Lukijoilta

Virhe lipputulolaskelmassa ei ole raitiotiepäätösten takana

Timo Vainio kiinnitti mielipidepalstalla (TS 3.4.) huomiota VTT:n vuonna 2019 tekemiin raitiotien vaikutuksia koskeviin laskelmiin. Erityisesti Vainio nosti esiin VTT:n johtopäätöksen lipputulojen kasvusta.

Vainion havainto virheellisestä arviosta on oikea. Raportin johtopäätöksissä esitetään lipputulojen kasvuksi 40–80 miljoonaa euroa vuodessa, kun kaupungin omissa arvioissa kasvu olisi 41–80 miljoonaa euroa kumulatiivisesti 30 vuoden aikana.

Havaitsimme virheen valmistellessamme esitystä kaupunginhallituksen 2.3.2020 kokoukseen. Siksi lipputuloarviota ei ollut mukana kaupunginhallitukselle ja kaupunginvaltuustolle tehdyissä esittelyissä eikä tiedotusvälineille esitetyissä materiaaleissa. Sen sijaan kyseinen rivi jäi kaupungin verkkosivuilla saatavilla olevaan VTT:n raporttiin.

On tärkeää huomioida, että vuonna 2019 arvioitiin erityisesti Varissuon ja Raision välistä raitiotielinjaa. Kaupunginvaltuusto päätti 20.4.2020, että raitiotien toteutussuunnitelmat laaditaan välille Varissuo-Tiedepuisto-Kauppatori ja yleissuunnitelma välille Kauppatori-Matkakeskus-Linnakaupunki-satama. Siten erityisesti kiinteistötaloutta koskevat arviot eivät ole yhteneviä aiemmin arvioitujen linjausten kanssa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kaupunginhallitukselle valmisteltiin arvio Varissuon ja sataman välisen raitiotien vaikutuksesta maankäyttöön, kun se päätti raitiotien jatkovalmistelua koskevista linjauksista 18.1.2021.

Vainio epäili myös VTT:n arviota Turun väestönkasvusta vuoteen 2050 mennessä. VTT arvioi, että mikäli väestönkehitys nousisi uudelle uralle (1,3 %/vuosi), Turussa olisi vuonna 2050 asukkaita 18 000 enemmän kuin nykyisellä kehitysuralla.

Kaupunginhallitukselle 18.1.2021 esitetyssä liitemateriaalissa arvioimme VTT:tä maltillisemmin, että satama-Varissuo -raitiotielinjan vaikutuksesta Turussa olisi vuonna 2050 noin 4 300 asukasta enemmän kuin ilman raitiotietä.

Pasi Ahola

yhteysjohtaja

Turun kaupunki

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (9)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Angus
Muotoasia
"arvioimme VTT:tä maltillisemmin, että... raitiotielinjan vaikutuksesta Turussa olisi vuonna 2050 noin 4 300 asukasta enemmän kuin ilman raitiotietä." Kyseessä ei ole mielestäni "maltillisempi" arvio, vaan arvioidaan eri asioita. Jos oikein ymmärsin, VTT arvioi Turun yleisen väestönkasvun mahdollista kehitystä, kun taas "me" (Turun kaupunki? yhteysjohtaja ja nimettömät knit?) arvioi raitiotien mahdollista vaikutusta väestönkasvuun. Olisi tietty kiva, jos kijoituksesta kävisi ilmi, keitä "me" ovat.

Itse uskon, että raitiotien vaikutusta väestökehitykseen on tässä kyllä liioiteltu.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Muotoasia
Angus: "Itse uskon, että raitiotien vaikutusta väestökehitykseen on tässä kyllä liioiteltu."
Arviointi on helppo laji. Esimerkkinä THL:n arviot vaalien järjestämistä varten.
Mutta onko arvioitu paljonko varakasta väkeä muuttaa pois Turusta mikäli veroja korotetaan?
Onko arvioitu Turkuun mahdollisesti muuttavien veronmaksukykyä?
Veronmaksajien määrä tai verotulojen kertymä ovat eri asioita.
Aikoinaan radiossa oli ohjelma "Lauantai-illan toivotut". Silti siinäkin valittiin mitä soitetaan.
Tässä asiassa arvioidaan mitä toivotaan. Raiteet paitsi tuovat niin myöskin vievät.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aleksi
Vast: Muotoasia
Kaupungistumisen tuoman kasvun osalta potentiaalia Suomessa kyllä olisi. Syntyvyyden laskusta huolimatta pääkaupunkiseudulle on ennustettu 270 000 uutta asukasta vuoteen 2040 mennessä.

Onko sitten hyvä että kaikki merkittävä kasvu suuntautuu ainoastaan sinne, onkin sitten miettimisen paikka..
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Muotoasia
Näitä arvioita on helppo esittää ja laatia "laskelmia", joiden toteutumista ei voida edes jälkikäteen näyttää.
Arvion tulos on kerrottu tarkoituksella tavalla, jota ei koskaan voida osoittaa vääräksi. "4300 asukasta enemmän vuonna yy, kuin ilman ratikkaa"
Ihan eri asia olisi, jos arvioidaan, että Turussa tulisi olemaan asukkaita 230000, joka on 4300 enemmän kuin ilman ratikkaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
A.Eräs
Kissa kerrankin pöydälle
Kaupungin johto ja raitsikan ylivertaisuutta eri tilanteissa kehunut virkamiesten sisäpiiri on jatkuvasti vedonnut "VTT:n kattavaan raporttiin joka löytyy verkosta".
Jos nuo virheelliset tiedot kerran olivat alun perin ko. henkilöiden tiedossa, miksi VTT:tä ei pyydetty korjaamaan raporttia ja asiasta kerrottu avoimesti turkulaisille? Sen sijaan virheistä on tietoisesti vaiettu, ja päättäjät ovat muodostaneet mielipiteensä vääriin tietoihin nojaten.
Nyt pitäisi "kunnallisen valvontaviraston" ottaa asia tutkittavakseen, ja Turussa ryhtyä asian vaatimiin rankaisu- ym. toimiin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aleksi
Vast: Kissa kerrankin pöydälle
Virhe ei ollut vaikutuksiltaan merkittävä, sehän koski ainoastaan lipputulojen kertymää.

Raitiotien varsinaiset taloudelliset perustelut ja hyödyt tulevat maankäytön tehostumisesta, kustannustehokkaasta suuren kapasiteetin joukkoliikenteestä, houkuttelevuudesta.. Näillä argumenteilla raitiotietä on koko ajan perusteltu, ei lipputuloilla.

VTT:n selvitys on laaja eikä, yksittäinen kohta, missä on kasvavien lipputulojen kertymä on vahingossa merkitty väärin, mitätöi laskelmia tai johtopäätöksiä.

Väärä merkintä pdf-esitelmässä ei ole sama asia kuin laskuvirhe. Mahdollisesti tässä vain haluttiin kyseenalaistaa VTT:n selvitys, sopivasti kuntavaalien alla....
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Vire
Uskomatonta sähläystä
Meille raitsikkatilaisuuksiin osallistuneille on syntynyt käsitys, että tuo verkossa oleva Vtt:n lausunto on yksi tärkeimpiä dokumentteja raitsikkaintoilijoiden perustelupinossa. Nyt ilmeni, että siinä olevia virheitä on jäänyt viranhaltijoilta kertomatta! Jälleen yksi osoitus siitä, miten poliitikkoja vedätetään joko tahallisesti tai tietämättään epäpätevyyssyistä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Julle
Ilmainen kiskoliikenne Turkuun.
Onpa tarkkaa säätämistä, täällä himoverottajan valtakunnassa. Tehkää kuten Tallinna joka hinnoitteli viisaasti ratikkamaksut. Ne ovat nolla (0) euroa kaupungin asukkaille. Tästä seuraa se, että talous kasvaa kohisten Suomenlahden eteläpuolella. Toimiva ja ilmainen ratikka on mainio vetovoimatekijänä myös Turun verotulojen kartuttamiseksi, tällöin kansaa vyöryy kiskoajoneuvojen kuljettamina kulutusjuhliin ja kaupan käynti kukoistaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
manterelainen
Vast: Ilmainen kiskoliikenne Turkuun.
Niitä ratikkamaksuja mekin maksamme. Viron valtion budjetista 6% tulee EU:sta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.