisen jatkuvaa päivittämistä ja elinikäistä oppimista tarvitaan koronan jälkeisessä ajassa entistä enemmän.

Ammatillinen tutkinto on myös suosittu väylä ammattikorkeakouluun. Valtakunnalliset tilastot kertovat, että jo puolet uusista amk-opiskelijoista tulee ammatillisesta koulutuksesta.

Osaamisen jatkuvaa päivittämistä ja elinikäistä oppimista tarvitaan koronan jälkeisessä ajassa entistä enemmän.

Koronan jälkeistä arkea on selvitetty myös laajemmalla kyselyllä. Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry järjesti valtakunnallisen kyselyn ammatillisen koulutuksen toimijoille tänä keväänä. Kyselystä kävi ilmi, että osalla opiskelijoista käytännön työtaidot ja sen harjoitteleminen ovat jääneet korona-aikana opinnoissa vähemmälle, ja siksi ne kaipaavat vahvistamista.

Meillä Turun AKK:ssa tilanne on keskimääräistä parempi, sillä yli puolet opiskelijoistamme oppii työpaikoilla koulutus- ja oppisopimuksilla. Olemme pystyneet tarjoamaan opiskelijoillemme yhdessä yhteistyöyritystemme kanssa korona-aikana hyvin työelämän harjoittelu- ja näyttömahdollisuuksia. Valtakunnallisesti työpaikoilla oppiminen on vähentynyt, mutta meillä ei.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Organisaatioiden kyvykkyys mitataan tässä siirtymävaiheessa. Ne, jotka kykenevät uudistumaan ja kehittämään toimintaansa entistä asiakaslähtöisemmäksi, menestyvät. Koko organisaation yhteinen näkemys ja tavoitteet ovat tietenkin jo hyvä lähtökohta tähän.

Siihen kun lisätään vielä ajan henkeen päivitetty ja toimintaa ihan oikeasti ohjaava strategia ja käytäntöön kytketty laatujärjestelmä, niin ollaan jo pitkällä, ja useasti jo muita edellä.

Katseen pitäminen pallon sijasta koko pelissä on vanha hyvä viisaus, ja se sopii myös tähän koronasta eteenpäin siirtymisen tilanteeseen.

Pyörät pyörivät koronan jälkeen entistä vauhdikkaammin. Ammatillinen koulutus ja osaaminen tarjoavat tälle liikkeelle voimavaroja ja mahdollisuuksia. Uudet toimintatavat ja mallit hyödyttävät asiakkaita ja parantavat siten koko toiminnan laatua.

Osku Laukkanen

pedagoginen rehtori

Turun AKK

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Hanukas
Koulusta teoria
Työpaikalla opettelu on parasta, tekemällä oppii.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.