Tunnin juna voisi olla enemmän
Turun Sanomien pääkirjoittaja näki 21. maaliskuuta riskin Tunnin junan kampittajista: "Pääradan vaikutuspiirissä asuu valtaosa suomalaisista, kun Tunnin juna on Varsinais-Suomen hanke. Toki läntinen Uusimaa ja myös osa Satakunnasta hyötyvät Tunnin junasta".
Eikö asiaa kannattaisi edes miettiä sen laajemmin?
Uusikaupunki, Rauma, Pori, Kaskinen ja Vaasa ovat pistoraiteiden päässä olevia umpiperiä. Tilanne olisi toinen, jos rannikkorata yhdistäisi niitä toisiinsa ja Kokkolan kautta menevään päärataan. Se muuttaisi kaupunkien välistä vuorovaikutusta, rannikon alueellista dynamiikkaa ja työssäkäyntialueita.
Länsirannikon rata keventäisi eteläisen pääradan tukkoisuutta vapauttaen liikennöintitilaa uusille rautatieoperaattoreille.
Länsirannikon rata keventäisi eteläisen pääradan tukkoisuutta vapauttaen liikennöintitilaa uusille rautatieoperaattoreille.
Risto Kalliola
Parainen