Lukijoilta

Ikäihmiset, harrastakaa liikuntaa omatoimisesti

Tara Jaakkola
Kirjoittaja kannustaa ikäihmisiä liikkumaan omatoimisesti omien mieltymysten ja kunnon mukaan.
Kirjoittaja kannustaa ikäihmisiä liikkumaan omatoimisesti omien mieltymysten ja kunnon mukaan.

Koronasairauden uhka on laittanut ryhmissä suoritetut ja ohjatut ikäihmistenkin liikuntaharrastukset tauolle. Tilanne on nyt sellainen, että yhteiskunta ja erilaiset vapaaehtoistaustaiset järjestöt eivät voi olla ikääntyneiden ihmisten kuntoiluliikuntaa aktivoiva taustavoima.

Ilman kuntoiluliikunnan ohjausta ei nytkään tarvitse olla. Television kakkoskanavalta tulee arkiaamuisin kello 8.50–9.00 kuntovoimistelun ohjausta. Kymmenen minuuttia on lyhyt aika, mutta kyseessä olevia liikkeitä voi toistaa useamman kerran päivän aikana oman mieltymyksen mukaan.

Toivottavaa on, että vanhusten asioita hoitavat järjestöt anovat TV2:lta pitempiä kuntoiluliikunnan ohjausjaksoja, esimerkiksi 45 minuutin mittaisia.

Nyt vallitsevaa tilannetta ei kannata jäädä surkuttelemaan. Jokainen henkilö, joka on aikaisemmin ollut mukana jossain liikuntaryhmässä, muistaa siellä suoritettua ohjelmaa. Nyt täytyy ottaa oma aktiivisuus esille ja suorittaa itsenäisesti tuolijumppaa, permantovoimistelua, sauvakävelyä yms. omien nivelien ja voimien sallimissa rajoissa.

Nyt täytyy ottaa oma aktiivisuus esille ja suorittaa itsenäisesti tuolijumppaa, permantovoimistelua, sauvakävelyä yms. omien nivelien ja voimien sallimissa rajoissa.

Keväällä ja kesällä voi hyödyntää liikuntapuistoissa ja kuntoilureiteillä olevia voimistelulaitteita, muun muassa rekkitankoja, nojapuita ja erilaisia jalkojen ja käsien punnerrusvälineitä.

Oma apu on paras apu saada itsensä fyysistä ja henkistä hyvinvointia ylläpitävän kuntoiluliikunnan suorittajaksi.

Seppo Kouki

83 v

Rusko

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.