Lukijoilta

Särkänsalmen läppäsilta osa 2

Maakuntavaltuustoon on tulossa käsittelyyn vaihemaakuntakaava, jossa päätetään myös Särkänsalmen ”läppäsillan kohtalo” toistamiseen. Ensimmäisellä kierroksella ympäristöministeriö jätti kaavamerkinnän vahvistamatta ja korkein hallinto-oikeus päätyi samalle kannalle Naantalin kaupunginhallituksen valituksesta huolimatta.

Jälleen ollaan siinä epäoikeudenmukaisessa ja kohtuuttomassa tilanteessa, jossa sillan takana asuvat joutuvat puolustamaan oikeuttaan kiinteään tieyhteyteen hallintokoneiston tahtoa vastaan, aiemmasta korkeimman hallinto-oikeuden päätöksestä ja päätöksen perusteluista huolimatta.

Ympäristöministeriö kehotti päätöksessään 20.3.2013 (DNr:o YM1/5222/2011), että mikäli Varsinais-Suomen liitto aikoo osoittaa aluevarauksen uudelle veneilyn runkoväylälle, merkinnän on perustuttava maankäyttö- ja rakennuslain 9 §:n mukaisiin riittäviin tutkimuksiin ja selvityksiin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Selvitykset eivät ole riittävät ja kyselytutkimuksia läppäsillan taakse jäävien keskuudessa ei ole tehty kaavamerkinnän koko vaikutusalueella.

Maakuntakaavan sisältövaatimuksia koskevan maankäyttö- ja rakennuslain 28 §:n mukaan maakuntakaavaa laadittaessa on kiinnitettävä erityisesti huomioita ympäristön ja talouden kannalta kestäviin liikenteen järjestelyihin.

Selvityksissä tulisi käydä ilmi vaikutukset esimerkiksi läppäsillan kautta kulkevaan hälytysajoneuvoliikenteeseen, mutta tutkimatta jäi, miten hälytysajoneuvoliikenne järjestetään esimerkiksi läppäsillan jumittuessa ylösasentoon teknisen vian tullessa joko itse läppäsiltaan tai etäohjaukseen. Myöskään huoltoseisokkeja ja rakennusaikaa ei ole huomioitu.

Läppäsillan arvioitu aukioloaika (maksimissaan 15 minuuttia) ei ota huomioon esimerkiksi tuulen ja merivirtojen vaikutusta salmessa eikä sitä, jos useampi purjevene on jonossa.

Sillan tarkempien ratkaisujen ja teknisen tiedon puuttuessa vaikutusten arviointi jää yleispiirteiselle tasolle, joten luotettavia johtopäätöksiä ei vielä voida edes tehdä. Tämä koskee myös pelastustoimeen koituvien vaikutusten arvioita.

Puolueellisessa selvityksessä on jäänyt kokonaan huomiotta saaristoa koskeva lainsäädäntö, jonka noudattamisella on suuri ja suora vaikutus saaristolaisten elinoloihin.

Vaikutusselvityksessä on, kuten aiemminkin, korostettu läppäsillan hyötyjä kanta-Naantalille ja systemaattisesti vähätelty läppäsillan taakse jääviin kohdistuvia haittoja. Läppäsillan taakse jäävien alueiden yritysten ja asukkaiden parissa ei ole tehty kattavaa kyselytutkimusta, pelkät järjestetyt yleisötyöpajatilaisuudet eivät korvaa tällaisia. Tilaisuuksien perusteella tehdyt päätelmät olivat selvityksessä suppeita ja epämääräisiä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Muun muassa näistä syistä selvitys on puolueellinen ja puutteellinen. Jo pelkkä kaavamerkintä tulisi näivettämään Naantalin saaristoalueita, koska kiinteän toimivan tieyhteyden puute heikentää sillan takaisten alueiden houkuttelevuutta ja turvallisuutta. Läppäsiltaa varten tehtävä kaavamerkintä tulisi loukkaamaan sillan taakse jäävien oikeushyvää törkeällä tavalla.

Mielestäni vaihemaakuntakaavasta tulee selvitysten puolueellisuuden ja puutteellisuuden vuoksi poistaa veneilyn runkoväylämerkintä Särkän länsipuolelta Askaistenlahdelle ja Naantalin vanhan kaupungin satamaan.

Renny Terä

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vanhimmat ensin
Vastaa
K.Erving
Absurdia
MIljoonakaupunkiseutu Tukholman alueella on useissa paikoissa vilkkailla teillä läppäsiltoja. On aivan absurdia, että muutaman tuhanne asukkaan Otavan saarelle ei voida moista muka liikenteen takia tehdä, vaikka saarelta pääsee pois myös Merimaskun sillan kautta. Nyt päättäjien pitää nähdä metsä puilta ja tehdä läppäsiltapäätös yleisen hyödyn nimissä, ei muutamien saarelaisten vastarannankiiskien valitusten perusteella.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Masa_Pasa
Saari on saari
Saariston ominaispiirteisiin kuuluu olennaisesti se, että se koostuu saarista. Saariksi lasketaan tietyn kokoiset alueet, jotka ovat veden ympäröimiä. Onko tämä ehkä unohtunut rymättyläläisiltä? He asuvat saaresssa, joten ei voi tulla yllätyksenä, että sitä ympäröi vesialue. Jos kiinteä maayhteys on ehdoton elinehto, kuten se koirjoittajalle tuntuu olevan, kannattaa harkita asuinpaikaksi jotain muuta kuin saarta.

Muuten olen sitä mieltä, että hetken odottelu ei olisi pahitteeksi rymättyläläisille. Jotain asennemuutosta kyllä tarvitaan, kun Luonnonmaan kiertoliittymääkin he vastustavat, koska se hidastaa matkaa 12 sekuntia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Saari on saari
Masa_Pasalla on sitten tietoa ketkä vastustavat kiertoliittymää ja mistä syystä.
Olisi mukava saada tietoa noista vastustajista ja syistä miksi toimivat noin.
Mikäli muistan oikein niin Naantalin kylpylä tuota läppäsiltaa hinkuaa perusteluna että saisivat mahdollisimman suuren hotellilaivan rantaansa. Lisäksi joku aikoinaan suunnitteli kanavan kaivuuta Luonnonmaan läpi edellä mainitusta syystä. Niin ja että muutama suuri purjevene pääsisi Naantalin rantajuottoloiden lähelle. Mikäli noista syistä ehdottelee Rymättyläläisille muuttoa muualle niin ehkä pitäisi perusteluiden parantua. Toki toisia on helppo ohjeistaa mutta silloin kannattaisi esittää syyt minkätakia toimii niin. Joten perusteluja ja sidonnaisuuksia asiasta odotellen.
Minulle ainakin riittää vatvomista Turun touhuista ja päätöksistä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Saari on saari
En tosiaan tiedä, kuka vastustaa kiertoliittymää, enkä etenkään tiedä että miksi ihmeessä. Tai syiksi mainittiin kiertoliittymän huonontavan liikenneyhteyksiä, elinvoimaa, turvallisuutta, viihtyisyyttä sekä vetovoimaa. Siis yksi kiertoliittymä. Eihän tuolle voi kuin naureskella.

Jos saaristossa (Rymättylässä) asuminen ottaa niin voimille, että 12 sekunnin hidastus ajomatkassa katkaisee kamelin selän, kannattaa tosiaan harkita pois muuttoa. Tai sitten vaan pysyy siellä Rymättylässä, mikäs siellä ollessa.

Mitä siltaan tulee, pitää saarelaisten ymmärtää olevansa saaressa. Jos haluaa mantereen yhteydet, kannattaa asua mantereella.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Saari on saari
Kiitos että vastasit Masa_Pasa. Olet aivan oikeassa että mikäli liikenneratkaisuissa tehdään sujuvampia ja turvallisempia ratkaisuja niin miksi vastustaa niitä. Lisäksi kun on katsellut millaiseksi Luonnonmaata rakennetaan niin jonkun ajan kuluttua tuo ratkaisu olisi kuitenkin tullut tehtäväksi.
Asiasta valittaminen osoittaa vain että joillakin on vääristynyt tai ainakin yksipuolinen käsitys liikenteestä. Valitusoikeus on sikäli hyvä asia että ainakin tehdyt päätökset tulevat tutkituksi.
Niin ja kaikkein kiireisimpiä taitavat olla ne jotka eivät ole hankkineet kesämökkiä mantereelta vaan saaresta. No turvallista juhannusliikennettä odotellessa tämäkin.
Niin ja kai Erwing kulkee Merimaskun sillan kautta mikäli käy Otavan saaressa. Sitä kautta nimittäin myös pääsee tuonne eikä vain pois.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.