Lukijoilta

Suezin kanavan kriisi osoittaa Suomen huoltovarmuuden olevan täysin riippuvainen merikuljetuksista

Merimies-Unioni/Saana Lamminsivu
M/t Lunni tuli Suomen lipun alle joulukuussa. Aluksessa on täysin suomalainen miehistö, mikä on ensiarvoisen tärkeää Suomen huoltovarmuuden toimivuuden ja öljykuljetusten turvaamisen osalta, toteavat kirjoittajat.
M/t Lunni tuli Suomen lipun alle joulukuussa. Aluksessa on täysin suomalainen miehistö, mikä on ensiarvoisen tärkeää Suomen huoltovarmuuden toimivuuden ja öljykuljetusten turvaamisen osalta, toteavat kirjoittajat.

Suomen tuonti- ja vientikuljetuksia hoidetaan tällä hetkellä meriteitse huoltovarmuuskuljetuksina. Pääsiäispöytiimmekin särvintä ja muita päivittäistavaroita tuovat Suomen lipun alla olevat alukset ja suomalaiset merimiehet.

M/s Ever Given -aluksen haaveri Suezin kanavassa nosti esiin meriliikenteen merkityksen koko maailmankaupan toiminnalle. Suezin kanavan kautta liikkuu tavaraa lähes 8,5 miljardin euron arvosta päivittäin. Suezin kanavaliikenteen pysähtyminen moneksi päiväksi tuli maksamaan näin ollen useita miljardeja.

Vähemmälle huomiolle on jäänyt Suomen omat merikuljetukset. Lähes 90 prosenttia Suomen viennistä ja tuonnista kulkee meriteitse. Suezin kriisi onkin pientä sen rinnalla, kuinka riippuvainen Suomi itse on merikuljetuksista. Vain reilu 30 prosenttia tapahtuu Suomen lipun alla olevilla aluksilla. Tämä on selvä riski Suomen huoltovarmuuden kannalta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Suomen lipun alla olevan tonniston osuus Suomen merikuljetuksista pitää saada kasvuun. Kriisitilanteessa voimme luottaa ainoastaan siihen, että saamme maahan rahtia vain ja ainoastaan Suomen lipun alla olevilla aluksilla. Tuolloin valtiovallalla on mahdollisuus ottaa määräysvaltansa alle suomalaiset alukset, mutta ei vieraiden lippujen alla olevia aluksia. Ne eivät kuulu Suomen kauppalaivastoon ja ovat sen myötä omien lippuvaltioiden määräysvallan alaisuudessa.

Suomalaista huoltovarmuutta ei saa rakentaa merikuljetusten osalta markkinaehtoisuuteen perustuen. Emme voi luottaa siihen, että yritykset toimisivat vapaaehtoisesti ja eettisesti sekä Suomea ajatellen mahdollisessa vakavassa kriisitilanteessa.

Rahtikuljetusten hinta saattaa nousta niin korkeaksi, että tavaraa ei ole mahdollista hankkia – tai siihen on varaa vain rikkailla – ja köyhät jäävät ilman. Koronarokotteet ovat hyvä osoitus siitä, kuinka maailma toimii: rikkaimmat ja suurimmat valtiot saivat rokotteet ensimmäisten joukossa ja muut myöhemmin.

Suomen lipun alla olevan tonniston osuus Suomen merikuljetuksista pitää saada kasvuun.

Erityinen huolenaihe on yritysten omistajuuden siirtyminen ulkomaalaisen omistukseen. Huoltovarmuuskeskuksen vuonna 2018 julkaisemassa merenkulun toimintaympäristön tarkastelussa vuoteen 2030 arvioidaan ulkomaalaisomisteisten yritysten osuuden eri logistiikkatoimintojen markkinoiden liikevaihdosta Suomessa nousevan yli 85 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.

Myös Nesteen päätös sijoittaa uusi biotuotejalostamo Rotterdamiin on osoitus siitä mitä tapahtuu, jos suomalainen omistus yhtiöissä pienenee tai siirtyy ulkomaalaiseen omistukseen. Nesteen osakkeita siirrettiin – ja jopa lahjoitettiin – entisen pääministeri Juha Sipilän aikana yhtiöstä pois ja nyt Suomen oma suora omistusaste on Nesteestä enää vain 36,4 prosenttia. Sen myötä hupeni valtion äänivalta yhtiössä. Nesteen päätös sijoittaa uusi biotuotejalostamo Rotterdamiin oli pettymys.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Nyt Neste on rakennuttamassa parhaillaan kahta uutta öljytankkeria, jotka tulevat vuoden 2021 lopussa liikenteeseen. Uudet alukset on saatava Suomen lipun alle ja niihin on saatava suomalainen miehistö.

Kuten historia ja talvisota aikanaan osoittivat, häiriötilanteissa voimme luottaa vain omiin suomalaisiin kauppalaivoihin ja miehistöihin, jotta maahamme saadaan varmuudella öljyä ja rahtia.

Suomen huoltovarmuus nojaa vahvasti myös talvimerenkulun osaamiseen. Kuluva jäätalvi on laittanut liikenteeseen seitsemän jäänmurtajaa, joista viisi on murtanut jäitä Pohjanlahdella ja kaksi Suomenlahdella. Suomeen saapuvat kauppalaivat tarvitsevat jäänmurtajien avustusta, jotta ne pääsevät satamiimme talviolosuhteissa.

Myös jäänmurtajilla on oltava riittävä, ammattitaitoinen miehistö, jotta ne saadaan liikkeelle. Suomalainen merimiesosaaminen ja sen kasvattaminen ovat maamme toiminnan kannalta elintärkeitä huoltovarmuuskysymyksiä.

Merimies-Unioni

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (14)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Ajattelija
tai sitten
Voitaisiin myös valmistaa enemmän suomessa eli kuinka paljon sellaisia tuotteita tuodaan jota voitaisiin suomessakin valmistaa?
Tietysti sopii huonosti vihreään siirtymään eli mitä vähemmän suomessa valmistetaan sen pienempi on suomen päästö. Laiva liikennettähän ei lasketa minnekään. Jotenkin myös pitäisi kulutus saada mukaan päästö laskentaan eli ei voi olla oikein että kulutushyödykkeen päästöt jää rasittamaan esim. kehitysmaita kun taas rikkaat ostaa itsellensä puhdasta omatuntoa?!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: tai sitten
Kaikki riippuu kuluttajista eli suomalaista, jotka haluavat tavaransa mahdollisimman halvalla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hanukas
Vast: tai sitten
#Ajattelija, suomessa voisi valmistaa ihan vaikka mitä, mutta viherpiiperöt ja verottaja pitää huolen siitä ettei kannata.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
S.F.
Huoltovarmuutta selvitettävä
Merikuljetus on suunnilleen ensimmäinen, joka pysähtyisi kriisin sattuessa. Sen varaan ei siis tosiaankaan voi laskea. Lisäksi on huolestuttavaa, että jotkut poliittiset tahot tuntuvat haluavan lopettaa Suomen oman maataloustuotannon.

Suomen huoltovarmuus onkin asia, jota olisi syytä selvittää tarkemmin. Jos viranomainen sanoo, että kaikki on kunnossa, se ei riitä. Tämä nähtiin jo vuosi sitten kasvomaskien kanssa. Ja nyt on luottamus mennyt jo valtion tarkastusvirastoonkin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ilkka Reinne
Huoltovarmuudesta vai työllisyydestä
Huoltovarmuuden kannalta on olennaista miettiä mitkä perustoiminnot ovat olennaisia suhteutettuna mahdollisiin uhkakuviin ja niiden todennäköisyyteen sekä siihen miten voimme vähentää riippuvuuttamme ulkolaisesta tuotannosta kriittisten tuotteiden osalta..
Suez tilanne sai jotkut miettimään materiaalitoimituksiaan mutta niistäkin vain pieni osa on huoltovarmuuden kannalta kriittisiä ja niistäkin osa on kanavoitavissa poikkeustilanteessa muiden toimijoiden kautta pienellä viiveellä..
Muuten suomalaisen koulutuksen, väestön, työn ja työllisyyden tukeminen on yhteiskuntamme etu pidemmälläkin tähtäimellä mutta muut toiminnot täytyy huomioida kokonaisuuksina asettamatta yksittäisiä toimijoita etuasemaan muihin nähden.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Huoltovarmuudesta vai työllisyydestä
Huoltovarmuuden suhteen kolme keskeisintä asiaa, mitkä pitää turvata Suomessa ovat: Ruoka, juoma ja lämpö. Muut tulevat sitten kaukaa jäljessä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ari Hyvönen
No
Suurin syy uloslipputamiseen on merimiesunionin ay-pamput jotka vuosikymmeniä ovat olleet valmiit lakkoilemaan viimeiseen suomalaiseen merimieheen. Tosin onko jonkin asteista muutosta kuitenkin havaittavissa, tänä talvena jäänmurtajat taisivat olla liikenteessä eikä lakossa?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää