Lukijoilta

Tunnin juna meni jo

Marttiina Sairanen
Kirjoittaja uskoo Tunnin juna -hankkeen käynnistyvän ensimmäisenä isoista valtakunnallisista ratahankkeista.
Kirjoittaja uskoo Tunnin juna -hankkeen käynnistyvän ensimmäisenä isoista valtakunnallisista ratahankkeista.

Suomella on ilmastopäästöjen osalta hyvin haastavat vähentämistavoitteet jo vuoteen 2030 mennessä ja tämä edellyttää tähän tähtääviä konkreettisia toimenpiteitä jo lähivuosina. Liikennepäästöt ovat iso osa kokonaispäästöistä ja sille sektorille tuleekin väistämättä suuria muutoksia jo kuluvalla vuosikymmenellä sen alkuvuosina.

Yksi erittäin suuri ja merkittävä julkisuudessakin paljon esillä ollut asia ovat suuret ratahankkeet, joilla ihmisten ja tavaroiden liikkumista voidaan helpottaa ja ennen kaikkea tehdä joukkoliikenteestä entistä houkuttelevampi vaihtoehto yksityisautoiluun verrattuna. Tätä kautta päästään myös liikenteessä päästöjen osalta kohti asetettuja tavoitteita.

Julkisuudessa on ollut esillä ja keskustelussa kolme suurta ratahanketta eli Turun tunnin juna Espoo-Salo-Turku, Suomi-rata Helsinki-Tampere-Seinäjoki-Oulu sekä itärata Helsinki-Lahti-Kouvola-Joensuu. Hintalappu koko tälle paketille lienee yhteensä luokkaa 15–20 miljardia euroa ja on itsestään selvää, että yhtäaikaisesti näitä kaikkia ei ole Suomella varaa rakentaa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Täytyy siis priorisoida.

Pisimmällä näiden ratahankkeiden valmistelussa ollaan Turun tunnin junan osalta, jossa suunnittelu on jo vuosia ollut hyvässä vauhdissa.

Espoon kaupunkiradan (osuuden ensimmäinen vaihe Leppävaara-Kauklahti noin 14 km) rakennussuunnittelu on käynnissä ja sen valmistumisen tavoiteaikataulu on helmikuu 2023, jonka jälkeen rakentamisen valmistelu voidaan aloittaa jo välittömästi, mikäli hankkeen rahoitus on kunnossa.

Samanaikaisesti on käynnissä Espoo-Salon noin 96 km:n rataosuuden ratasuunnittelu, jonka suunnittelun tavoiteaikataulu on 30.6.2023 ja joka ratasuunnittelu tähtää hankkeen hyväksyttävyyden saamiseen. Tämän jälkeen tulee vielä radan rakennussuunnittelu ja rakentaminen. Rakentaminen tuolla Espoo-Salo-osuudella voidaan aloittaa varovaisen arvion mukaan 2025–2030. Tämän jälkeen tuohon hankkeeseen jää vielä tehtäväksi Salo-Turku -loppuosuus.

Suomi-rata on suunnittelun osalta lähes viisi vuotta jäljessä Turun tunnin junaa ja ratkaisu on hankkeen maastokäytävän osalta täysin auki, eli keskustellaan vielä nykyisen radan maastokäytävän sekä täysin uuden Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta kulkevan ratakäytävän vaihtoehdoista.

Suomi-radan osalta suunnittelua tehdään tällä hetkellä Pasilan ja Riihimäen välillä sen nykyisessä linjauksessa ja ratasuunnittelutarkkuudella. Tavoitteena on neljä raidetta kyseiselle yhteysvälille.

Valmiin ratasuunnitelman Riihimäelle asti pitäisi valmistua tavoiteaikataulun mukaan vuoden 2021 loppuun, jonka jälkeen ratasuunnitelma lähtee noin vuoden kestävään hallinnolliseen käsittelyyn. Radan rakennussuunnitelma voitaisiin käynnistää tämän jälkeen eli 2022 ja rakentaminen 2025 jälkeen, jos nykyinen maastokäytävä valittaisiin rakentamisen pohjaksi.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Mikäli keskustelu, suunnittelu ja päätöksenteko näistä isoista linjausvaihtoehdoista kestää useita vuosia, niin vastaavasti hankkeen toteuttamisaikataulu siirtyy saman verran eteenpäin.

Villi oma arvioni Suomi-radan toteuttamisen aloittamisesta menee kuitenkin 2030-luvulle ja jopa sen loppuvuosille, mikäli rahoitusasiat saadaan aikoinaan hankkeelle kuntoon. Tämä koskee siis ennen kaikkea lentoaseman kautta kulkevaa ratalinjausta.

Itse pitkään valtionhallinnossa ja sen liikennehankkeiden valmistelussa mukana olleena tiedän, että rakennushankkeen ja sen rahoituksen saaminen toteutusohjelmiin vaatii kohteen suunnitteluvalmiuden kunnossa olemista ja tässä asiassa Turun tunnin juna hanke johtaa Suomi-rataa 5–0.

Sen lisäksi tuo Turun suunnan hanke on saanut sen suunnitteluun jo EU:lta rahoitustukea, jonka voisi ennakoida vaikuttavan myös rakennusrahan tuen saamiseen Euroopan komissiolta.

Liikenteelliset perusteet sekä henkilöliikenteen että tavaraliikenteen osalta ja aluerakenteiden kehittämisen kerrannaisvaikutukset puoltaisivat hyvin selkeästi toisenlaista rakennusjärjestystä näiden hankkeiden osalta, mutta tällä hetkellä näyttää hyvin vahvasti siltä, että Turun tunnin juna on näistä isoista valtakunnallisista ratahankkeista se ensimmäiseksi käynnistyvä.

Usean tällaisen megahankkeen samanaikaiseen käynnistymiseen en usko rahoituksellisista syistä, vaikka poliittista tahtotilaa tähän olisikin.

Lopuksi voisi vähän leikillisesti todeta, että Hämeessä ja muuallakin runko-Suomessa ollaan oltu vähän hitaalla sillä aikaa, kun Turun seutu on koonnut yhteiskunnalliset vaikutusvoimansa yhteen ja toiminut!

Jarmo Kuivanen

Tampere

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Ilkka Salo
Tampere-Helsinki/Vantaa välille oikorata
Tällöin se tuo lisäarvoa nykytilanteeseen. Vanhan jo melko suoran Riihimäki-Hämeenlinna suunnan kolmoisraiteet vaihtuvat jo muutenkin neloisraiteiksi nyt jo Riihimäelle asti, kun Helsinki-Turku välillä puhutaan vasta kaksoisraiteen rakentamisesta, mikä alkaa tänä vuonna 2021 Turku-Kupittaa välillä, kunhan poliittisesti jo hyväksytty asemakaava saa myös oikeusvaikutuksen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Maakuntalainen
Tunnin juna Ö-mappiin
- Miksi tällainen kirjoitus on tehty nyt ja kuka kirjoituksen tilasi?
- Mikä kirjoittajan motiivi on?
- Pidän kirjoittajan mielipidettä puutteellisena, enkä anna sille paljon painoarvoa. Tämä on yhden henkilön näkemys. Kuivanen katsoo asiaa liian kapeasti.
- Kuivasen kirjoitus Tunnin junasta on pakollinen näytelmä, joka on irrallaan todellisuudesta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
yxxy
Tulevaisuus ei ole tätä päivää
Arviot ovat negatiivisia, eli maakunnallamme ei ole oikeaa puristusta verrattuna esim. Pirkanmaahan. Tämä ilmiö on jo vuosikymmeniä vienyt Keski-Suomen pääkaupunkia kehityksessä edelle. Ja onhan Varsinais-Suomessa paljon tulevaisuuskriittistä näkemystä vaikka useimmat hankkeet ajaisivat kaikkien etuja...pitkällä aikavälillä. Ehkei kuitenkaan todellisuudessa iäkkäämpien aikuisten, he kun eivät näitä aikoja usko näkevänsä!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Tulevaisuus ei ole tätä päivää
Keski-Suomen pääkaupunki...? Jyväskylä? Onko siellä sitten esim. jotain edistyksellisiä ratahankkeita meneillään?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
yxxy
Vast: Tulevaisuus ei ole tätä päivää
No joo, taisi mennä pikkasen sivuraiteelle kun se mitä tarkoitin on Treen seutu, ei niinkään Jyskyn.
Jysky voisi kyllä olla jytkyläisten suosikki, mene tiedä...!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.