Lukijoilta

Todistusvalinnat muuttavat lukion tarkoitusta

Timo Marttila
Kirjoittajan mielestä lukiouudistus on nakertanut lukion yleissivistävää tehtävää.
Kirjoittajan mielestä lukiouudistus on nakertanut lukion yleissivistävää tehtävää.

Lukio tunnetaan yleissivistävänä kouluna, mutta onko se todella sitä?

Lukiouudistuksen seurauksena suuri osa ylioppilaista hakee jatkokoulutukseen ylioppilastodistuksella. Uudistus on tehty, jotta useampi opiskelija jatkaisi lukiosta suoraan korkeakouluun. Nykyisessä todistusvalinnassa kirjoitettavista aineista saa eri määrän pisteitä niin, että eniten pisteitä saa paljon pakollisia lukion kursseja sisältävistä aineista.

Lukiota mainostetaan kouluna, jossa voi lukea monipuolisesti itseä kiinnostavia aineita. Uudistuksen takia kirjoitettaviin aineisiin aletaan yleensä keskittymään jo lukion ensimmäisenä vuotena, mikä käytännössä tarkoittaa, että oppilailla pitää olla ala ja aineet valittuina lähes heti yläkoulusta pääsyn jälkeen.

Olen kuullut monelta lukiota käyvältä, ettei heillä ole todellakaan aikaa valita heitä itseään kiinnostavia kursseja. He lukevat paljon niitä aineita, joista saa eniten pisteitä korkeakouluvalinnoissa ja muista aineista he tekevät vain pakolliset kurssit. Tämä johtuu siitä, että esimerkiksi haettaessa korkeakouluun opiskelemaan hoitotiedettä terveystiedon kirjoittamisesta saa mitättömän määrän pisteitä verrattuna pitkän matematiikan kirjoittamiseen, koska terveystiedosta on vähemmän pakollisia kursseja lukiossa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Asia on ollut myös laajasti esillä mediassa.

Koska korkeakouluihin pääsee vain erittäin hyvällä ylioppilastodistuksella, useat opiskelijat joutuvat silti menemään pääsykokeisiin. Kirjoitusten ja pääsykokeiden välille jää vain vähän aikaa, jolloin lukeminen pääsykokeisiin on haastavaa. Asiaa ei myöskään helpota se, jos on kirjoituksia varten lukenut aivan eri aineita.

Olen kuullut monelta lukiota käyvältä, ettei heillä ole todellakaan aikaa valita heitä itseään kiinnostavia kursseja.

Koska pääsykokeilla otetaan korkeakouluihin joillain aloilla vain vähän opiskelijoita, pitää sisään päästäkseen pääsykokeista saada erittäin hyvä tulos. Tämän takia osa opiskelijoista joutuu haluamattaan pitämään välivuoden lukion ja korkeakoulun välillä.

Ratkaisuna ongelmaan voisi olla todistusvalinnalla jatkokoulutuksiin pääsevien oppilaiden vähentäminen. Esimerkiksi nykyään joillekin aloille saattaa päästä yli 50 prosenttia opiskelijoista todistusvalinnalla, mutta jos tämä luku olisi vaikka 30 prosenttia, yhä useampi pystyisi lukemaan monipuolisemmin itseä kiinnostavia aineita lukiossa.

Toisena ratkaisuna voisi olla aineiden pistemäärien painottaminen eri tavalla eri aloilla. Esimerkiksi jos hakee yliopistoon opiskelemaan englantia, saisi kirjoituksissa eniten pisteitä englannin kirjoittamisesta, vaikka siitä onkin vähemmän pakollisia kursseja kuin vaikka matematiikasta.

Itse koen lukion mahdollisuutena nuorille sivistää itseään ja opiskella monipuolisesti mielenkiintoisia aineita.

Mielestäni uudistus tekee tästä vaikeampaa ja näin ollen vähentää lukion yleissivistävää tehtävää.

Neea Klemola

14 v.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Angus
Onhan tuo jonkinasteinen ongelma
Ikävä kyllä lukiossa on aina painotettu menestystä ylioppilaskirjoituksissa. Näin oli jo kauan sitten omina lukioaikoinani, kun ani harvaan korkeakouluun pääsi pelkillä papereilla. Kaiken päämäärä lukiossa olivat kirjoitukset, selvästi yleissivistyksen, mutta jopa todellisen oppimisen kustannuksella. Tietenkin myös piti pyrkiä mahdollisimman hyvään ylioppilastodistukseen.

Itse suhtaudun valintakokeisiin hyvin vastahakoisesti. Ne voisivat toimia, elleivät ne johtaisi suosituimmillakaan aloilla preppauskurssien markkinointiin. Se nimittäin eriarvoistaa pyrkijöitä, kun toisilla on varaa kursseihin ja jopa yksityisopetukseen, toisilla ei. Soveltuvuuskokeet ovat toki aivan eri juttu, niitä eräillä aloilla tarvitaan ja monilla aloilla niistä ehkä olisi hyötyä.

Ehdottomasti tarpeellinen ratkaisu olisikin painottaa pisteitä eri tavalla eri aloilla, ja on suorastaan naurettavaa, jos/että näin ei nyt ole. Siinä on korjaamisen paikka. Totta kai englannin opiskelijalle tärkeintä pitäisi olla englannin arvosanat; muusta kielitaidosta voisi ehkä päätellä yleisempää lahjakkuutta kieliin; ja kaikille kielenopiskelijoille myös äidinkielen hallinta on hyvin tärkeää. Matikalla on kai aika marginaalinen merkitys.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Rautalanka
Tulospaineita lukiossa on ollut aina
Itse kävin lukion 80-luvulla. Silloinkin piti saada kirjoituksista mahdollisimman hyvät arvosanat ja mahdollisimman hyvä päästötodistus. Suuri hyöty oli myös siitä, jos panosti kirjoituksissa samoihin aineisiin, joita pääsykokeissakin tarvittiin. Korkeakouluun ei kukaan päässyt ilman pääsykoetta mutta toisaalta myöskään pelkällä pääsykokeella ei olisi päässyt, sillä pääsykokeiden, ylioppilaiskirjoitusten ja lukion päästötodistuksen perusteella laskettu yhteispistemäärä ratkaisi. Ei korkeakouluissa oli tietysti erilaisia valintajärjestelmiä, joten jonnekin muualle olisi voinut päästä pelkällä pääsykokeellakin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kaurapuuro
Asiallinen kirjoitus.
Pääsykoeuudistus oli huonosti suunniteltu ja toteutettu. Vanha systeemi oli parempi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.

Lue myös nämä yhteistyö­kumppanimme artikkelit