Lukijoilta

Syyt Itäharjun liikennejärjestelyihin ovat unohtuneet monelta

Itäharjun liikennejärjestelyt, toisin sanoen erään pientaloalueen rauhoittaminen sinne suuntautumattomalta läpiajoliikenteeltä, puhuttaa yhä Turun Sanomien palstoilla. Useimmat läpiajon estämisestä mielensä pahoittaneet näyttävät kuitenkin unohtaneen perusteet, joiden vuoksi kaupunki päätti sulkea alueen liikenteeltä.

Itäharjun läpi Kajakatua pitkin ajoi aiemmin vuorokaudessa jopa neljätuhatta ajoneuvoa. Suurin osa näistä autoilijoista oli sellaisia matkantekijöitä, joilla ei ole asiaa alueelle, vaan he käyttivät puutaloalueen kapeita katuja vain ajomatkansa nopeuttamiseen. Merkittävä osa alueelle suuntautuvasta liikenteestä taasen oli ilmaiseen kadunvarsipysäköintiin liittyvää liikennettä, eikä siis alueen asukkaiden omaa liikkumista.

Historialliselle pientaloalueelle tämä liikenne on paljon, erityisesti kun otetaan huomioon, että tuo liikenne ei tietystikään jakaudu tasaisesti vuorokauden tunneille. Suurin osa liikenteestä keskittyy juuri niihin aikoihin, jolloin myös alueen asukkaat lähtevät töihin, kouluun tai päivähoitoon, vaikeuttaen heidän liikkumistaan ja tehden koulumatkoista vaarallisia.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Itäharjun läpiajokiellon seurauksena läpiajajan ajomatka on pidentynyt pahimmillaan vain muutamalla minuutilla, joten voisi kuvitella, että läpiajajille aiheutuva haitta on itse asiassa aika vähäpätöinen, eikä edes kaiken valittamisen arvoinen.

Katujen sulkemista kritisoivilta on unohtunut ainakin seuraava seikka. Kaupungin päätöksessä, jolla Itäharjun liikenne rauhoitettiin, mainitaan erikseen, että alueella koetut haitat eivät olleet peruste katujen sulkemiselle. Useimmat kriitikoista eivät siis näytä tuntevan asiaa ja sen taustoja kovinkaan hyvin.

Varsinainen peruste Itäharjun läpiajon estämiselle on alueen kylkeen Kupittaan puolelle rakentuva asuin- ja toimistokeskittymä, joka tulee lähitulevaisuudessa lisäämään alueella liikkuvien ihmisten määrää tuhansilla. Tämän jo meneillään olevan kehityksen myötä Itäharjun kapeat, hidastein varustetut kadut eivät enää kykenisi välittämään jo nyt aivan liian suurta läpiajoliikennettä.

Toinen seikka, joka näyttää joiltakin unohtuneen, on tämä. Useimmat meistä ovat varmaankin yleisellä tasolla sitä mieltä, että asuinalueet on hyvä rauhoittaa tarpeettomalta autoilulta, jos siihen suinkin on mahdollisuus. Kaikkia alueita ei ole mahdollista rauhoittaa, mutta ne alueet, joilla ei sijaitse merkittäviä palveluja ja jotka voidaan kiertää suurempia liikenneväyliä pitkin helposti, on syytä rauhoittaa läpiajoliikenteeltä aina kun mahdollista.

Aika harva kai ottaisi tuhansia ajoneuvoja päivässä oman kotinsa vierustalle tai sen lähialueelle, oman lapsensa kasvuympäristöön ja koulumatkalle ihan vain siksi, että muualta tulevat säästäisivät autoillessaan pari minuuttia. Varsinkin, jos muitakin kohtuullisia järjestelyjä liikenteen ohjaamiseksi olisi.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Itse ainakin pyrin välttämään turhaa autoilua kaikilla asuinalueilla ja valitsen valtaväylät liikkumiseeni aina kun mahdollista, vaikka se pidentäisikin hieman matkaani. Soisin, että muut autoilijat tekisivät saman, muut ihmiset huomioon ottavan valinnan ihan ilman betoniesteiden asentamistakin.

Mutta siihen asti, kunnes loputkin ihmisistä ymmärtävät, että muillakin kuin heillä on oikeutettuja tarpeita ja intressejä, ja että yksityisautoilun helppous ja mukavuus ovat vääjäämättä hyvin alhaalla yhteisten, kollektiivisten prioriteettien listallamme verrattuna muiden terveyteen, turvallisuuteen ja viihtyisyyteen, noita betoniesteitä tullaan valitettavasti tarvitsemaan.

Toivottavasti muutkin Turun asuinalueet rauhoitetaan tehokkaasti turhalta liikenteeltä ja erityisesti niille kuulumattomalta läpiajolta aina kun vain mahdollista. Ihan vaan siksi, että se on kaikki seikat huomioon ottaen järkevää ja ennen muuta oikeudenmukaista.

Jani Sinokki

itäharjulainen

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Asko Ojala
Itsekkyys
Kiitos tästä! Itse asun ”toisessa päässä” keskustaa. Täälläkin vähän rukattiin katuja yhdessä kohtaa ja kyllähän nämä ulisijat ulisivat silloinkin.

Minäminä-autoilijat ovat aina itsekkäitä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
vexi
Vast: Itsekkyys
Suhteellisuuden tajua! Keski- ja Etelä-Euroopassaautoja on suomalaisten kriteerien mukaan "kaikkialla, minne niitä vain suinkin mahtuu". Täällä meillä itsekkäiden pahansuopien sarvikuonojen maassa taas pyritään kieltämään kaikki mahdollinen.
Itäharjun lapiajoa tai pysäköintiä hyödyntäneet ovat päässäntöisesti työmatkalaisia veronmaksajia, yhteiskuntamme rahoittajia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Vire
Yleinen vai yksityinen
Ihan vaan siksi, että se on kaikki seikat huomioon ottaen järkevää ja ennen muuta oikeudenmukaista, ehdotan että nuo päättyvät kadut muutetaan kokeilun jälkeen itsenäisiksi yksityisteiksi ellei avata liikenteelle.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jokke J
Vast: Yleinen vai yksityinen
Oikeudenmukaista olisi, että autoihin tulisi paikantimet. Tiet joilla ajetaan eniten, saisivat suurimmat panostukset. Vähiten käytettyjen teiden ylläpito loppuisi turhana, tai ne siirtyisivät yksityisomistukseen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Yleinen vai yksityinen
Pienempi liikennemäärä tarkoittaa pienempää huoltotarvetta. Kadunvarren asukkaat maksavat kunnallisveroa ja tuolla alueella keskivertoa enemmän. Nyt joku neropatti keksi että koska he eivät saa ajaa sillä kadulla niin näiden kadunvarren veronmaksajien rahat pitäisi sitten käyttää heidän ajonsa subventointiin muualla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.