Lukijoilta

Oliko ahneus yksi syy Suezin kanavan sulkuun?

Ever Given -alus näytti sen, mitä ahneus saa aikaan ja konkreettisesti se sulki Suezin kanavan. Mutta myöskin vapautti sen vapaalle merenkululle viikkoa myöhemmin.

Alukseen on saatu pituutta 400 metriä, mutta suurin syy kanavaan juuttumiseen lienee aluksen lastin korkeus. Tällaisen aluksen ei pitäisi kulkea lainkaan tällaisella reitillä, missä se nyt kulki.

Ever Given -aluksen tuulipinta on liian suuri johtuen konttipinoista sen kannella. Siksi alus menetti ohjattavuutensa. Vaikka Suezin kanava onkin mitoitettu tällaisten alusten kuljettavaksi, alusten lastin korkeus ei enää sovi kanavalle. Tuulipinta tulee vastaan.

Hiekkaerämaan tuulet voivat olla petollisia. Ja nekin muiden myrskyjen lailla ovat kasvussa.

Tuuli, mikä puhalsi yli hiekka-aavikon, vei alukselta ohjattavuuden, kun ei se voinut säilyttää nopeuttaan kanavassa. Alus kääntyi vinottain kanaalissa tunkeutuen sen rannan hiekkatörmään. Samoin teki aluksen peräpää vastarannalle ja kanaalin tukos olikin valmis.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ahneudesta opitaan "kantapään" kautta, mutta silläkin on hintansa.

Olisiko siellä edes ollut kanaalin eteläpäässä tarpeeksi suuria hinaajia, jotka aluksen pystyisivät vetämään pois tästä "vankeudesta"? Tuskinpa vaan on ja myöskään hollantilaisyhtiön hinaajat, sillä niitä kai on, eivät pääsisi aluksen eteläpuolelle sitä irrottamaan "kiipelistä". Paitsi Afrikan mantereen kiertämällä. Jos niiden olisi pitänyt kiertää Afrikan mantereen ympäri päästäkseen Suezin kanavalle, tulee siitä pitkä aika alusten odotukselle kanavasta läpi päästäkseen.

Toisaalta nämä suuret hinaajat aiheuttavat potkurivirroillaan vaaran kanavan rantojen sortumisesta.

Lopulta Ever Given irtosi "vankeudestaan" ja kanava vapautui merenkululle. Minä uskoin, että aluksesta ehkä joudutaan kontteja purkamaan jo siellä kanavassa.

Pitäisi määritellä alusten ja niiden lastien maksimikorkeus kanavan kautta ajettaessa. Nyt mentiin sen määrän yli ja reippaasti korkeudessa.

Eiköhän näistä virheistä opita, mutta valitettavasti vasta sitten, kun jotain tällaista tapahtuu.

Onhan se komeata, kun laivassa on kontteja niin paljon, että niiden ylitse ei tahdo enää nähdä. Mutta tämä komeus kuitenkin haihtuu, kun niitä joudutaan purkamaan aluksesta esimerkiksi Suezin kanavassa. Se maksaa maltaita, sillä merenkulku, varsinkin kun se joutuu "blokkiin", on kallista.

Rauno Jokiniemi

merikapteeni

Noormarkku

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
yxxy
Aiempia aluksia hinaajat avustaneet joissakin tapauksissa
Tilanne on nyt ohi, mutta ilmeisen selvä vaikutus on ollut valtaisalla tuulipinnalla. Ahtaissa väylissä on käytetty, myöskin Suezin kanavassa, apuhinaajia. Mm. Turussa jättiristeilijän siirtoon osallistui viisi hinajaa. Tosin laivaa ei vielä oltu edes koeajettu. Konttilaiva Ever Given vaikutti kyllä jättikuormattuna tuskin hallittavissa olevalta laivalta niinkin ahtaassa tilassa mitä kapeahko kanava on.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.